میانگین-پیدا-کردن-جای-پارک-خودرو-در-تهران

میانگین پیدا کردن جای پارک خودرو در تهران

5/5 - (2 امتیاز)

زیاد شدن خودروها و نبود پارکینگ در بیشتر منازل و ساختمان های تهران باعث شده است تا پیدا کردن جای پارک به یک معضل تبدیل شود. بر اساس نقل از نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری به طور متوسط در هر شبانه روز هر خودرو تنها ۴ ساعت در حال حرکت است و ۲۰ ساعت متوقف است. حالا سوالی پیش می آید این است میانگین پیدا کردن جای پارک خودرو در تهران چقدر است ؟ ما در این مقاله به بررسی جواب این سوال می پردازیم با ما همراه باشید.

معضل جای پارک در تهران

هر چه شهرها پیشرفته تر و گسترده تر می شوند، سرعت رشد خودرو ها هم بیشتر می شود. دیگر کار به جایی می رسد که حتی در کوچه پس کوچه های تهران هم جای پارک پیدا نمی شود. بنابراین جای پارک به یک معضل بزرگ در تهران تبدیل شده است. یکی از مهم ترین عامل ایجاد این معضل جای پارک، افزایش سرعت تولید و خرید خودروها محسوب می شود. دلیل دیگر این است که هنوز بافت شهری همان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.

هر چه تعداد خودرو در خیابان های تهران بیشتر می ‌شوند، معضل کمبود جای پارک بیشتر خود را نشان می ‌دهد. این در حالی است که رانندگان برای یافتن جا برای پارک خورو، مجبورند به آرامی حرکت کنند، گاها توقف کنند و به ناچار رانندگان پشت سرشان هم کند حرکت می کنند و همین باعث ایجاد ترافیک سنگین و البته آلودگی هوا می شود.

 برخی از آمارها از منابع رسمی اعلام کرده اند که هر فرد به طور میانگین ۱۵ دقیقه خود را صرف پیدا کردن مکانی برای پارک خودروی خود می کند. این یعنی اتلاف وقت اتلاف انرژی و ضررهای متحمل دیگر.

مشکل پارک در خیابان

چون پارک کردن روبروی مغازه ها ممنوع است و این جای پارک اختصاصی برای خودروی صاحب مغازه است. البته این قانونی نیست ولی خب، بعضی از مغازه داران با فحاشی، کاری می کنند که دیگر خودروی خود را مقابل مغازه آن ها پارک نکنید.

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که وقتی برای خرید یا رفتن به بانک مجبور شدید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنید. موقع بازگشت با واکنش افراد زیادی مواجه شدید و شما را جز عاملین اصلی ترافیک در آن لحظه می دانند. در این لحظه شما ممکن است عصبانی یا حتی شرمنده شوید.

مشکل پارک در کوچه ها

 اینکه در کوچه ها به دلیل بافت قدیمی خیلی از محله های تهران صاحب خانه مجبور شده است که خودروی خود را مقابل درب خانه شان پارک کند. اگر هر شخصی به جز صاحب خانه و بدون اجازه او، اقدام به پارک خودرو کنند با پدیده پنچر شدن مواجه می شود. برخی از مردم هم خلاقیت به خرج داده اند و جلوی جای پارک نوشتند: « نه پنجر می کنیم، دعوا هم نداریم فقط شماره پلاک شما را برای افسر رانندگی می فرستیم».

بهترین راهکار برای حل مشکل جای پارک در تهران

با وجود این مشکل بزرگ در تهران توجه به زیر ساخت های شهری مثل تامین فضای مناسب برای پارک خودرو یکی از موارد مهم محسوب می شود. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که ساخت پارکینگ های مکانیزه و اجبار داشتن ساختمان های تجاری و تفریحی به پارکینگ، این معضل جای پارک را حل می کند.

چرا کمبود جایی برای پارک خودرو تبدیل به یک مشکل اساسی در تهران شده است؟

سال به سال تقاضا برای خرید خودرو در تهران بیشتر می شود. در سال های گذشته در مساحت ۱۵۰ متری خانه ها سه خانواده زندگی می کردند. ممکن بود فقط یکی از ساکنین خودرو داشته باشد. اما امروزه نه تنها مساحت ساختمان ها کاهش پیدا کرده، بلکه یک مجتمع مسکونی ساکنینی زیادی دارد که هر کدام از آن ها، حداقل یک یا دو ماشین دارند. همین امر شرایط پیدا کردن جای پارک خودرو را بقرنج تر کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست