مکان-یابی-پارکینگ-های-مکانیزه-به-چه-صورتی-باید-باشد؟

مکان یابی پارکینگ های مکانیزه به چه صورتی باید باشد؟

5/5 - (1 امتیاز)

مکان یابی پارکینگ مکانیزه یکی از مهم ترین مباحث مهندسی شهرسازی، برنامه ریزی ترافیک و ساماندهی حمل و نقل شهری است. برای  مکان یابی پارکینگ معیار های گوناگونی از جمله ظرفیت معابر، حجم مراجعین سواره به محل، کاربری های اطراف محلی که قصد داریم پارکینگ مکانیزه را در آن احداث کنیم و … مد نظر قرار می گیرد.

چرا مکان یابی پارکینگ مکانیزه مهم است؟

مکان یابی پارکینگ مکانیزه طبقاتی یکی از بخش های مهم برنامه ریزی برای احداث پارکینگ های عمومی به منظور رفع مشکل عدم وجود فضای کافی، در مراکز شهر های بزرگ، برای پارک خودرو ها است. مکان یابی پارکینگ  برای توجیه پذیر شدن ساخت پارکینگ عمومی از نظر اقتصادی، از یک سو، و از نظر جوابگویی به نیاز های متقاضیان پارکینگ از سوی دیگر اهمیت دارد.

امروزه با گسترش استفاده از وسایل نقلیه در شهر های بزرگ و کمبود فضای پارک در حاشیه معابر اصلی یا پارکینگ های موجود در ساختمان ها، نیاز به انواع پارکینگ مکانیزه و همچنین پارکینگ طبقاتی و به خصوص، پارکینگ مکانیزه، بیش از پیش احساس می شود. همه ما تجربه ساعت ها جستجو، برای یافتن یک جای پارک مناسب، در مرکز شهر را داریم.

معمولا در ساعات اداری روز و هنگامی که حجم بالایی از مراجعین به مراکز تجاری یا اداری شهری مراجعه می کنند، یافتن جای پارک مناسب، به یکی از سخت ترین کار ها بدل می شود! لذا یافتن راه حل های هوشمندانه، از جمله استفاده بهینه از زمین و ساخت پارکینگ مکانیزه، می تواند راهگشای این مشکلات باشد. انجام مطالعات جهت مکان یابی پارکینگ مکانیزه یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی برای احداث این نوع از پارکینگ ها است.

هنگام مکان یابی پارکینگ های مکانیزه به چه مواردی باید توجه شود؟

مکان یابی پارکینگ مستلزم در نظر گرفتن معیار های علمی، فنی و اقتصادی است. برای مکان یابی پارکینگ های مکانیزه ابتدا باید یک سری معیار تعریف کرد. از جمله این معیار ها می توان به دسترسی به معابر، کاربری های مهم و موثر طراف فضایی که قصد داریم پارکینگ را در آنجا بنا کنیم، مراکز جذب کننده سفر، گره های ترافیکی موجود در محله های اطراف و وضعیت زمین های خالی منطقه اشاره نمود.

 

روش های مکان یابی پارکینگ های مکانیزه کدام است؟

مکان یابی پارکینگ مکانیزه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یکی از روش های نوین مورد استفاده به دست کارشناسان این حوزه است. همچنین می توان از مطالعات محلی و مشاهدات میدانی برای انتخاب بهترین زمین خالی منطقه برای احداث پارکینگ مکانیزه به بهره برد. روش های مکان یابی پارکینگ های مکانیزه به صورت کامپیوتری و به صورت میدانی، مکمل یکدیگر بوده و بهتر است این دو روش با هم ترکیب شده تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

 

چگونگی مکان یابی پارکینگ های مکانیزه در مکان های شهری؟

 

مکان یابی پارکینگ مکانیزه در محیط شهری چه الزاماتی دارد؟

مکان یابی پارکینگ  مستلزم رعایت اصول شهرسازی، مهندسی ترافیک، برنامه ریزی حمل و نقل شهری و … است. برای مکان یابی در محیط شهری باید به مشخصات زمین و مشخصات اطراف آن توجه نمود.

زمین مورد نظر برای احداث پارکینگ طبقاتی باید مساحت لازم برای پیاده سازی تجهیزات را داشته باشد. همچنین حداکثر تعداد طبقات قابل احداث روی آن تا ۶ طبقه است. محلی که قصد احداث پارکینگ مکانیزه در آن را داریم، باید دسترسی مناسبی به راه های ارتباطی داشته باشد. همچنین فاصله آن تا ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی، معقول و قابل پیاده روی باشد.

 

بهترین مکان پارکینگ مکانیزه چگونه انتخاب می شود؟

مکان یابی پارکینگ مکانیزه یک مطالعه گروهی، میان رشته ای و چند بعدی است. برای انتخاب بهترین مکان پارکینگ مکانیزه، تیمی از متخصصین رشته های مختلف، با تشریک مساعی و همکاری علمی و فنی، انواع روش های علمی و میدانی را به کار گرفته و با انجام تحلیل های مناسب، چند گزینه پیشنهادی را انتخاب می کنند. سپس با استفاده از معیار های تصمیم گیری چند بعدی و چند گانه (مانند AHP، فازی، SWOT و …) بهترین مکان پارکینگ مکانیزه، انتخاب می شود.

 

بهترین مکان برای احداث پارکینگ مکانیزه معمولاً کجاست؟

پارکینگ مکانیزه اگر به شکل صحیح و با رعایت اصول فنی و مهندسی صورت پذیرد، یکی از راهکار های موثر در حل مشکلات بسیاری از شهروندان محسوب می گردد. بهترین مکان برای احداث پارکینگ مکانیزه معمولا در مجاور مراکز مهم خرید، ایستگاه های حمل و نقل عمومی، گره های ترافیکی و مراکز شهری جاذب سفر، با حجم مراجعین روزانه بالا است.

 

بعد از انتخاب بهترین مکان برای ساخت پارکینگ مکانیزه چه اقداماتی صورت می پذیرد؟

بعد از مکان یابی لازم است نسبت به تعیین نوع مناسب پارکینگ مکانیزه، از میان انواع چرخ و فلکی، برجی و … تصمیم گیری کنیم. همچنین بهترین مکان برای ساخت پارکینگ مکانیزه را در نظر گرفته و با انتخاب پیمانکار دارای صلاحیت فنی و اجرایی، که سابقه درخشانی در زمینه احداث انواع پارکینگ طبقاتی دارد، عملیات احداث پارکینگ طبقاتی را آغاز نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست