تفاوت-پارکینگ-های-مکانیزه-و-بتنی

بررسی تفاوت پارکینگ های مکانیزه و بتنی

5/5 - (1 امتیاز)

 پارکینگ های مکانیزه و بتنی دو نوع از پارکینگ های طبقاتی هستند که برای رفع مشکل کمبود فضا برای پارک به وجود آمده اند. در پارکینگ های مکانیزه از ربات ها و انرزی  برای پارک استفاده می شود و انسان در آن دخالتی ندارد. پارکینگ های مکانیزه انواعی دارند مانند روتاری، برجی، دبل و… . پارکینگ های بتنی نیز هزینه ی ساخت اولیه ی زیادی دارند ولی برای نگهداری آن ها هزینه ی خاصی مصرف نمی شود. فضای اشغال شده توسط پارکینگ بتنی  بسیار بیشتر از پارکینگ مکانیزه است. در ادامه به مقایسه تفاوت پارکینگ های مکانیزه و بتنی می پردازیم.

 

ویژگی های پارکینگ های مکانیزه و بتنی

با گسترش جوامع انسانی که زیاد شدن خودروها و کم شدن محل های پارک را به دنبال داشته است، پارکینگ ها راه نجاتی ضروری برای ما انسان ها به حساب می آیند. پارکینگ های متفاوتی امروزه در حال توسعه هستند که در ادامه به بررسی ویژگی و تفاوت پارکینگ های مکانیزه و بتنی که دو نوع مهم از انواع پارکینگ ها هستند می پردازیم.

پارکینگ ها مکانیزه و بتنی هر دو، از نوع پارکینگ های طبقاتی هستند که ویژگی مهم آنها استفاده از ویژگی طبقات برای برطرف کردن مشکل محدودیت فضا هستند. نوع دیگر پارکینگ ها، پارکینگ سطحی است که در سطحی وسیع ساخته می شود.

مقایسه پارکینگ های مکانیزه و بتنی

جهت مقایسه تفاوت پارکینگ های مکانیزه و بتنی لازم است ابتدا مکانیسم آن ها را درک کنیم. پارکینگ های مکانیزه نوعی از پارکینگ های طبقاتی هستند که به وسیله ی سیستم های مکانیکی کار می کنند. در این پارکینگ، دخالت انسان ها به حداقل رسیده و ربات ها جای انسان ها را می گیرند.

در پارکینگ بتنی، پارکینگ طبقه طبقه بر روی هم ساخته شده اند و راننده می بایستی خودروی خود را به طبقه ای که در آن جای خالی برای پارک وجود دارد منتقل کند.. نام این پارکینگ به خاطر جنس آن که از بتن ساخته شده است بر روی آن قرار گرفته است.

 پارکینگ های مکانیزه از ربات ها و موتور ها برای انجام مراحل پارک استفاده می کند. در پارکینگ های مکانیزه، راننده ی خودرو تنها خودروی خود را در محل های تعبیه شده پارک می کنند و سپس از خودرو پیاده می شوند. در این مرحله خودرو به صورت اتومات توسط ربات تعبیه شده در پارکینگ به جاهای خالی در پارکینگ منتقل می شود.

 

انواع پارکینگ های مکانیزه و بتنی

 

پارکینگ های مکانیزه و بتنی از نوع پارکینگ های طبقاتی می باشند که خود این پارکینگ ها نیز  دارای انواع مختلفی می باشند.

 

انواع پارکینگ های مکانیزه:

پارکینگ روتاری یا چرخ و فلکی: در این نوع پارکینگ جای پارک ۲ خودرو اشغال می شود در حالی که امکان پارک ۱۶ خودرو را ایجاد می کند. این نوع پارکینگ مانند چرخ و فلک بده و پس از پارک خودروی خود، پارکینگ می چرخد و خودرو به طبقات بالاتر منتقل می شود تا جا برای ورود خودروی دیگر باز شود. جهت اطلاع از قیمت پارکینگ چرخ و فلکی با ما تماس بگیرید.

پارکینگ برجی: در این نوع پارکینگ که برای مکان هایی که فضای زیادی برای ایجاد پارکینگ وجود ندارد و یا زمین آن قسمت گران بوده بسیار مناسب است. در این نوع پارکینگ یک آسانسور در وسط پارکینگ تعبیه شده و پس از پارک خودرو بر روی آن، ربات خودرو را به طبقات بالاتر و جایی که فضای خالی برای پارک وجود دارد منتقل می کند و دوباره ربات به سطح همکف برای منتقل کردن خودروی جدید بر می گردد.

پارکینگ مکانیزه گراند: در این نوع پارکینگ برخلاف پارکینگ برجی که ربات آن تنها در جهات بالا و پایین حرکت می کند، در جهت افقی نیز حرکت می کند. این نوع پارکینگ مانند قفسه ی فروشگاه ها بوده و ربات خودرو را به قفسه ی خالی منتقل می کند. این نوع پارکینگ برای ایجاد در طبقات همکف و منفی گزینه ی مناسبی است.

پارکینگ مکانیزه دبل: این نوع پارکینگ مکانیزه مناسب برای ساختمان های حیاط دار و ویلایی می باشد. در این پارکینگ با اشغال فضای پارک یک خودرو، امکان پارک دو خودرو فراهم می شود. ابتدا خودروی اول در طبقه ی همکف پارک کرده و سپس توسط ربات، صفحه خودرو را به طبقه ی بالا منتقل می کند تا جا برای پارک خودروی دیگر در طبقه ی همکف ایجاد شود.

 

انواع پارکینگ های بتنی

انواع ذکر شده، مهم ترین انواع پارکینگ های مکانیزه بودند. انواع دیگری از پارکینگ مکانیزه مانند پارکینگ پازلی و پلت فرم نیز وجود دارند.  پارکینگ های بتنی نیز همانند یکدیگر می باشند و انواع خاصی ندارند. تفاوت آن ها در ابعاد، طبقات و نوع طراحی راهروهای آن ها می باشد.

 

مزایای پارکینگ های مکانیزه نسبت به بتنی

مزایای پارکینگ های مکانیزه و بتنی بدین شرح است:

در پارکینگ های مکانیزه

  • بیشترین استفاده از فضا برای پارک حداکثری خودروها.
  • انجام مراحل پارک در آن بدون دخالت انسان ها انجام می شود.
  • امکان ایجاد این نوع پارکینگ ها در زمین های کوچک و زمین های با اشکال هندسی نامنظم
  • به دلیل اشغال کم فضا، این نوع پارکینگ ها در نزدیکترین فاصله به محل مورد نظر مانند فروشگاه ها قرار می گیرند.

 

فرق اساسی این دو نوع پارکینگ :

زمان ساخت بتنی : حداقل ۳ ماه تا ۶ ماه ( در این مدت مشمول تورم هم م یشود)

زمان ساخت و نصب مکانیزه : حدود ۱ ماه

 

از معایب پارکینگ های بتنی موارد زیر را می توان نام برد.

  • هزینه ی بالای ساخت اولیه
  • بهره وری کم از فضا
  • عدم امکان جابجایی سازه
  • اشغال فضای زیاد به دلیل داشتن راهروها و رمپ ها

 

ابعاد پارکینگ های مکانیزه و بتنی

یکی دیگر از تفاوت پارکینگ مکانیزه طبقاتی و بتنی بررسی ابعاد آن ها می باشد.  ابعاد پارکینگ ها با توجه به نوع آن و ظرفیت خواسته شده متغیر است. واضح است که ابعادی که پارکینگ های بتنی اشغال می کنند نسبت به پارکینگ های مکانیزه بسیار بزرگتر و وسیع تر هستند.

پارکینگ های مکانیزه نیز با توجه به نوع و ظرفیت آنها متفاوت هستند. به عنوان مثال در پارکینگ روتاری، فضای پارک دو خودرو اشغال می شود و ارتفاع آن نیز بستگی به این دارد که چه تعداد از طبقات را به خودروهای شاسی بلند اختصاص دهید.

 

نصب و راه اندازی پارکینگ های مکانیزه و بتنی

شرکت گسترش تجهیزات دانا یک شرکت تخصصی در زمینه ی نصب و راه اندازی پارکینگ های مکانیزه و بتنی بوده و با استفاده از تجربه های مفید کشورهای مختلف، اسمارت پارکینگ کره جنوبی را به جامعه شهری و مهندسی ایران تقدیم نموده است. جهت کسب اطلاع از قیمت پارکینگ مکانیزه با کا تماس بگیرید.

 

سخن آخر:

نمی توان مطلق گفت مکانیزه بهتر است یا خیر،

در جایی که زمین گران و محدود است = پارکینگ مکانیزه

در جایی که زمین زیاد است و ارزان = پارکینگ بتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست