معرفی-و-بررسی-انواع-پارکینگ-ساختمانی

معرفی و بررسی انواع پارکینگ ساختمانی

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه به دلیل رفت و آمد و تردد زیاد مردم در سطح شهر، تعداد اتومبیل‌هایی که در سطح شهر تردد دارند روز به روز در حال افزایش است. افزایش حجم اتومبیل‌ها در سطح شهرها، نیاز به وجود جای پارک برای این خودروها را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل در طی سال‌های اخیر، برنامه‌های بسیاری برای احداث انواع پارکینگ‌ ساختمانی توسط شهرداری‌ها پی‌ریزی شده است.

اهمیت احداث انواع پارکینگ برای ساختمان‌ها

امروزه بیشتر مردم برای تردد در سطح شهر و انجام کارهای روزانه‌ی خود، از اتومبیل‌های شخصی استفاده می‌کنند؛ افزایش روز افزون استفاده‌ی مردم از اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه‌ی شخصی، افزایش نیاز به احداث جای پارک برای این اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه را به دنبال دارد. در واقع نیاز به حداقل یک اتومبیل شخصی برای هر خانوار در سال‌های اخیر، به شدت احساس می‌شود.

هر چه جمعیت یک شهر بیشتر شود، تعداد وسایل نقلیه مورد نیاز شهروندان برای تردد در سطح شهر نیز افزایش خواهد یافت؛ در این بین برنامه‌های بسیاری برای ساخت انواع پارکینگ‌های ساختمانی توسط شهرداری‌ها پی‌ریزی شده است. در این متن قصد داریم تا به معرفی انواع پارکینگ ساختمانی بپردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را تحت بررسی قرار دهیم.

 

دسته بندی انواع پارکینگ‌های ساختمانی

همه‌ی ما در طول روز برای انجام کارهای روزانه، ممکن است به تردد در سطح شهر نیاز پیدا کنیم؛ مثلا ممکن است با عجله برای انجام کارهای بانکی به مرکز شهر برویم.

همانطور که می‌دانید زمان کار بانک‌ها زمانی پر تردد در سطح شهرها به شمار می‌آید و اکثر افراد در این زمان برای انجام کارهای روزانه‌ از خانه خارج می‌شوند و به همین دلیل تعداد خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند در این ساعت زیاد است؛ در این زمان است که نیاز به وجود یک محل مناسب برای پارک خودروها و وسایل نقلیه، به شدت احساس می‌شود.

احداث  پارکینگ و انواع پارکینگ ساختمانی در چنین زمان‌هایی، یک برنامه‌ی مفید و کارآمد خواهد بود که توسط بسیاری از شهرداری‌ها در حال انجام است. در ادامه به معرفی و بررسی انواع پارکینگ‌های ساختمانی می‌پردازیم.

 

آشنایی با انواع پارکینگ ساختمانی

از انواع پارکینگ‌های ساختمانی، می‌توان به پارکینگ‌های طبقاتی اشاره کرد که در طی سالیان اخیر برنامه‌های زیادی برای احداث این پارکینگ‌ها در سطح شهرها و استان‌ها توسط مسئولین پی‌ریزی شده است.

معمولا در مراکز شهرها، قیمت زمین نرخ بالاتری دارد و به همین دلیل استفاده از چند قطعه زمین برای احداث پارکینگ‌های متعدد هزینه‌ای بسیار زیاد را به دنبال خواهد داشت؛ در چنین شرایطی با استفاده از یک قطعه زمین و ساخت پارکینگ‌های طبقاتی، می‌توان بخش عمده‌ای از نیاز ساکنان شهر به وجود مکانی مناسب برای پارک خودروهای خود را برطرف کرد؛ پارکینگ‌های ساختمانی طبقاتی بیشتر برای مراکز تجاری، سینما‌ها، مراکز خرید و… ساخته می‌شوند.

 

معرفی انواع پارکینگ برای ساختمان‌ها، پارکینگ‌های خصوصی و عمومی

از انواع پارکینگ برای ساختمان‌ها، می‌توان به پارکینگ‌های خصوصی و عمومی اشاره کرد؛ برای آشنایی با انواع پارکینگ طبقاتی ساختمانی خصوصی و عمومی، باید گفت که پارکینگ‌های خصوصی محل‌هایی برای پارک هستند که به شکل اختصاصی تحت اختیار ساکنان یک ساختمان قرار دارند و اشخاص دیگر بدون اجازه‌ی مالکان پارکینگ، اجازه‌ی استفاده از این مکان‌ها برای پارک خودروی خود را ندارند.

در مقابل پارکینگ‌های خصوصی پارکینگ‌های عمومی قرار می‌گیرند، که عموم ساکنان یک ساختمان می‌توانند از این نوع پارکینگ استفاده ببرند و ممانعتی برای آن‌ها در استفاده از این پارکینگ‌ها وجود نخواهد داشت. معیارهای دیگری برای معرفی و تقسیم بندی انواع پارکینگ‌های ساختمانی وجود دارد، که در ادامه به بررسی این معیارها می‌پردازیم.

 

بررسی انواع پارکینگ ساختمانی با توجه به متراژ و اندازه‌ی آن

برای معرفی و بررسی انواع پارکینگ ساختمانی و تقسیم بندی آن‌ها، معیار دیگری نیز وجود دارد که آن هم اندازه‌ی پارکینگ است؛ پارکینگ‌هایی که دارای متراژ زیادی هستند و فضای لازم را برای پارک کردن تعداد زیادی از خودروها دارا می‌باشند. این پارکینگ‌ها می‌توانند نیاز ساختمان‌هایی که دارای ۱۰ یا ۱۵ طبقه هستند به فضای کافی برای پارک خودروها را، به میزان قابل توجهی برطرف کنند.

در مقابل پارکینگ‌هایی با متراژ متوسط و کوچک هستند، که فضای کافی را برای پارک ۳ تا ۱۰ خودرو را دارا می‌باشند. پارکینگ‌های با متراژ کوچک، عموما برای ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی احداث می‌شوند و پارکینگ‌های بزرگ نیز، در ساختمان‌هایی با طبقات زیاد نظیر بیمارستان‌ها و ادارات و سازمان‌های مختلف قابل احداث هستند.

 

نکات مهم درباره‌ انواع پارکینگ‌های ساختمانی

جهت معرفی و بررسی پارکینگ ساختمانی در انواع مختلف، باید نکات مهمی که در هنگام ساخت و دسته‎بندی انواع پارکینگ‌های ساختمانی لازم است مد نظر قرار گیرند را تحت بررسی قرار دهیم. برای ساخت پارکینگ‌هایی که به شکل سرپوشیده ساخته می‌شوند، بر اساس قوانین و اصول ساختمان‌سازی از ستون‌هایی به شکل بتنی و فلزی استفاده می‌شود.

همچنین در اطراف این ستون‌های بتنی و فلزی، باید تابلوها و علائم هشدار نصب شود تا از برخورد هر گونه جسم به این ستون‌ها جلوگیری شود و آسیب‌هایی جدی و خسارت‌های سنگینی به بار نیاید. نکته‌ی دیگر این است که این ستون‌ها، باید مقاومت بالایی در برابر بروز آتش سوزی داشته باشند و ضد حریق ساخته شوند.

 

نکات مهمی که برای ساخت انواع پارکینگ‌های ساختمانی باید در نظر گرفت

برای ساخت انواع پارکینگ‌های ساختمانی، باید یک سری نکات و قواعد را در نظر بگیریم؛ مثلا این که در انواع پارکینگ ساختمان، لازم است که آب لوله کشی وجود داشته باشد. پارکینگ‌های ساختمانی که وسایل نقلیه‌ی بیش از ۱۰ واحد ساختمانی را در خود جای می‌دهند، باید مجهز به سرویس بهداشتی باشند.

همچنین لازم است که برای پارکینگ‌های ساختمانی سرپوشیده و بزرگ، حتما از سیستم‌های تهویه کننده‌ی هوا استفاده شود. علاوه بر آن جهت احداث انواع مختلف پارکینگ‌های ساختمانی و برای ساخت قسمت کفی این پارکینگ‌ها، از مصالحی استفاده شود که لغزنده نباشند. برای احداث این پارکینگ‌ها، بهتر است که مکان‌های مخصوصی جهت پارک خودروی افراد معلول در نظر گرفته شوند که فاصله‌ی کمی با قسمت ورودی و خروجی خودروها داشته باشند.

 

معرفی پارکینگ‌های ساختمانی احداث شده بر روی پشت‌بام

از دیگر انواع پارکینگ‌های ساختمانی، می‌توان به پارکینگ‌هایی اشاره کرد که بر روی پشت بام ساختمان‌ها احداث می‌شوند. در اکثر مواقع از این پارکینگ‌ها، جهت پارک کردن وسایل نقلیه‌ای همچون موتور سیکلت و یا دوچرخه استفاده می‌شود.

بطور کلی این پارکینگ‌های ساختمانی در تعدادی بسیار محدود در سطح شهرها احداث می‌شوند، به این دلیل که تردد با وسایل نقلیه و استفاده از این پارکینگ‌ها نیازمند رعایت نکات ایمنی به شکلی دقیق است. همچنین برای ساخت این نوع از پارکینگ‌ها، باید از مصالحی بسیار مقاوم استفاده شود که تحمل نگهداری تعداد زیادی از وسایل نقلیه را بر روی سقف یک ساختمان داشته باشند.

 

پارکینگ‌های ساختمانی که در زیر زمین یا کف ساختمان احداث می‌شوند

یکی دیگر از انواع پارکینگ‌های ساختمانی، پارکینگ‌های زیرزمینی هستند که در قسمت کفی ساختمان‌ها احداث می‌شوند. نکته‌ی مهم درباره‌ی طراحی این نوع از پارکینگ‌ها آن است که، فضای کمی را برای تردد و جابه‌جایی خودروهای پارک شده داشته باشند؛ مثلا در هنگامی که نیازی به جابه‌جایی خودروها وجود نداشته باشد و تمام اعضای ساختمان خودروهای خود را در این پارکینگ‌ها پارک کرده باشند نیز، باید فضایی کافی جهت مانوور خودروها وجود داشته باشد و مانعی در این جهت وجود نداشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که شعاع گردش، یکی از اساسی‌ترین نکاتی است که در هنگام احداث پارکینگ‌های زیرزمینی باید در نظر گرفت.

 

نکات مهم درباره‌ی دسترسی ساکنان ساختمان به پارکینگ‌های ساختمانی

از جمله دیگر نکات مهمی که در هنگام احداث انواع پارکینگ‌های ساختمانی باید در نظر گرفت، نکات مربوط به امکان دسترسی ساکنان ساختمان‌ها به پارکینگ مورد نظر می‌باشد. از جمله‌ی این نکات آن است که وقتی پارکینگ ساختمان از طریق پله به طبقات ساختمان متصل می‌شوند، بین این نقطه‌ی اتصال باید یک دروازه‌ وجود داشته باشد که این دو فضا را از هم جدا کند. برای پارکینگ‌هایی با متراژ بزرگ، باید حداقل دو دروازه‌ی خروجی در نظر گرفته شود که یکی از آن‌ها برای رفت و آمد ساکنان ساختمان است.

 

قیمت پارکینگ ساختمانی

قیمت انواع پارکینگ های ساختمانی با توجه به مساحت ، ظرفیت و محل احداث آن متفاوت خواهد بود، شما می توانید با برقراری تماس با کارشناسان فروش ما، ضمن استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما  در خصوص احداث پارکینگ ساختمانی خود، درخواست اعزام کارشناسان ما به محل شما جهت بازدید و برآورد هزینه احداث پارکینگ ساختمانی نمایید.

 

شرکت گسترش تجهیزات دانا

شرکت گسترش تجهیزات دانا یا اسمارت پارکتینگ، دارای تجربه‌ای بسیار زیاد و حرفه‌ای در زمینه‌ی احداث انواع پارکینگ‌های ساختمانی بوده و از جمله اولین مجموعه‌هایی است که نخستین پارکینگ‌های مکانیزه را در کشور نصب و راه‌اندازی کرده و اولین پارکینگ مکانیزه که دارای ظرفیتی برای پارک بیش از ۱۸۰ خودرو می‌باشد را در کشور ایران و در استان بزرگ تهران، تاسیس کرده است. این مجموعه خدمات گسترده‌ای را برای احداث انواع پارکینگ‌های مکانیزه در کشورهای مختلف خاورمیانه ارائه می‌دهد و محصولات برند اسمارت پارکتینگ، در تعداد زیادی از این کشورها در حال استفاده برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه می‌باشند‌. این مجموعه گامی بسیار بلند را برای بکارگیری تجهیزات و محصولات مختلف جهت استفاده‌ی بهینه از فضاهای پارک در کشور برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست