معرفی-و-بررسی-انواع-پارکینگ-مسکونی

معرفی و بررسی انواع پارکینگ مسکونی

3.8/5 - (9 امتیاز)

اکثر مردم در طول روز برای انجام کارهای خود و تردد در سطح شهر، از وسایل نقلیه‌ی شخصی استفاده می‌کنند. تردد زیاد خودروها در سطح شهر، افزایش نیاز به جای پارک مناسب را نیز به دنبال خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم تا انواع پارکینگ مسکونی را معرفی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را تحت بررسی قرار دهیم.

آشنایی با پارکینگ مسکونی

همه‌ی ما در طول روز برای تردد در سطح شهرها و انجام کارهای روزانه‌ی خود، ممکن است از وسایل نقلیه‌ی عمومی و یا شخصی استفاده کنیم؛ افزایش میزان خودروهایی که در سطح شهر در حال تردد هستند، نیاز به وجود جای پارک مناسب برای این خودروها را نیز افزایش می‌دهد.

یکی از مسائلی که در بیشتر ساختمان‌ها برای ساکنان مهم می‌باشد، وجود جای پارک مناسب برای وسایل نقلیه شخصی می‌باشد. در واقع در خیلی از این ساختمان‌ها مشاجرات زیادی بر سر جای پارک در بین ساکنان رخ می‌دهد.

با احداث انواع پارکینگ مسکونی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها با در نظر گرفتن نکات و ضوابط مربوط به احداث انواع پارکینگ‌های مسکونی، می‌توان مشکلاتی که بر سر جای پارک در ساختمان‌ها بین ساکنان رخ می‌دهد را حل کرد. در این متن قصد داریم که به معرفی انواع پارکینگ‌های مسکونی بپردازیم.

 

بررسی انواع پارکینگ‌های مسکونی

انواع پارکینگ‌های مسکونی را با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین اعمال شده توسط شهرداری‌ها، به دو دسته‌ی پارکینگ‌‌های اختصاصی و پارکینگ‌های مشاع تقسیم می‌کنند.

پارکینگ مسکونی اختصاصی همانطور که از نام آن مشخص است در هنگامی که سند خانه و یا اجاره نامه‌ی آن را در بنگاه می‌نویسند، بطور کاملا اختصاصی به شخص مالک واحد مورد نظر تعلق می‌گیرد؛ به عبارت دیگر فردی که مالک واحد مسکونی مورد نظر است، با داشتن این پارکینگ اختصاصی می‌تواند هر گونه وسایل نقلیه‌ای که دارد را در این محل پارک اختصاصی پارک کند.

معرفی و بررسی انواع پارکینگ‌‌های مسکونی، شامل بررسی جزئیات مربوط به پارکینگ‌ مسکونی مشاع نیز می‌شود؛ در واقع پارکینگ‌های مشاع به یکی از ساکنان اختصاص نمی‌یابد و هر یک از ساکنان می‌توانند به شکل مشترک از این پارکینگ‌ها استفاده کنند؛ بیشتر درگیری‌هایی که بر سر جای پارک در مجتمع‌های مسکونی رخ می‌دهد نیز، مربوط به استفاده‌ی ساکنان از پارکینگ‌های مشاع می‌شود. مجتمع‌هایی که دارای واحدهای مسکونی زیادی هستند، از پارکینگ‌های مشاع بهره می‌برند.

 

بررسی انواع پارکینگ مسکونی بر اساس اندازه

  معرفی و بررسی انواع پارکینگ و همچنین معرفی و بررسی انواع پارکینگ مسکونی، بر اساس معیاری همچون اندازه‌ی پارکینگ نیز انجام‌پذیر خواهد بود؛ از انواع پارکینگ خانگی می‌توان به پارکینگ‌های کوچک اشاره کرد که ظرفیت کافی را برای پارک کردن حداقل ۳ وسیله‌ی نقلیه را دارا می‌باشند.

پارکینگ‌های مسکونی که اندازه‌ی متوسطی دارند نیز، برای مجتمع‌هایی با تعداد واحدهایی بیشتر از ۲۵ تا احداث می‌شوند و ظرفیت لازم برای پارک ۲۵ عدد خودرو را دارا می‌باشند.

در پارکینگ‌های مسکونی با سایز بزرگ نیز، می‌توان بیشتر از ۲۵ خودرو و وسیله‌ی نقلیه را پارک نمود. در ادامه به بررسی معیارهای دیگر جهت دسته بندی انواع پارکینگ‌های مسکونی می‌پردازیم.

 

ضوابط مربوط به تعیین عرض انواع پارکینگ مسکونی

تا اینجا به دسته بندی و معرفی انواع پارکینگ مسکونی بر اساس معیارهای مختلف پرداختیم؛ نکته‌ی مهم دیگری که برای آشنایی با انواع پارکینگ مسکونی باید به بیان آن بپردازیم، ضوابطی است که برای احداث انواع این پارکینگ‌ها باید در نظر داشته باشیم.

عرض پارکینگ مسکونی برای پارک هر خودرو باید به اندازه‌ی ۲٫۵ متر باشد. علاوه بر آن در پارکینگ‌هایی که در یک طرف از آن دیواری بلند قرار دارد و در سمت دیگر آن یک ستون قرار داشته باشد، باید عرضی برابر ۴٫۷۵ متر برای پارک خودروها در نظر گرفته شود.

 

ضوابط مربوط به تعیین ابعاد پارکینگ مسکونی

علاوه بر در نظر داشتن ضوابطی که برای تعیین عرض پارکینگ‌های مسکونی اعمال می‌شود، باید ضوابط مربوط به تعیین ابعاد پارکینگ مسکونی را نیز در نظر بگیریم. اگر که ابعاد ستون‌های بکار رفته برای ساخت پارکینگ‌های مسکونی دارای اندازه‌ی ۴۰ در ۴۰ باشند، فاصله‌ای که بین مراکز این ستون‌ها قرار دارد باید دارای اندازه‌ی ۴٫۹ متر باشد.

اگر که بین دو ستون بکار رفته در پارکینگ فاصله‌ای به اندازه‌ی ۶٫۵ متر وجود داشته باشد، امکان این وجود خواهد داشت که تعداد ۳ خودرو را در این فاصله پارک کنیم.

برای خارج کردن خودروها از پارکینگ، حداقل فضایی به اندازه‌ی ۵ متر در پشت هر ماشین لازم خواهد بود. در صورت پارک کردن خودروها در کنار دیوار، ابعاد در نظر گرفته شده برای جای پارک اتومبیل ۲ در ۶ می‌باشد. اگر که فضای پارکینگ‌های مسکونی را به شکل L طراحی کنند، می‌توان فضاهای خالی که در بین خودروهای پارک شده در این پارکینگ‌ها وجود دارند را به عنوان جای پارک اضافه و یا انباری بکار برد.

 

نکات مهم درباره‌ی احداث پارکینگ‌های مسکونی

رمپ پارکینگ مسکونی بهتر است که به شکل ضربدر طراحی و احداث شود. در صورت احداث پارکینگ‌های مسکونی در زیرزمین، بهتر است که در کنار دیوار و در قسمت انتهایی پارکینگ پله یا آسانسور نصب شود.

در صورت احداث پارکینگ در قسمت همکف محتمع‌های مسکونی، بهتر است که راه پله‌ای در ناحیه‌ی انتهایی فضای پارکینگ ساخته شود. برای طراحی رمپ ورودی، بهتر است عرض کمی در نظر گرفته شود. در صورت استفاده از حیاط برای احداث پارکینگ‌های مسکونی، بهتر است که رمپ‌ پارکینگ را داخل حیاط طراحی کنیم. در پارکینگ‌های مسکونی به ازاء وجود هر فاصله بین دو ماشین، لازم است که حدود نیم متر از اندازه‌ی عرض کمتر شود.

 

ضوابط مربوط به تعیین ارتفاع سقف پارکینگ مسکونی

علاوه بر نکات و قواعدی که تا اینجا ذکر شد،ضوابط دیگری درباره‌ی طراحی پارکینگ های مسکونی وجود دارد که مربوط به ارتفاع سقف پارکینگ مسکونی می‌شود. اندازه‌ی ارتفاع قانونی برای پارکینگ‌های مسکونی کوچک حداقل ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر می‌باشد.

این اندازه برای پارکینگ‌هایی با ابعاد بزرگ یا متوسط، برابر با ۲ متر و ۴۰ سانت خواهد بود. ارتفاعی که برای پارکینگ‌های مشاع در نظر گرفته می‌شود برابر با ۲ متر و ۴۰ سانت بوده و پارکینگ‌های خصوصی نیز دارای ارتفاع سقف ۲ متر و ۱۰ سانتی هستند. اگر شهرداری ارتفاع بیشتری مجوز بدهد میتوان از دستگاه پارکینگ دبل برای تامین کسری پارکینگ استفاده کرد. ارتفاع آزادی که برای درب پارکینگ‌های مسکونی در نظر گرفته می‌شود، باید حداکثر ۲۱۰ سانتی‌متر بوده و یا کمتر باشد.

 

ضوابط و قوانین مربوط به درب پارکینگ‌های مسکونی

برای احداث انواع پارکینگ‎های مسکونی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پارک خودروها در این پارکینگ‌ها، نباید مانعی برای باز و بسته شدن درب ورودی و خروجی پارکینگ و یا استفاده‌ی ساکنان ساختمان از انباری ایجاد کند.

حداقل عرض مفیدی که برای دروازه‌ی ورودی پارکینگ‌ها در نظر گرفته می‌شود برای پارکینگ‌های مسکونی بزرگ حداقل ۶ متر و برای پارکینگ‌های مسکونی کوچک یا متوسط حداقل ۳ متر می‌باشد. با توجه به ضوابط پارکینگ تعیین شده توسط سازمان شهرسازی، برای هر یک از پارکینگ‌های مسکونی باید تنها یک درب احداث شود.

پارکینگ‌های مسکونی را فقط باید در قسمت انبار، زیرزمین یا پیلوت ساختمان‌های مسکونی و یا فضاهای باز مازاد احداث کرد و بکارگیری فضاهای بازی که مازاد نیستند برای احداث این پارکینگ‌ها امری غیرمجاز است.

جهت احداث پارکینگ‌های مسکونی معلول، باید حداقل عرض مفید برابر با ۳ متر و ۵۰ سانت در نظر گرفته شود. حداقل عرضی که برای درب ورودی پارکینگ‌های مسکونی در نظر گرفته می‌شود، باید برابر با ۲ و نیم متر باشد. شیب رمپ پارکینگ‌های مسکونی باید حداکثر ۱۵ درصد باشد.

 

شرکت گسترش تجهیزات دانا

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه در کشور ایران ارائه می‌دهد.

این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های قطعات لازم برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است.

در صورت تمایل به نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه، فقط کافیست از طریق کارشناسان فروش، مشاوره لازم را دریافت نمایید. همچنین این مجموعه اطلاعات لازم را درباره‌ی احداث انواع پارکینگ مسکونی در اختیار افراد قرار می‌دهد و نکات لازم برای احداث انواع پارکینگ مسکونی را به افراد متذکر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست