پارکینگ-هوشمند-خودرو

پارکینگ هوشمند چیست و انواع آن

5/5 - (2 امتیاز)

پارکینگ هوشمند یکی از تکنولوژی ها و فناوری های دنیای مدرن به حساب می آید که داشتن دسترسی به آن می تواند مزایای زیادی را به خود به همراه داشته باشد. همچنین این پارکینگ ها انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند که با توجه به نیاز ساکنین و همچنین متراژ ساختمان تعیین می گردند.

 

پارکینگ هوشمند یکی از تکنولوژی ها و فناوری های دنیای مدرن به حساب می آید که داشتن دسترسی به آن می تواند مزایای زیادی را به خود به همراه داشته باشد. همچنین این پارکینگ ها انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند که با توجه به نیاز ساکنین و همچنین متراژ ساختمان تعیین می گردند. این موضوع گستردگی و جامعیت زیادی را با خود به همراه دارد که در ادامه این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. از این رو تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

پارکینگ هوشمند چیست؟

جمعیت های شهری به مرور زمان در حال افزایش می باشد و یک روند صعودی را به خود اختصاص داده است. با زیاد شدن جمعیت به همان اندازه نیز خودروهای موجود افزایش پیدا می کنند و همین امر باعث خواهد شد تا دسترسی به جای پارک تبدیل به یکی از معضلات اصلی شود. همین موضوع نیز با خود مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت که آلودگی، ترافیک، صف های طولانی و هدر رفت زمان از این موارد به حساب می آیند.

از این رو باید به فکر یک راهکار ویژه بود. پارکینگ های هوشمند از بهترین راه حل ها به حساب می آید که بر اساس به روزترین فناوری ها می باشد. همین فناوری ها باعث می شوند معضلات مربوط به شلوغی شهرها کاهش پیدا کنند و دیگر خبری از صف های طولانی در مراکز تجاری و همچنین سیستم مدیریت سنتی نباشد. بهره بردن از این پارکینگ ها می تواند باعث برنامه ریزی بهتر و مدیریت برتر زمان شود. امروزه انواع شرکت پارکینگ هوشمند طبقاتی پروژه های مختلفی را در این زمینه پذیرش می کنند تا بتوانند به حل این مشکلات تا حدودی کمک کنند.

 

آشنایی با انواع پارکینگ هوشمند مکانیزه

 

همانطور که اشاره شد این پارکینگ انواع مختلفی دارد که به صورت زیر دسته بندی می شوند:

تمامی موارد ذکرشده ویژگی های خاصی را دارند که استفاده و بهره بردن از هر کدام بستگی به صاحب ملک دارد. به عنوان مثال اگر یک متراژ محدود ولی ارتفاع نامحدود نداشته باشیم، در آن صورت می توانیم برای ساخت پارکینگ های برجی اقدام کرد. همچنین برای ساخت این نوع از پارکینگ ها می توان از سطح زیر زمین شروع کرد.

همچنین وجه شباهتی که بین تمامی این پارکینگ های هوشمند وجود دارد این بوده که در قسمت خروجی هر کدام از آن ها یک دستگاه پرداخت خودکار یا اتوماتیک تعبیه شده است که از این طریق بتوان به راحتی هزینه ها را پرداخت کرد. با همه گیرشدن تکنولوژی شاهد گسترش این روند خواهیم بود. همچنین بیشتری آمار استفاده از پارکینگ هوشمند را می توانید در مراکز خرید مشاهده کنید.

عموما اینگونه مکان ها به علت رفت و آمد بسیاری که دارند، نیازمند هوشمند و مدرنیته بودن می باشند. همچنین برای پرداخت هزینه های مربوطه نیز عوامل مختلفی دخیل هستند که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت جغرافیایی
  • نوع پارکینگ
  • ظرفیت پارکینگ
  • مدت زمان استفاده

 

همچنین این پارکینگ ها می توانند قابلیت های مختلفی را از خود به نمایش بگذارند. به عنوان مثال برای آگاهی پیدا کردن از وضعیت موجود می توان از یک نمایشگر کمک گرفت. این نمایشگر به شما کمک خواهد کرد تا بدانید در حال حاضر پارکینگ چه مقدار ظرفیت دارد و یا در صورت بهره مندی از مشتریان ثابت برای آن ها جای به خصوصی را رزرو کنید.

از این رو پارکینگ هوشمند شهری می تواند به شما کمک کند تا بسیاری از مشکلات را حل کنید. به همین علت ساخت پارکینگ هوشمند مکانیزه یکی از بهترین ایده هایی به حساب می آید که می توان از آن نهایت بهره و استفاده را برد.

تجهیزات پارکینگ هوشمند طبقاتی شامل چه مواردی می شوند؟

تجهیزات پارکینگ هوشمند به دو دسته محوطه داخلی و گیت های ورودی و خروجی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها امکانات به خصوصی را دارند که شامل گزینه های زیر می شوند:

  • تابلوهای مختلف در پارکینگ طبقاتی هوشمند
  • حسگرها و سنسورها
  • سیستم پرداخت وجه دستی و خودکار
  • سیستم های روشنایی و نورپردازی
  • سیستم های مدیریتی چرخ فروشگاهی و حمل بار
  • اسکنر زیر خودرو
  • راهبندهای ورودی و خروجی
  • سامانه مخصوص شمارنده خودروها
  • سامانه اتوماتیک پلاک خوان خودرو

 

سیستم نرم افزار اتوماسیون پارکینگ هوشمند مکانیزه چه مزایایی را با خود به همراه دارد؟

یکی از اصلی ترین گزینه هایی که می توان در پارکینگ های اسمارت مشاهده کرد، سیستم نرم افزار اتوماسیون پارکینگ هوشمند می باشد که همراه با خود توانسته مزایا و امتیازات مختلفی را داشته باشد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. این سیستم از قابلیت شناسایی پلاک هایی برخوردار است که به صورت ممنوعه بوده اند و قصد عبور را دارند.
  2. می تواند بر روی تعرفه ها مالیات ارزش افزوده تعیین کند.
  3. این سیستم توانایی تهیه گزارشات صندوقی را دارد.
  4. می تواند قبوض را به صورت دلخواه دستی و اتوماتیک صادر نماید.
  5. همچنین این نرم افزار قادر است تا تصاویر رانندگان را در هنگام ورود ثبت کنند هنگام خروج این تصاویر را بر روی یک نمایشگر به نمایش بگذارد.
  6. ۱۰ پلاک تنها در یک ثانیه توسط این سیستم قابل شناسایی است.
  7. پرداخت پارکینگ هوشمند با استفاده از این نرم افزار می تواند اتوماتیک و پیشرفته باشد.

 

هزینه ساخت پارکینگ هوشمند خودرو

امروزه برخی از پارکینگ هوشمند در ایران نیز توانسته اند به این سیستم دسترسی پیدا کنند. هزینه ساخت پارکینگ هوشمند با در نظر گرفتن مزایای موجود کاملا به صرفه و اقتصادی خواهد بود. جهت کسب اطلاع از هزینه تمام شده ساخت یک پارکینگ هوشمند می توانید با ما تماس بگیرید. جهت کسب اطلاع از قیمت پارکینگ مکانیزه با ما تماس بگیرید.

 

نکاتی در رابطه با پروژه پارکینگ های هوشمند 

پروژه پارکینگ هوشمند که با اتوماسیون هوشمند رابطه کاملا مستقیمی را دارد، توانسته عملکرد قابل قبولی را از خود به اشتراک بگذارد و می توان به صورت زیر آن ها را نام برد:

  1. تعداد ورود و خروج ها شمرده می شوند و در تمامی طول روز به ثبت می رسند. همچنین تا ۳۰ روز این ثبت باقی خواهند ماند.
  2. تعداد ماشین هایی که در حال حاضر در یک پارکینگ وجود دارند توسط این پروژه قابل محاسبه است.
  3. همچنین گزینه شماره ۲ برای تعداد جاهای خالی نیز صدق می کند.
  4. ساعت و تاریخ دقیق نیز نشان داده خواهند شد. همچنین تمامی این تاریخ ها به شمسی ثبت خواهند شد که در نوع خود یک امتیاز به حساب می آید.

این پروژه بسیار دقیق بوده و تا به حال هیچ خطا و یا نواقصی در آن مشاهده نشده است. همین امر باعث خواهد شد تا ساخت پارکینگ هوشمند در دیگر مکان های پر رفت  آمد نیز با استقبال بالایی همراه شود و از این طریق راه انداختن کارها افزایش و ازدحامات موجود کاهش پیدا کنند.

مزایای پارکینگ های هوشمند 

به طور کلی استفاده از پارکینگ هوشمند این امکان را در اختیار افراد خواهد گذاشت تا بتوانند از امتیازات زیادی برخوردار شوند که از آن ها می توان گزینه های زیر را نام برد:

  1. تعداد بیشتری از خودروها را می توان در این مکان پارک کرد.
  2. مراجعه کنندگان می توان به آرامش بیشتری دست پیدا کنند.
  3. وقت بیشتری را مراجعه کنندگان خواهند داشت و با خیال راحت می توانند به مراکز مورد نظر خودشان بروند.
  4. نظم بسیاری را در هنگام ورود و خروج شاهد خواهید بود.
  5. امنیت بالایی در این پارکینگ ها وجود دارند. به همین علت رانندگان با هزینه کردن این امنیت را خریداری خواهند کرد.
  6. دیگر نیازی به پیدا کردن جای پارک نیست. همین امر باعث می شوند تا انرژی و بنزین کمتری نیز مصرف گردد.

 

استفاده از پارکینگ های هوشمند در ساختمان های مختلف

امروزه ساخت پارکینگ هوشمند بسیار افزایش داشته است که به غیر از مکان های تجاری مانند مراکز خرید، ساختمان های لوکس و مدرن نیز از آن بهره می برند. چرا که این ساختمان ها تجهیزات بسیار پیشرفته ای را دارند. به همین علت تمامی مناطق و بخش های آن ها نیز باید به همین صورت بوده و باید همراه با تکنولوژی باشند.

ساختمان های مسکونی از آنجایی که همواره مراجعه کنندگان و رانندگان ثابتی را به خود اختصاص داده اند، آنطور که باید به این پارکینگ ها نیازی دارند ولی با این وجود شاهد ساخت آن ها هستیم. البته در بسیاری از موارد دیگر  افراد برای این که بتوانند از سیستم هوشمند بهره مند شوند، به شیشه های خودرو خود یک شناسه هوشمند نصب می کنند که با نام Tag نیز شناخته شده است. همچنین از آنتن های ورودی و خروجی نیز بهره برده می شود تا مدیریت پارکینگ راحت تر شود.

سخن آخر

تمامی اجزای دنیایی که در آن زندگی می کنیم، با تکنولوژی و فناوری دخیل شده اند و انجام بسیاری از کارها را راحت تر از آن چیزی کردند که می توانستند باشند. پارکینگ هوشمند نمونه ای از این تکنولوژی ها به حساب می آید که با در نظر گرفتن ویژگی های آن، به مزایا و امتیازات خاص آن می توان دسترسی پیدا کرد. به همین علت امروزه در بسیاری از مکان های تجاری، اداری، ساختمان ها مدرن و گاها ساختمان های مسکونی نیز شاهد استفاده از این پارکینگ ها هستیم.ساخت پارکینگ مکانیزه هوشمند باید بر اساس ضوابط پارکینگ انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست