نحوه-طراحی-رمپ-پارکینگ

ضوابط و اصول طراحی رمپ پارکینگ

3.4/5 - (7 امتیاز)

همه‌ی خودروها به مکانی امن و مناسب جهت پارک نیاز دارند. پارکینگ خودروها باید به شکلی استاندارد طراحی شود. طراحی رمپ پارکینگ از جمله نکات مهمی است که در هنگام طراحی پارکینگ باید در نظر داشت. رمپ سطح شیب داری است که کمک می‌کند تا سطوحی با ارتفاع متفاوت به هم وصل شوند.

روش طراحی رمپ پارکینگی

در طول روز بسیاری از افراد برای تردد در سطح شهر و رفتن به محل کار یا مدرسه، از وسایل نقلیه‌ی مختلفی استفاده می‌کنند. لذا مهم‌ترین نکته برای آن‌ها پیدا کردن یک مکان مناسب برای پارک خودروها است؛ به شکلی که مطمئن باشند در مدتی که از خودروی خود استفاده نمی‌کنند، این خودرو در مکان امن و مطمئنی قرار دارد.

برای ساخت یک پارکینگ مکانیزه امن و مناسب در هر مکانی، استانداردها و مولفه‌های بسیاری وجود دارد که جهت ساخت یک نحل پارک استاندارد باید رعایت شوند. از جمله مولفه‌های اصلی که در هنگام ساخت پارکینگ باید در نظر گرفته شود، طراحی رمپ پارکینگ به شکلی مناسب و استاندارد است.

در واقع رمپ‌ها یک متصل کننده‌‌ی شیب دار هستند، که سطوح با ارتفاع متفاوت را به هم وصل می‌کنند و اختلاف ارتفاع موجود در بین آن‌ها را رفع می‌کنند. جهت طراحی رمپ مناسب برای پارکینگ‌ها باید ضوابط و استانداردهایی را در نظر داشت که مهم‌ترین آن‌ها، شیب رمپ است. همچنین باید اشاره کرد که رمپ‌ها، دارای انواع مختلفی هستند که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند. بهتر است که در باب ضوابط پارکینگ طبقاطی مربوط به طراحی پارکینگ‌ها و انواع آن به شکل دقیق‌تری بحث شود؛ لذا در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

 انواع رمپ‌ پارکینگ‌ها

همانطور که اشاره شد، طراحی رمپ پارکینگ‌ها در جهت رفع ایرادات پارکینگ و استانداردسازی آن انجام می‌شود. بنابراین باید نتیجه گرفت که طراحی رمپ‌ پارکینگ‌ها، ممکن است یک اصل کلی برای ا‌کثر پارکینگ‌ها باشد. یکی از موضوعاتی که درباره‌ی رمپ پارکینگ‌ها وجود دارد، انواع مختلف آن است؛ به بیان دیگر رمپ‌های مختلف ممکن است در شرایط گوناگون، کاربرد گوناگونی داشته باشند و هر یک در یک شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر آن باید اشاره کرد که انواع مختلف رمپ‌ها با توجه به ظاهر آن‌ها و طراحی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، دارای انواع مختلفی هستند.

دسته‌بندی رمپ‌ها بر حسب ویژگی‌های ظاهری به صورت رمپ قوسی، مستقیم و… صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که طراحی بعضی از رمپ‌ها بر اساس ظاهر، ممکن است از طراحی انواع دیگر رمپ‌ها سخت‌تر باشد؛ به عنوان مثال طراحی رمپ قوسی نسبت به طراحی رمپ مستقیم سخت‌تر خواهد بود و علاوه بر آن برای طراحی رمپ قوسی، به فضای کمتری نسبت به طراحی رمپ مستقیم نیاز است.

علاوه بر آن باید در نظر داشت که جهت ساخت انواع رمپ‌ پارکینگ‌ها، استانداردهای مختلفی را باید در نظر داشت که بهتر است بررسی دقیقی بر روی این استانداردها انجام شود؛ در ادامه به بررسی این استانداردها پرداخته می‌شود. علاوه بر دسته‌بندی ظاهری رمپ‌ها، طراحی رمپ پارکینگ می‌تواند به طرق دیگری نیز انجام شود؛ به بیان دیگر سه نوع کلی از رمپ‌ها وجود دارند که عبارت‌اند از رمپ ماشین رو، رمپ آدم رو و همچنین رمپ معمولی که در ادامه ویژگی‌های این رمپ‌ها را به شکل دقیق‌تری بررسی می‌کنیم.

 

انواع رمپ‌ پارکینگ ‌ها عبارتند از: 

 

رمپ آدم رو

یکی از مدل‌های که می‌توان برای طراحی رمپ پارکینگ‌ها در نظر داشت، طراحی رمپ به شکل آدم رو است. این رمپ‌ها در امکان گوناگونی ساخته شده و کمک زیادی به افرادی می‌کند که، توانایی بالا و پایین رفتن از پله‌ها را ندارند. از جمله اماکنی که از این نوع رمپ‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به اماکنی اشاره کرد که افراد زیادی روزانه به آن‌ها مراجعه می‌کنند؛ از جمله بانک‌ها بیمارستان‌ها، مغازه‌های مختلف، اداره‌ها و شرکت‌ها و… . طراحی رمپ پارکینگ آدم‌ رو، می‌تواند کمک بسیاری به افراد سالمند و معلول در جهت عبور و مرور در یک مکان مشخص کند.

 

رمپ ماشین رو

رمپ ماشین رو نیز به عنوان نمونه رمپ پارکینگ، دارای ویژگی‌ها و استانداردهای خاص خود است. در این قسمت به بررسی ویژگی‌های طراحی رمپ پارکینگ ماشین رو اشاره می‌کنیم. این نوع رمپ‌ها در مکان‌هایی بکار می‌رود که دارای سطوح نامسطح بوده و از طریق طراحی آن‌ها، یک راه ارتباطی بین سطوح با ارتفاع مختلف به وجود می‌آید. مثلا اگر بخواهیم خودروهای خود را در زیر زمین یا سوئیت خانه‌ی خود پارک کنیم، باید یک راه ارتباطی جهت انتقال خودرو به زیرزمین که به عنوان محل پارک در نظر گرفته شده در نظر گرفته شود.

این وسیله‌ی کاربردی جهت انتقال خودروها به زیرزمین جهت پارک، رمپ‌های ماشین رو هستند. برای طراحی رمپ پارکینگ ماشین رو، قواعد و ضوابطی را باید در نظر گرفت؛ از جمله قواعد مهم درباره‌ی رمپ‌های پارکینگ ماشین رو، داشتن حداکثر شیب ۱۵ درصدی است. در صورتی که اندازه‌ی شیب رمپ بیشتر باشد، حالتی غیر استاندارد برای آن به وجود می‌آید.

 

رمپ معلولین

از دیگر انواع رمپ‌ها، رمپ‌های معلولین هستند که همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، جهت استفاده‌ی معلولان ساخته می‌شود. در واقع یکی از مشکلات اساسی که برای افراد معلول و سالمندان وجود دارد، عدم توانایی آن‌ها در عبور و مرور در مکان‌های مختلف است. رفت و آمد در بین طبقات مختلف مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، مراکز خرید، اداره‌های مختلف و… ممکن است برای معلولان و سالمندان سختی‌هایی را به بار آورد.

جهت رفع این مشکل، طراحی رمپ معلولین می‌تواند بسیار کارساز باشد. طراحی رمپ معلولین این امکان را فراهم می‌کند تا افراد معلول، بتوانند به سادگی در طبقات مختلف ساختمان‌ها جابه‌جا شوند. از ضوابط و قوانین مهمی که جهت طراحی رمپ معلولین باید مورد توجه قرار گیرد آن است که برای این نوع از رمپ‌ها، باید حداقل شیب ۸ درصدی را در نظر گرفت. ابعادی که برای پاگرد رمپ‌ها در نظر گرفته می‌شود، باید ۱۵۰*۱۵۰ سانتی متر باشد تا بتوان این رمپ را به عنوان یک رمپ استاندارد در نظر گرفت. در آخر نیز باید اشاره کرد که حداکثر طول مجاز برای این نوع رمپ‌ها بدون پاگرد، برابر با ۹۰۰ سانتی‌متر است.

 

ضوابط طراحی رمپ پارکینگ

ضوابط پارکینگ و ظوابط طراحی رمپ پارکینگ تهران با توجه به نوع رمپ و یا ویژگی‌های ظاهری متفاوت است و در نظر گرفتن این ضوابط، برای استاندارد سازی طرح رمپ پارکینگ مورد نظر ضروری است. از جمله اصول طراحی رمپ پارکینگ نوع آدم رو، می‌توان به این اشاره کرد که شیب در نظر گرفته شده برای رمپ‌های آدم رو، باید حداکثر ۱۲٫۵ درصد باشد و عرض آن نیز حداقل ۱۱۰ سانتی‌متر باشد.

همچنین برای طراحی یک رمپ آدم روی استاندارد، ابعاد پاگرد رمپ را باید ۱۵۰*۱۵۰ سانتی‌متر در نظر گرفت‌. فاصله‌ی در نظر گرفته شده بین دو پاگرد باید حداکثر ۹ متر باشد و اگر فاصله‌ای بیشتر از این حدود را در نظر بگیریم، یک رمپ غیر استاندارد به وجود می‌آید. در آخر باید اشاره کرد که به ازای هر رمپ ۹ متری، باید یک پاگرد در نقاط شروع و پایان رمپ د نقاط ورودی و خروجی مکان‌های مختلف، نقاط گردشی و حرکتی، درب‌ها و… تعیین شود‌.

 

دلیل اهمیت طراحی رمپ پارکینگ

تا اینجا در باب اصول طراحی رمپ پارکینگ در مکان‌های مختلف و ضوابطی که برای طراحی انواع رمپ‌ها باید در نظر گرفته شوند، صحبت کردیم. حال شاید این سوال در ذهن افراد به وجود بیاید که چرا طراحی انواع رمپ پارکینگ‌ها اهمیت دارد؟ و یا این که بکارگیری ضوابط و اصول در نحوه ترسیم رمپ پارکینگ‌ها، چه اهمیتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر در نحوه‌ی طراحی رمپ‌ پارکینگ‌ها اشتباهی رخ دهد و یا اصول مرتبط با طراحی پلان رمپ پارکینگ‌ها به درستی اجرا نشود و بر طبق دستورها و قواعد سازمان نظام مهندسی و شهرداری نباشد، در این صورت مالکان مجتمع یا ساختمان مورد نظر مجبور هستند تا رمپ طراحی شده را تخریب کرده و یا به تعداد واحدهای ساختمان مورد نظر، جریمه بپردازند.

علاوه بر آن لازم است اشاره شود که، طراحی استاندارد رمپ‌های پارکینگ برای ساختمان‌ها، باعث می‌شود تا خودروها خیلی سریع و بدون فوت وقت و به آسانی به محل پارک دسترسی پیدا کنند و طراحی استاندارد رمپ پارکینگ برای ساختمان‌ها کمک می‌کند تا کیفیت امکانات ساختمان مورد نظر بالاتر رفته و افراد با مشکل خاصی در هنگام دسترسی به پارکینگ‌ها مواجه نشوند‌.

 

نحوه طراحی رمپ پارکینگ

از ضوابط مهم دیگر درباره‌ی طراحی سازه رمپ پارکینگ، در نظر گرفتن عرض ۳٫۵ متری برای رمپ‌های یک طرفه است. همچنین برای طراحی رمپ‌های دو طرفه، باید حداقل عرض ۵ متر را در نظر گرفت. از نکات مهم دیگر درباره‌ی رمپ‌های ماشین رو این است که برای طراحی آن‌ها، باید یک فضای مناسب جهت چرخش ماشین‌ها وجود داشته باشد تا بتوان آن‌ها را به سادگی به محل پارک هدایت کرد.

تمامی این نکات جهت طراحی یک رمپ ماشین رو استاندارد ضروری بوده و باید در نظر گرفته شود؛ چرا که در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد. همچنین ارتفاع درب ورودی پارکینگ، نباید از ۲۱۰ سانتی متر کمتر شود.

در پارکینگ‌هایی که عبور و مرور افراد پیاده و افراد سوار بر خودرو به شکل جداگانه انجام می‌شود، ارتفاع درب ورودی برای سواره‌ها باید حداقل ۱۹۵ سانتی‌ متر باشد. پارکینگ‌های عمومی بزرگ لازم است که برای عبور و مرور خودروها، درب ورودی و خروجی جداگانه داشته باشند. در آخر باید اشاره کرد که به دلیل عبور و مرور بیش از حد خودروها و ایجاد اصطکاک زیاد توسط آن‌ها و سایش سطح رمپ‌ها به مرور زمان، بهتر است که به اصول طراحی رمپ پارکینگ به شکل استاندارد توجه شود و در صورت امکان، از بتن‌هایی با عیار بالا برای طراحی رمپ‌ها استفاده شود.
همچنین جهت کسب اطلاعات از پارکینگ روتاری میتوان به صفه مربوط به ان مراجعه کرد .

طراحی رمپ پارکینگ مسکونی

حال شاید بپرسید که رمپ پارکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بعضی از مکان‌هایی که برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده، ممکن است دارای سطحی ناهموار بوده و ارتفاع این سطوح با یکدیگر متفاوت باشد؛ در نتیجه با ساخت یک رمپ استاندارد و مناسب می‌توان این مشکل را رفع کرد. در برخی از ساختمان های مسکونی نیز نیاز است که همه پارکینگ های طبقاتی به هم متصل شوند و این اتصال را از طریق رمپ حل می کنند.

 

نتیجه گیری

یک راهکار دیگر در هنگام طراحی پارکینگ و رمپ، آن است که رمپ به کلی از ساختمان حذف شود و از سیستم های پارکینگ مکانیزه ای استفاده شود که به صورت تمام روباتیک خودرو را در محل ورودی تحویل میگیرد و در مکان مشخص شده پارک می نماید. این راهکار یک دستاورد جانبی هم برای کارفرما پروژه ایجاد می کند و آن افزایش متراژ مفید جهت ساخت است. و دلیل آن هم روشن است. چون بخش زیادی از زمین که قرار بود صرف ساخت رمپ شود به متراژ زیربنا اضافه میشود.

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • شکوریان
    2023-11-05 13:46

    سلام
    با تشکر از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشته اید. در مبحث طراحی رمپ چرخشی در واحد های مسکونی، اشاره ای به زاویه ورود به رمپ چرخشی از محل گردش ۵×۵ اشاره ای نشده است. آیا مرکز شعاع چرخش باید در امتداد ضلع خروجی محل گردش باشد یا می تواند عقبتر باشد و به چه میزان؟ یا به عبارت دیگر آیا شعاع چرخش رمپ باید با اضلاع محل گردش ۵×۵ مماس باشد یا زاویه می تواند داشته باشد. به چه مقدار؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست