ضوابط-تامین-پارکینگ

ضوابط تامین پارکینگ

4.1/5 - (13 امتیاز)

مهم‌ترین نکته در هنگام تاسیس یک ساختمان، طراحی یک پارکینگ با متراژ مناسب است. تامین پارکینگ برای مجتمع‌های مسکونی یا مجتمع‌های تجاری متفاوت است. برای تامین متراژ مناسبی از پارکینگ‌ها باید ضوابط و قوانین خاصی را در نظر گرفت. در این متن به بررسی ضوابط و قوانین مربوط به تامین پارکینگ می‌پردازیم.َ

 

تامین پارکینگ چیست؟

 به بیان دیگر با توجه به ضوابط و قوانین طرح تفصیلی شهر تهران، باید برای تمامی ساختمان‌ها و مجتمع‌ها یک پارکینگ مناسب تامین شود. حال باید توجه کرد که چند اصل درباره‌ی تامین پارکینگ برای مجتمع‌های مختلف وجود دارد که، حتما باید در نظر گرفته شود.

افراد می‌توانند برای ساختمان‌های مختلف، به تعداد کاربران ساکن در آن ساختمان پارکینگ ایجاد کنند؛ به بیان دیگر، از قوانین مربوط به حداقل تعداد پارکینگ برای ساخت یک مجتمع استفاده کنند. نوع دیگر پارکینگ که پارکینگ مزاحم نامیده می‌شود به گونه‌ای ساخته می‌شود که با خارج شدن جانمایی از محدوده‌ی پارکینگ، اجازه‌ی تردد خودروی مزاحم داده می‌شود.

نکته‌ای که در باب این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که در صورت عدم توانایی برای احداث پارکینگ‌های مورد نیاز یک ساختمان، می‌توان در یک مجتمع دیگر برای آن پارکینگ احداث کرده و یا در شعاع ۲۵۰ متری مجتمع مورد نظر به این کار اقدام کرد. به‌طور کلی برای بررسی کلیت موضوع تامین پارکینگ، باید نکات و ضوابط زیادی را در نظر گرفته و بررسی‌های لازم را به شکلی کاملا دقیق بر روی این ضوابط انجام داد. در ادامه به بررسی دقیق ضوابط و نکات تامین پارکینگ برای ساختمان‌های مختلف می‌پردازیم.

برای آن دسته از سازندگانی که امکان تامین پارکینگ کافی را برای ساختمان های خود ندارند. شهرداری و شورای شهر میتوانند با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام به تاسیس پارکینگ محلات کند. حال برای بافت های فرسوده و متراکم یکی از بهترین روش های تاسیس پارکینگ محلات، تاسیس پارکینگ های مکاینزه است. این نوع پارکینگ ها قدراسهم بسیار پایین را از زمین اشغال میکند و با سرعت خوبی هم قابل اجراست. در این صورت نه سازنده برای تامین پارکینگ به دردسر می افتد نه مردم منطقه از نبود پارکینگ رنج می برد در ضمن جذب سرمایه از بخش خصوصی و حمایت از تولید داخل هم اتفاق افتاده است.

 

بررسی ضوابط تامین پارکینگ شهرداری تهران

بخش اول ضوابط مختلف تامین پارکینگ

قوانین و ضوابط مختلفی در رابطه با این موضوع وجود دارد، که طبق آخرین ضوابط پارکینگ شهرداری تهران در مواردی که پارکینگ‌های واحدهای مسکونی یا غیر مسکونی یک ساختمان، خارج از آن ساختمان و در پارکینگ‌های اختصاصی که دارای سند رسمی هستند تامین می‌شود، ذکر شماره‌ی پارکینگ و نام و حدود اربعه‌ی آن در صورت مجلس و اسناد ثبتی مربوط به واحد مورد نظر ضروری است.

برای این که سازندگان مجتمع‌ها و ساختمان‌های مختلف به احداث تعداد مشخصی از پارکینگ‌ها تمایل نشان دهند، ساخت و احداث پارکینگ‌هایی واجد شرایطی که در ادامه بیان می‌شود برای ساکنان ساختمان، مجاز است. از جمله‌ی این شرایط می‌توان به دسترسی مستقیم‌ به گذری با عرض ۱۲ متر که از توجیهات فنی کافی برخوردار باشد، برخورداری پارکینگ مورد نظر از ویژگی‌های فنی استاندارد نظیر تعداد ورودی‌ها، خروجی‌ها، شعاع گردش‌ها، عدم محدودیت در سطحی که وسایل نقلیه اشغال می‌کنند، سکونت در طبقه‌ی همکف و احداث خدمات پشتیبان در این طبقه بلامانع باشد و… اشاره کرد.

 

بخش دوم ضوابط مختلف تامین پارکینگ

اگر پارکینگ زیر ساختمان در نظر گرفته شده برای یک مجتمع‌ در طبقه‌های همکف یا زیرزمین ساخته شود، این قسمتی که برای ساخت پارکینگ بکار رفته در مساحت تراکم محاسبه نخواهد شد. پارکینگ‌های ساخته شده برای یک ساختمان باید امکان دسترسی مستقیم ساکنان ساختمان به آسانسور را فراهم کنند. ورودی پارکینگ مورد نظر باید به شکلی طراحی و ساخته شود، که نیازی به قطع درختان و یا تخریب آن‌ها نباشد.

فضای پارکینگ مجتمع‌ها باید به حدی کافی باشد و متراژی مناسب جهت استفاده‌های مختلف ساکنین ساختمان برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شود و به شکل مسقف باشد. در مجتمع‌ها و ساختمان‌هایی که در معابر شیب‌دار که دارای اختلاف سطح در دوبر ساختمان هستند، ارتفاع پارکینگ باید عریض‌تر از کوچه یا خیابان درنظر گرفته شود.

عرض راهرویی که اتومبیل برای رسیدن به پارکینگ از آن عبور می‌کند، باید حداقل ۳ متر در نظر گرفته شود. سطحی که برای هر پارکینگ در نظر گرفته می‌شود، با محاسبه‌ی فضای مورد نیاز جهت تردد خودروها و افراد مختلف ۲۵ متر خواهد بود. در واقع سطح‌ها پارکینگ‌ها نباید کمتر از ۱۵ متر در نظر گرفته شود. ابعاد راه پله و آسانسور باید به شکلی استاندارد اندازه‌گیری شود و به‌طوری ساخته شوند که دسترسی به محل آن‌ها ساده و بدون مزاحمت باشد.

 

بخش سوم قوانین تامین پارکینگ

تاکنون به تعداد زیادی از قوانین و ضوابط تامین پارکینگ مسکونی و همچنین ضوابط تامین پارکینگ تجاری اشاره کردیم. علاوه بر قانون تامین پارکینگ تجاری و همچنین مجتمع‌های مسکونی، باید در باب مسائلی چون تامین پارکینگ بافت فرسوده، تامین پارکینگ در زیرزمین، ضوابط پارکینگ در حیاط و همچنین تامین پارکینگ در فضای باز صحبت کرده و ضوابط مربوط به آن‌ها را بررسی کرد. به‌طور کلی قوانین باقی مانده که به آن‌ها اشاره نشده، مرتبط به ایجاد پارکینگ در فضا‌های مختلف است و حتما باید تحت بررسی قرار گیرند.

یکی از این قوانین آن است که اگر پارکینگ در زیرزمین ساخته شود، شیب رمپ باید حداکثر ۱۵ درصد در نظر گرفته شود. در صورت نیاز به ایجاد اختلاف سطح در فضای پارکینگ، امکان انجام این اختلاف به اندازه‌ی +۸۰ تا -۸۰ سانتی‌متر وجود خواهد داشت. افراد نمی‌توانند از فضای زیر پله و یا رمپ به جای پارکینگ استفاده کنند و انجام این کار، خلاف قانون می‌باشد.

استفاده از فضای حیاط در خانه‌های ویلایی و حیاط دار، برای پارک خودرو مجاز است‌. پارکینگ‌های مورد نیاز برای ساختمان‌های مختلف، فقط باید از فضای موجود در زیرزمین‌ها، پیلوت‌ها و فضای باز مازاد آن ساختمان استفاده شود. علاوه بر آن احداث درب پارکینگ‌ها در پخ گذر ممنوع بوده و از سطوح زیرین خیابان‌های احداث شده و یا در دست ساخت، می‌توان برای ساخت پارکینگ‌های عمومی استفاده کرد.

 

ضوابط تامین پارکینگ در پهنه‌ی سکونت

اصول تامین پارکینگ در پهنه‌ی سکونت

ضوابط تامین پارکینگ در پهنه‌ی سکونت-

  • اگر پارکینگ مزاحم به صورت یک به یک احداث شود، مانعی ندارد.
  • پارکینگ های مزاحم اگر مزاحمتی برای دیگر ساکنین ایجاد نکند، مشکلی ندارد.
  • ایجاد راه های جدا برای دسترسی به پارکینگ در ملک های ۶ متر به بالا الزامی است.
  • فضای پارکینگ باید به حالتی باشد افرادی که ناتوانی جسمی دارند بتوانند به راحتی تردد کنند.

 

دیگر الزامات تامین پارکینگ

برخی از قوانین پارکینگ وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

الزامات کلی

  1. الزاماتی که در خصوص توقفگاه خودرو وجود دارد این است که نباید باعث ایجاد سرو صدا و بو و دود شود و در آسایش افراد ساکن در ساختمان اختلال ایجاد کند. همچنین نباید استفاده دیگری از ورود و خروج محل توقف خودرو انجام گیرد.
  2. در صورتی که مزاحمتی برای خودروهای دیگر ایجاد نشوددو خودرو می توانند پشت سر هم توقف کنند.
  3. خودرو هادر محل توقف نباید اختلالی در باز و بسته شدن در ها یا انباری و مکان های تاسیساتی ایجاد کنند.
  4. تعمیر خودرو در جای پارک خودرو ها در پارکینگ ممنوع است.
  5. برای عبور افراد در کنار خودرو پارک شده باید گذرگاهی با عرض ۰٫۶ متر ایجاد شود.

 

اندازه‌های توقفگاه

  • ارتفاع پارکینگ تجاری کوچک به علت کاهش خطراتی مثل آتش سوزی، تاسیسات و … ۲٫۲ متر است. برای پارکینگ های بزرگ این ارتفاع به ۲٫۴ می رسد.

 

ابعاد و مساحت محل‌های توقف خودرو

  • اگر خودرو ها در کنار هم قرار بگیرند: ابعاد لازم برای هر خودرو ۲٫۵×۵ متر است.
  • اگر خودرو ها پشت سر هم قرار بگیرند: ابعاد لازم برای هر خودرو ۲×۶ متر است.
  • اگر دو خودرو بین دو ستون قرار گیرد: در پارکینگ های سرپوشیده باید فاصله ستون ها ۵ متر و فاصله بین دو ستون حداقل ۴٫۵ متر باشد
  • اگر از دو سمت تنها یک محل توقف در محل پارک کنار دیوار باشد: عرض توقفگاه حداقل ۳ متر باشد.
  • برای پارکینگ های متوسط و بزرگ عرض لازم برای مسیر رفت و آمد نباید کمتر از ۵ باشد. همچنین در محل هایی که ستون دارد نباید کمتر از ۴٫۵ متر باشد.
  • حداکثر شیب لازم برای پارکینگ های شیب دار ۱۵% است. در واقع باید کمتر مساوی ۱۰ درصد از حداکثر شیب باید یک متر از ابتدا و یک متر از انتها باشد.
  • عرض لازم برای شیب ورودی در پارکینگ های عمومی باید طبق عرض داخلی پارکنیگ باشد.

 

ورود و خروج خودرو

  • پهنای مورد نیاز برای معابر ورودی پارکینگ ها بزرگ کمتر از ۵ و در پارکینگ های متوسط کمتر از ۳٫۵ نباید باشد.
  • برای جای پارک کوچک حداقل عرض لازم ۲٫۵ متر است.
  • طبق مقررات ملی ساختمان محل پارک متوسط و بزرگ باید حداقل دو مسیر برای خروج افراد پیاده داشته باشد.
  • برای زمین هایی که بیشتر از ۲۵ متر بر دارند، ایجاد کردن دو ورودی برای خودرو مجاز است.
  • با توجه به تراز قرارگیری پارکینگ در ساختمان و مطابق با ضوابط شهرسازی و شیب ها، پارکینگ می تواند به حیاط یا معابر عمومی متصل باشد.
  • در ساختمان هایی که برای دسترسی پارکینگ به وسیله پله امکان پذیر است، باید فضای پارکینگ از طریق دیوار یا فضای محضور از راه پله ها جدا شود.

 

تهویه و نورگیری توقفگاه

  • برای پارکینگ های سرپوشیده بهتر است تهویه طبیعی صورت گیرد اگر کافی نبود می توانید با سیستم مکانیکی تهویه انجام شود.
  • در صورتی که پارکینگ در زیر زمین یا همکف قرار دارد، تامین نور طبیعی مطابق با الزامات بیان شده می تواند از حیاط خلوت یا پاسیو صورت گیرد.

 

مصالح و پوشش کف و دیوارها توقفگاه

  • کف پارکینگ باید قابل شستشو باشد.
  • دیوار ها و ستون های پارکینگ سرپوشیده باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد.
  • کف در شیب های پارکینگ نباید برای خودرو ها لغزنده باشد.

 

تاسیسات و تجهیزات توقفگاه

  • آب لوله کشی باید در تمامی نقاط پارکنیگ دسترسی داشته باشد.
  • باید در همه نقاط پارکینگ تجهیزات اطفا آتش وجود داشته باشد.
  • با شیب بندی مناسب باید آب های سطحی دفع شود.

 

جریمه عدم تامین پارکینگ

جریمه عدم تامین پارکینگ

در خصوص این موضوع باید گفت که اگر به دلایل مختلف برای یک ساختمان پارکینگ ساخته نشود و یا غیر قابل استفاده باشد و علاوه بر آن امکان اصلاح آن نیز وجود نداشته باشد، شهرداری آن منطقه با توجه به ضوابط و قوانین مشخص به صدور جریمه رای خواهد داد. مبلغی که برای جریمه‌ی مالک ساختمان در نظر گرفته می‌شود، حداقل یک و حداکثر دو برابر ارزش هر متر فضای از بین رفته و یا تخریب شده‌ی پارکینگ ساختمان مورد نظر در هنگام انجام معاملات مختلف است.

 

ضوابط پارکینگ در بافت ناپایدار

از دیگر مسائل مهم درباره‌ی این جریمه آن است که، شهرداری منطقه‌ی مورد نظر باید به اخذ جریمه کسر پارکینگ و همچنین صدور برگه‌ی پایان کار ساختمان اقدام کند. شهرداری یک منطقه امتیازات زیادی برای تامین پارکینگ در بافت فرسوده را، در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. در آخر باید گفت که ساختمان‌سازان در هنگام ساخت مجتمع‌ها و خانه‌ها، باید ضوابط و قوانینی که برای تامین پارکینگ وجود دارد را در نظر داشته باشند و با عمل کردن به تمامی این قوانین، پارکینگ ساختمان‌ها را به شکل مناسبی ساخته و اقدامی که باعث صدور حکم جریمه خواهد شد را انجام ندهند.

 

بهترین مجموعه برای سفارش پارکنیگ

اسمارتع پارکینگ یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه تولید انواع پارکینگ است که ۳۲ کشور از تجهیزات تولید شده این مجموعه استفاده می کنند. برخی از مزیت های برتر این مجموعه از قبیل:

  1. سرویس و نگهداری پارکینگ ها
  2. پشتیبانی پارکینگ در سریع ترین زمان
  3. انجام کلیه خدمات نصب و تعمیر و فروش در کوتاه ترین زمان
  4. ارائه با کیفیت ترین محصولات

۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • احسان
    2023-10-01 11:34

    سلام ایا پیمانکار بعد از گرفتن پایان کار از شهرداری و دوسال بعد از گرفتن پایان کار میتواند نمایش پارکینگ را تغییر دهد؟

    پاسخ
  • احمد
    2023-10-01 11:36

    آیا میشود از سازنده که پارکینگ های ساختمان را برخلاف قوانین شماره گذاری کرده شکایت نمود ؟

    پاسخ
  • هانیه
    2023-10-25 14:58

    هزینه ساخت پارکینگ استاندارد برای یک پاساژ نوساز چقدر میشه؟

    پاسخ
  • حامد
    2023-10-25 15:00

    ایا برای تغیر جا های پارکینگ بعد از گرفتن پایان کار نیاز به مجوز داریم؟

    پاسخ
  • سلام ، ایا ما میتوانیم برای کوچه بن بست خود پارکینگ مکانیزه هوشمند راه اندازی کنیم ؟

    پاسخ
  • ایا شما میتوانید برای پارکینگ مجتمع ما فقط تجهیزات اطفا آتش را قرار بدین ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست