پارکینگ-مکانیزه-زیرزمینی-چیست؟

پارکینگ مکانیزه زیرزمینی چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

دنیای امروز یک دنیای پیشرفته است. هر روزه جمعیت جهان در حال افزایش بوده و در نتیجه‌ی این رشد روزافزون جمعیت، میزان استفاده از وسایل نقلیه در سطح شهرها نیز بیشتر شده و در نهایت نیاز به جای پارک مناسب برای این وسایل نقلیه نیز افزایش یافته است. با احداث پارکینگ مکانیزه زیرزمینی، نیاز به جای پارک مناسب برای پارک کردن خودروها تا حد زیادی برطرف شده است.

پارکینگ مکانیزه زیرزمینی چیست؟

افزایش جمعیت جهان امری بدیهی است و در طی سالیان اخیر، درصد افزایش جمعیت به میزان بالایی رسیده است. با رشد روز افزون جمعیت در سطح جهان، میزان استفاده از وسایل نقلیه‌ی مختلف در سطح شهرها نیز همواره در حال افزایش بوده و هر خانواری برای تردد در سطح شهر، حداقل به یک وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی نیاز پیدا خواهد کرد.

با زیاد شدن تعداد وسایل نقلیه‌ی مورد استفاده توسط مردم در سطح شهرها، نیاز به وجود یک جای پارک مناسب برای پارک کردن خودروها نیز افزایش می‌یابد. در نظر گرفتن زمین‌ها و محوطه‌های مناسب برای احداث پارکینگ در سطح شهرها، نیازمند بودجه‌ای هنگفت می‌باشد.

با احداث پارکینگ مکانیزه زیرزمینی، می توان تا حدودی مشکل کمبود جای پارک را در سطح کلان‌ شهرها جبران کرد. حال سوال اینجاست که پارکینگ مکانیزه زیرزمینی چیست؟ پارکینگ‌ زیرزمینی مکانیزه نوعی پارکینگ مکانیزه است که احداث آن نتیجه‌ای از ترکیب ماشین‌ها و فناوری‌های مکانیکی و دیجیتال و همچنین امکانات الکترونیکی می‌باشد.

هدف اصلی استفاده از پارکینگ‎های مکانیزه زیرزمینی، فراهم آوردن جای پارک در سطح شهرهایی است که فضای کافی برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی یا انواع دیگر پارکینگ را نداشته و یا می خواهد با تامین تعداد بیشتر جای پارک زیربنای مفید قابل ساخت بیشتری بدست آورند.

 

عملکرد پارکینگ مکانیزه زیرزمینی به چه شکل است؟

سوال دیگری که ممکن است ذهن افراد را به خود مشغول کند این است که عملکرد این نوع از پارکینگ‌ها برای پارک خودروها به چه طریقی می‌باشد؟ برای پارک خودروها در این پارکینگ‌ها، خودروی مورد نظر در طبقه‌ای همکف قرار می‌گیرد و از طریق وارد کردن یک کد مخصوص در سیستم هوشمند این پارکینگ‌ها، خودروی مورد نظر به شکل عمودی در جهت بالا یا پایین حرکت می‌کند و با رسیدن خودرو به جای پارک مورد نظر، با اعمال یک حرکت به شکل طولی خودرو در محل پارک مناسب قرار می‌گیرد. در نهایت ربات یا سیستم هوشمند این نوع از پارکینگ‌های مکانیزه، پالتی که خودرو در آن پارک شده است را با اعمال یک حرکت به شکل عرضی در مکان مشخص خود قرار می‌دهد و یا از آن محل خارج می‌کند.

 

کاربرد پارکینگ مکانیزه زیرزمینی

احداث یک پارکینگ مکانیزه زیرزمینی، مزایای زیادی را به همراه دارد؛ از جمله اصلی‌ترین مزایای پارکینگ مکانیزه زیرزمینی که قبلا هم به آن اشاره شد این است که با احداث آن‌ها در محدوده‌هایی کوچک و بلا استفاده در سطح شهرها، می‌توان جای پارکی بسیار مناسب را برای تعداد زیادی از خودروهای شهروندان فراهم آورد.

در واقع هدف اصلی استفاده از پارکینگ‎های مکانیزه زیرزمینی، کنار هم قرار دادن و چیدن تعداد زیادی از خودروها در کمترین فضا و کوچک‎ترین محوطه‌هاست؛ احداث و کنترل کردن رفت و آمد خودروها در این نوع پارکینگ‌ها، نیازمند بکارگیری هیچ گونه نیروی انسانی نخواهد بود.

مزیت اصلی این نوع از پارکینگ‌ها زمانی مشخص می‌شود، که شرایط مناسب برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی که برای احداث آن‌ها به طراحی رمپ و لوپ نیاز است وجود نداشته باشد. بنابراین تنها با ساخت یک پارکینگ مکانیزه‌ی زیرزمینی دو طبقه در یک زمین بلا استفاده مانند زیرزمین خانه‌ها، فضایی بسیار مناسب و کافی جهت پارک خودروها فراهم می‌آید.

 

مزایای پارکینگ مکانیزه زیرزمینی

فرایند نصب و بکارگیری این نوع از پارکینگ‌ها بسیار ساده و آسان بوده و برای نصب کردن هر واحد از این پارکینگ‌ها، فضایی بسیار محدود اشغال خواهد شد. مزیت دیگر پارکینگ‌‌های مکانیزه زیرزمینی این است که، پارک خودروها در این پارکینگ‌ها از طریق بکارگیری سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود و به همین دلیل امکان بروز خطای انسانی مانند آتش سوزی به حداقل می رسد.

جابه‌جایی خودروها در یک پارکینگ‌ مکانیزه زیرزمینی با سرعت بالایی انجام می‌شود، میزان ترافیک‌‌های شهری کاهش یافته و همچنین میزان استفاده‌ی زیاد از سوخت نیز تا حد چشم‌گیری با نصب این پارکینگ‌ها کم شده است.

 

استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه زیرزمینی در ایران

بطور کلی در کشور ایران از احداث پارکینگ مکانیزه زیرزمینی یا انواع دیگر پارکینگ‌های مکانیزه، به دلیل نیاز در کلان شهرهایی مثل مشهد، تهران، رشت و شیراز ، برنامه‌هایی جهت احداث پارکینگ مکانیزه زیرزمینی پی ریزی شده‌اند و احداث آن‌ها در سطح این شهرها بسیار مرسوم بوده است.

این نوع از پارکینگ‌ها در انواع نیمه مکانیزه و تمام مکانیزه قابل احداث هستند، که از نوع تمام مکانیزه‌ی آن‌ها در شهر بزرگ تهران استفاده می‌شود.

شاید دلیل اصلی عدم استفاده از این پارکینگ‌ها در دیگر شهرهای کشور ایران این باشد که در بعضی موارد برای ساخت یک پارکینگ مکانیزه زیرزمینی، از ابزار و سیستم‌هایی غیرپیشرفته استفاده می‌شود و همین باعث بروز مشکلات پی در پی در حین استفاده از این نوع پارکینگ‌ها خواهد شد.

با این حال نصب و راه‌اندازی آسان این مدل از پارکینگ‌های مکانیزه و طرز استفاده‌ی راحت از آن‌ها، باعث شده تا احداث این پارکینگ‌ها در بعضی از شهرهای کشور با استقبال بسیاری مواجه شود.

 

قیمت پارکینگ مکانیزه زیرزمینی

همانطور که اشاره شد قیمت پارکینگ مکانیزه و پارکینگ مکانیزه زیرزمینی و هزینه‌ای که برای نصب و راه‌اندازی این نوع از پارکینگ‌ها باید پرداخته شود در نظر بعضی از مسئولان شهری و کشوری بالا بوده و بصرفه نیست؛ بطور کلی هزینه‌ راه اندازی و نصب پارکینگ‎های مکانیزه زیرزمینی، با توجه به تعداد واحدهای پارکینگ مورد نظر تعیین می‌شود.

هزینه‌ لازم برای راه اندازی هر جای پارک یا واحد از پارکینگ‌های مکانیزه زیرزمینی به دلیل نوسان بازار قیمت ها مشخص نیست، در ابتدا باید پروژه بررسی شود و بعد از آن قیمت اعلام می شود.

شرکت گسترش تجهیزات دانا

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه اندازی انواع پارکینگ مکانیزه در کشور ایران ارائه می‌دهد.

این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های قطعات لازم برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه و پارکینگ روتاری در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است. در صورت تمایل به نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه، فقط کافیست از طریق کارشناسان فروش، مشاوره لازم را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست