تفاوت-پارکینگ-مکانیزه-رمپی-و-زیر-زمینی

۷ تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی

5/5 - (1 امتیاز)

در صورتی که قصد احداث پارکینگ را دارید آشنایی با تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی به شما کمک می کند تا نوع مناسب تر و بهتر را جهت احداث انتخاب کنید.

در صورتی که قصد احداث پارکینگ را دارید آشنایی با تفاوت پارکینگ مکانیزه و رمپی زیر زمینی به شما کمک می کند تا نوع مناسب تر و بهتر را جهت احداث انتخاب کنید. بد نیست با برخی از این تفاوت که در زیر بیان می شود به صورت مختصر آشنا شوید. این دو نوع پارکینگ را باید بر اساس ضوابط پارکینگ ها نیزمورد بررسی قرار داد.

۷ تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی

۱- تفاوت در صرفه جویی در فضا:

همانطور که می دانید در کلانشهرها و شهرهای بزرگ امروزه به دلیل ازدیاد جمعیت تعداد مراکز مسکونی، تجاری نیز به طور قابل توجهی گسترش پیدا می کند. در واقع این افزایش جمعیت و مراکز مختلف به نوعی موجب می شود تا فضای کمتری از زمین به پارک خودرو اختصاص پیدا کند.

استفاده از پارکینگ های مکانیزه به نوعی باعث صرفه جویی در فضا می شود، این در حالی است که پارکینگ مکانیزه زیر زمینی با توجه به افزایش قیمت زمین مقرون به صرفه نیست.

۲- تفاوت در میزان مصرف سوخت و انرژی :

از دیگر تفاوت های بین این دو نوع پارکینگ می توان به صرفه جویی سوخت و انرژی در پارکینگ های مکانیزه اشاره کرد. در طراحی پارکینگ های مکانیزه از یکسری سازه های هوشمند استفاده شده که نسبت به مصرف انرژی و سوخت و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از استاندارد بسیار بالایی برخوردار هستند. در پارکینگ های رمپی در صورتی که بخواهید یک جای پارک خالی در بین طبقات پیدا کنید نیازمند مصرف سوخت و استهلاک بیشتر خواهید بود.

۳- تفاوت زمان ورود و خروج خودرو:

از دیگر تفاوت پارکینگ مکانیزه و رمپی زیر زمینی زمان ورود و خروج خودروها است. در پارکینگ های مکانیزه راننده مدت زمان کمتری را جهت ورود و خروج صرف می کند. در حالت کلی مجموعه زمان ورود و خروج خودرو جهت پارک خودرو در پارکینگ های رمپی معادل ۲۰ دقیقه است.

این در حالی است که مدت زمان لازم در پارکینگ های مکانیزه تنها ۴ دقیقه است. استفاده از پارکینگ های مکانیزه به نوعی سرعت ورود و خروج ماشین ها را افزایش داده و خودروها با استفاده از سیستم های مکانیزه  هوشمند و بدون نیاز به راننده به جایگاه خود انتقال داده می شوند.

۴- تفاوت در امنیت خودروها:

در ادامه آشنایی با تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی می توان به امنیت ایجاد شده توسط این دو نوع پارکینگ اشاره کرد. در واقع امنیت خودروها در داخل پارکینگ های مکانیزه بیشتر از پارکینگ های رمپی تامین می شود. در پارکینگ های مکانیزه امکان سرقت خودروها و ملزومات آن ها وجود ندارد، زیرا خودرو در داخل فضای کابین حمل خودرو با بالاترین امنیت  قرار دارند.

۵- تفاوت در انعطاف پذیری در طراحی و اجرا:

انواع پارکینگ های مکانیزه، این قابلیت را برای سازندگان و مجریان طرح ها راهم می آورند تا متناسب با هر ابعادی و برای هر نوع ساختمانی، اعم از بازسازی و یا ساخت و ساز جدید، طرحی کاربردی ارائه نمایند. ساختمان های اداری، تجاری، هتل ها، فرودگاه ها و ساختمان های چند منظوره از جمله مناطق مناسب برای این نوع پارکینگ ها می باشند. بنابراین تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی در این است که نوع مکانیزه از انعطاف پذیری بیشتری در طراحی و اجرا نسبت به پارکینگ های رمپی زیر زمینی برخوردار است.

۶- عدم آسیب پذیری خودرو :

در پارکینگ های مکانیزه امکان آسیب دیدن خودرو در اثر باز شدن ناگهانی درب کناری خودرو وجود ندارد. این در حالی است که در پارکینگ های رمپی زیر زمینی خودروها از این نظر دارای امنیت نیستند.

۷- تاثیر بر محیط زیست:

پارکینگ های مکانیزه بر خلاف پارکینگ های رمپی زیر زمینی به دلیل نیاز نداشتن به سیستم تهویه و اگزوز فن و گاز دی اکسید کربن تاثیر منفی بر محیط زیست نخواهند داشت. همچنین آخرین مورد تفاوت پارکینگ های مکانیزه و رمپی زیر زمینی تفاوت در نیاز به سیستم های روشنایی است.

در پارکینگ های رمپی زیر زمینی به سیستم روشنایی کامل جهت حرکت راننده بین طبقات نیاز است و این در حالی است که در پارکینگ های مکانیزه به حداقل سیستم روشنایی نیاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست