تفاوت-اسمارت-پارکینگ-های

تفاوت اسمارت پارکینگ های مختلف در چیست؟

امتیاز دهید...

اسمارت پارکینگ یا همان پارکینگ هوشمند دیگر جای پارکینگ های سنتی را گرفته است.  این پارکینگ ها بر اساس مدرن ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده اند. و مشکل شلوغی شهرها و آلودگی یا صف طولانی در پاساژها و مراکز خرید را کاهش داده اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع اسمارت پارکینگ ها و تفاوت اسمارت پارکینگ های مختلف اشاره کنیم.

اسمارت پارکینگ چیست؟

اسمارت پارکینگ یا همان پارکینگ هوشمند، جدیدترین روش برای تامین کمبود جای پارک به شکل کاملا مکانیزه و رباتیک است. این نوع پارکینگ ها با سطح ایمنی بالا، مجهز به یک نمایشگر هستند.

این نمایشگر به شما نشان می دهد که در حال حاضر چه تعداد ماشین پارک شده یا چه قدر پارکینگ ظرفیت دارد. همچنین امکان رزرو جای پارک را برای مشتریان ثابت هم فراهم کرده است.

ویژگی پارکینگ طبقاتی اسمارت

اصلی ترین مزیت این نوع اسمارت پارکینگ ها جای پارک زیاد در مکان هایی با فضای محدود است. به طور کلی، این پارکینگ ها برای مکان هایی استفاده می شود که فضای خیلی کمی در اختیار دارند. این نوع پارکینگ ها به رمپ نیازی ندارند و از طول عمر بالا و استهلاک کمتری برخوردارند.

انواع اسمارت پارکینگ ها

  • اسمارت پارکینگ مسکونی

اسمارت پارکینگ مسکونی همان طور که از نامش پیداست، برای منازل مسکونی، ویلاها یا شرکت ها که فضای کافی در اختیار ندارد. استفاده می شود

این مدل از لحاظ بهره برداری از محیط، برترین نوع اسمارت پارکینگ محسوب می شود. می تواند به شکل دایره ای یا مستطیلی ساخته بشود. در این نوع اسمارت پارکینگ ها یک آسانسور مرکزی تعبیه شده است که می تواند خودرو ها را به صورت عمودی به وسیله ربات ها به طبقه مورد نظر انتقال بدهد

این اسمارت پارکینگ برای مکان هایی با عرض کم مناسب است. فضای دست یابی این پارکینگ در مدل عرضی، برای یک فضای ۵۰ متر مربع یعنی یک فضای ۷ متر * ۷ متر است که در حالت عادی، محل پارک سه خودروست.

همان پارکینگ های سنتی اما با ظرفیت بالاست. به این شکل که تلفیقی از پارکینگ معمولی سنتی و پارکینگ مکانیزه طبقاتی است. مزیت این است که می توان راهروهای خودرو را حذف و خوردوها را پست سر هم پارک کرد .پازلی ارتفاع مورد نیاز برای احداث این کمتر از ۳٫۵ متر است.

. این نوع اسمارت پارکینگ ها هزینه کمتری نسبت به اسمارت پارکینگ های دیگر دارند و برای مکان هایی استفاده می شوند که به ظرفیت بالای پارکینگی نیاز دارند. برای همین، تعدادی از این نوع پارکینگ های هوشمند به صورت مستقل و در کنار هم ساخته می شود که با آن می توان یک پارکینگ طبقات بزرگی فراهم کرد.

این نوع پارکینگ پرکاربردترین مدل اسمارت پارکینگ و مناسب مکان هایی است که فضای کمی در اختیار دارند، اما می خواهند تعداد جای پارک بیشتری داشته باشند. در واقع این نوع پارکینگ ها برای فضای های کوچک بسیار مناسب هستند.

 این پارکینگ فلزی و برقی در ۳۲ متر مربع فضا قابلیت  نصب و راه اندازی دارد. برای احداث چنین پارکینگی باید ۵ متر به عنوان ورودی و ۶٫۲۵ متر طول مورد نیاز برای پارکینگ در اختیار داشته باشید.

در این نوع  پارکینگ تمام مراحل دریافت، انتقال خودرو و تحویل مجدد توسط ربات و به صورت تمام خودکار صورت می گیرد. برای طراحی این نوع پارکینگ فضای تقریبی ۳ متر * ۶ متر همکف کافی است.

به این شکل که خودروها به شکل عمودی از طبقات بالا یا پایین ربات حرکت می کنند و وقتی به طبقه مورد نظر رسیدند آن ها را بر روی ریل های مخصوص قرار می دهند تا روبروی پالت تعریف شده، پارک شود. در این زمان ربات ها به شکل عرض پالت ها را به مکان مورد نظر انتقال می دهند.

نکته مهم در خصوص این نوع اسمارت پارکینگ ها امنیت بالای این خودرو ها در برابر سرقت است. چون امکان قرارگیری بهینه خودروها در زیر زمین را فراهم می کند. هم چنین در این نوع اسمارت پارکینگ ها سنسورهای زیادی تعبیه شدند که ورود و خروج خودروها را توسط کامپیوتر ثبت و کنترل می کند. گفتنی است که این نوع اسمارت پارکینگ بهترین راه برای چیدمان بهینه خودروها و جای دادن حداکثر آن هاست.

شباهت و تفاوت اسمارت پارکینگ های مختلف

بعد از اینکه با انواع مدل های اسمارت پارکینگ آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم به شباهت و تفاوت اسمارت پارکینگ های مختلف اشاره کنیم.

شباهت اسمارت پارکینگ ها

به دلیل افزایش تعداد خوردوها و زیر ساخت های حمل و نقل و پارکینگ های معمولی پارکینگ های هوشمند جایگزین پارکینگ های سنتی شدند. صاحبان خودرو می توانند یک جای پارک پیدا کنند و برای ورود و خروج خود هزینه کمی صرف نمایند.

وجه تشابه همه این نوع پارکینگ ها این است که در قسمت خروجی هر کدام از این ها یک دستگاه پرداخت به صورت اتوماتیک وجود دارد که از طریق آن افراد به راحتی می توانند هزینه پارکینگ را پرداخت کنند.

تفاوت اسمارت پارکینگ ها

اسمارت پارکینگ ها بسته به نوع، ظرفیت و هزینه شان تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اصلی ترین تفاوت اسمارت پارکینگ ها با یکدیگر شامل موارد زیر می شود:

  • تعداد جای پارک

برخی از پروژه ها بخشی از جای پارک ها را به صورت عادی تامین می کنند و فقط برای کامل کردن تعداد جای پارک از اسمارت پارکینگ های نیمه مکانیزه استفاده می کنند. بعضی دیگر از پروژه ها به تعداد بیشتری پارکینگ احتیاج دارند برای همین تمام مکانیزه استفاده می کنند.

  • مساحت اشغال شده

به طور کلی دو نوع چینش خوردوری وجود دارد: افقی و عمودی . هر کدام از این حالت ها می تواند در طبقات مثبت باشد یا در طبقات منفی. اینکه چه مدل چینشی مناسب پروژه شماست، باید توسط کارشناس برآور بشود.

  • هزینه های ساخت و نگهداری

چون سیستم های اسمارت پارکینگ ها با هم متفاوت است، طبیعتا هزینه نگهداری و سرویس آن ها هم با هم فرق دارد. بسته به اسمارت پارکینگی که انتخاب می کنید،  هزینه های آن بیشتر است.

  • قیمت هر جای پارک

رنج قیمت های هر جای پارک متفاوت است. معمولا کارشناسان سعی می کنند تا بتوانند با کمترین هزینه تعداد جای پارک لازم را تامین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست