ضوابط-و-قوانین-استاندارد-پارکینگ-مکانیزه-خودرو

ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

رعایت ضوابط پارکینگ مکانیزه خودرو  مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در هنگام ساخت و نصب پارکینگ به آن‌ها توجه کنید. دانستن قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو به شما کمک می کند تا در صورت لزوم به این قوانین پارکینگ های مناسبی برای خودرو ها ایجاد کنید. این ضوابط پارکینگ مکانیزه ماشین در همه شهرهای ایران یکسان است و به یک شیوه عمل می‌شوند.

ساخت و احداث هر چیزی نیاز به شرایط، قوانین و استانداردهای متفاوتی دارد که در صورتی که آن‌ها رعایت نشود، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. نصب پارکینگ مکانیزه هم شامل این قوانین و شرایط می‌شود. ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه هم به همین دلیل تشکیل شده‌اند. شناخت این قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو به شما کمک می‌کند تا بدون کوچک‌ترین مشکلی اقدام به نصب و ساخت پارکینگ هوشمند کنید. مجموعه اسمارت پارکینگ با داشتن علم و آگاهی در زمینه ضوابط پارکینگ مکانیزه خودرو و همچنین نصب و راه‌اندازی انواع پارکینگ های خودرو در شهر تهران یکی از حرفه ترین مجموعه می باشد.

۱۲ بخش از ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه 

بخش اول و دوم 

این دستورالعمل که در ۱۲ بخش تدوین شده که در مقدمه ایتدا به معرفی افراد حاضر در کمسیون فنی تدوین و الزامات و سمت این افراد اشاره میشود و در ادامه پیش گفتار و در قسمت های ایتدایی به دامنه کاربرد و هدف الزامات و دستورها استاندارد برای پارکینگ مکانیزه اشاره شده است.

بخش سوم

در بخش سوم پیرو ارائه معانی و تعریفات و اصلاحات گفته شده در متن استاندارد ،کلمات اصلاحات و مشخص کرده است.

بخش چهارم

در بخش چهارم انواع سامانه پارکینگ های مکانیزه شرح داده شده است و به چهار سامانه تقسیم شده است.

بخش پنجم

در بخش پنجم یک دسته بندی از لحاظ ابعادی برای خودرو ها ارائه شده است.

بخش ششم

در بخش ششم با معرفی جایگاه تحویل یک تعریف مختصر و کاملا واضح از الزاماتی که باید در آن دیده شود آمده است.

بخش هفتم

بخش هفتم شرح تجهیزات انتقال در پارکینگ مکانیزه است و در ادامه انواع تجهیزات انتقال در پارکینگ مکانیزه شامل :

  •  پالت
  •  بالابر
  •  شاتل
  • دالی
  • میزبرگردان می باشد.

سعی بر این است که در یک دسته بندی منطقی الزامات ایمنی و ابزارها و عوامل مورد استفاده در تجهیزات انتقال شرح داده شود. به همبن خاطر به دستور العمل ها و بایدها و نباید های سیستم کنترل و سامانه و تجهیرات هیدرولیکی و بالابرها و در اخر اجزای انتقال نیرو اشاره شده است.

بخش هشت: محل پارک خودرو

و در بخش هشتم نکاتی در رابطه با محل پارک خودرو در پارکینگ مکانیزه آمده است.

بخش نهم

در بخش نهم دستورالعمل استاندارد ۲۰۵۳۳پارکینگ مکانیزه در رابطه با ویژگی های عملکردی پارکینگ مکانیزه صحبت شده است و همچنین در رابطه با ایتم های سنجشی،کاربری پارکینگ های مکانیزه،همانند میزان سرویس دهی و توان عملیاتی پارکینگ زمان حضور کاربر و اطمینان سامانه نکاتی آمده است.

بخش دهم

در بخش دهم در رابطه با الزامات ترافیکی احداث پارکینگ مکانیزه بندهایی مبنی بر میزان مجاز تعداد پارک و ممیزی پارکینگ مکانیزه درانواع معابر صحبت شده است.

بخش یازده

در بخش یازدهم درباره قوانین ساختمانی و الزامات آتش نشانی صحبت شده است.

  • دستوالعمل ایمنی پارکینگ مکانیزه پازلی طبقاتی با حرکت عمودی و افقی
  • دستوالعمل ایمنی پارکینگ مکانیزه مستقل
  • دستورالعمل پارکینگ مکانیزه طبقاتی ترکیبی آورده شده است.
  • در ادامه بخش یازدهم استاندارد و ضوابط پارکینگ مکانیزه در
  •  مباحث ساختمانی
  • درباره معماری و شهرسازی
  •  آئین نامه‌های معتبر
  • روشنایی
  •  تهویه
  •  لوله‌کشی تاسیساتی
  •  سامانه‌های نظارتی
  •  سر و صدا و میزان مجاز آن
  •  محدوده دمایی کارکرد در پارکینگ‌های مکانیزه

بخش دوازده

دربخش پایانی دستورالعمل استاندارد پارکینگ مکانیزه به ملاحظات بهره‌برداری با سرفصل‌های مستند سازی، تعمیر و نگه‌داری، آزمون و شرایط تحویل به بهره بردار و آموزش اشاره شده است.

 

قوانین استاندارد و ضوابط نصب پارکینگ مکانیزه خودرو توسط چه سازمانی وضع می‌شود؟

 

 

در مورد تدوین استاندارد و ضوابط در حوزه پارکینگ مکانیزه سه نهاد مختلف دست اندرکار هستند:

تدوین استاندارد توسط سازمان ملی استاندارد انجام می شود که البته در حوزه پارکینگ های مکانیزه این استانداردها به صورت اختیاری است. مورد دیگری که در ساخت و نصب یک پارکینگ مکانیزه باید لحاظ گردد ایمنی است. که این مقررات توسط سازمان آتش نشانی تهیه و تدوین می شود. و در نهایت ضوابط شهرسازی توسط اداره کل تدوین ضوابط شهرداری ها تعیین می گردد.

ضوابط پارکینگ مکانیزه در همه شهرها به یک صورت باید انجام شود. اما در میان توجه به قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه به شرکت و تولیدکننده‌ای که قصد دارید تمام مراحل نصب پارکینگ هوشمند یا مکانیزه را برای شما انجام دهند نیز داشته باشید. چرا که انتخاب درست در این زمینه می‌تواند کمک بسیاری به شما و مدیریت بودجه شما کند.

 

معرفی ضوابط استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو در تراکم‌های متفاوت

اگر می خواهید اطلاعات کامل درباره الزامات و توصیه ها در حوزه پارکینگ مکانیزه بدست آورید می توانید به مجموعه زیر مراجعه کنید:

 

مباحث مهم در ضوابط پارکینگ مکانیزه ماشین

مباحث و بخش‌های مختلفی در حوزه ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه وجود دارد که رسیدگی به آن‌ها و رعایت این ضوابط پارکینگ مکانیزه ماشین می‌تواند تاثیر خوبی در ساخت و نصب این فضاها داشته باشد. از جمله این بحث‌ها که در حوزه قوانین پارکینگ مکانیزه اهمیت دارد می‌توان به مباحث ساختمانی، معماری و شهرسازی، لوله کشی و تاسیسات، سر و صدا و میزان مجاز آن، روشنایی، آیین‌نامه های معتبر، تهیه، سامانه‌های نظارتی، میزان دمای کارکرد در پارکینگ مکانیز اشاره کرد.

 

تجهیزات لازم و مهم در ساخت پارکینگ مکانیزه

در کنار تمام ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه که اهمیت بسیار زیادی نیز دارند، خرید تجهیزات نیز اهمیت بسیاری در رعایت این ضوابط و قوانین شهرداری پارکینگ مکانیزه و ضوابط پارکینگ مکانیزه خودرو دارند. به عنوان مثال برای نصب یک اسمارت پارکینگ از نوع کارتی (که یکی از پیجیده ترین سیستم ها است) به تجهیزاتی از جمله میز گردان، شاتل، پالت، بالابر و دالی اشاره کرد. اما در نصب سایر اسمارت پارکینگ ها شاید به تجهیزات ذکر شده نیازی نباشد. تمامی نکات ایمنی نیز باید در ضوابط و قوانین استاندارد نصب پارکینگ مکانیزه رعایت شوند، چرا که عدم رعایت یکی از این قوانین و ایمنی تجهیزات می‌توانند خسارت‌های مالی را به همراه داشته باشد.

 

قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه ماشین در ارتباط با محل پارک خودرو

 

از دیگر ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه می‌توان به محل پارک خودره‌ها اشاره کرد. این محل باید با توجه به قوانین پارکینگ مکانیزه خودرو و ایمنی آن منطقه انتخاب شود. همانطور که گفتیم داشتن فاصله از جایگاه‌های بنزین و گاز و دور بودن از بافت تاریخی شهر از مهم‌ترین مسائلی است که باید در هنگام ساخت و راه‌اندازی پارکینگ مکانیزه ماشین به آن‌ها توجه کرد.

 

ضوابط پارکینگ های مکانیزه با سیستم ترکیبی

در ادامه بررسی ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه به شیوه و ضوابط پارکینگ مکانیزه مرتبط با نگه‌داری و تعمیرات آن‌ها می‌رسیم. همان میزان که ضوابط و قوانین استاندارد نصب پارکینگ مکانیزه اهمیت دارد به همان اندازه نیز تعمیرات و شرایط نگه‌داری از آن‌ها اهمیت دارد. زمانی که شرکت مربوط خدمات نصب و راه‌اندازی را برای شما انجام می‌دهد، مقداری اطلاعات درباره قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین آموزش‌های لازم را می‌دهد تا در هنگام مواجه با مشکلات کوچک بتوانید آن‌ها را رفع کنید. در غیر این صورت می‌توانید از تیم اجرایی که پارکینگ را برای شما نصب کرده است کمک بگیرید.

ضوابط پارکینگ های مکانیزه در مقررات ملی ساختمان

ضوابط-پارکینگ-های-مکانیزه-در-مقررات-ملی-ساختمان-ساختن پارکینگ در فضای باز جزء زیر بنا محسوب نمی شود در صورتی که مانور اتومبیل تامین باشد در فضای باز باقی مانده یه ازای هر ۱۵ متر مربع یک واحد پارکینگ قابل ساخت میباشد همچنین رمپ پارکینگ در فضای باز هم جز زیر بناء محسوب نمی شود.

شما قادر به ساخت یک درب ورودی برای پارکنیگ می باشید اما اگر که بر زمین ۲۰ متر یا بیشتر باشد می توانید از دو درب برا ی ورود و خروج در نظر بگیرید.بیشترین ارتفاع برای پیلوت ۲/۴۰ در صورتی که در جهت ساخت پارکینگ باشد بلامانع است و اگر در زیر زمین اجزا نگردد ارتفاع اولیه ۲/۶۰متر به شرط اینکه فوندانسیون تا ۶۰ متر پایین تر از گذر باشد بلامانع است.

ایجاد راه ورودی رامپ از فضای آزاد ساختمان مشکلی ایجاد نمی کند ساخت دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگ ها ی مورد نیاز یلامانع است. ایجاد شیب مثبت جهت رامپ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین بلامانع می باشد.

ضوابط پارکینگ های مکانیزه مستقل

ضوابط-پارکینگ-های-مکانیزه-مستقل

در زیر به نکات ایمنی در مورد پارکینگ ها ی مکانیزه مستقل می پردازیم:

  • در طراحی پارکینگ مکانیزه باید مسیر دسترسی برای خودرو های آتش نشانی پیش بینی شود و مکانی با استقامت بالا برای کامیون آنش نشانی با وزن ۳۰ تن قرار گرفته باشد.
  •  مقاوت دیوارها و ستون ها در پارکینگ باید در آتش سوزی به مدت یک ساعت باشد.
  •  پارکینگ مکانیزه باید مجهز به خاموش کننده های دستی پودری با کد ۷۰B باشد که در محل تحویل خودرو و خروج و ورود خودرو قرار گیرد.
  •  پارکینگ های مکانیزه باید به سیستم اطفاء حریق دستی با منبع ذخیره آب با فشار مناسب باشد و تمامی ورودی و خروجی ها را پوشش می دهد.
  • در تمامی طبقات پارکینگ در نزدیک ترین محل ورورد باید هر طبقه انشعاب کوپلینگی با قطر ۵/۱ ایجاد گردد.
  • در ورود پارکینگ و در محلی که قابل رویت است باید یک عدد شیر هیدرانت زمینی قرارداده شود .
  •  راه های نفر رو باید حداقل برابر با عرض ۹۲سانتیمتر باشد.
  •  درب های دسترسی پلکان باید یک ساعت در برابر حریق مقاومت داشته باشند.
  •  سیستم های اطفاء حریق آبی باید در تمام قسمت های پارکینگ استفاده شود و در مواقعی که سقف دائمی در روی خودرو وجود ندارد از اسپرینکلرهای دیواری استفاده شود.
  • در پارکینگ مکانیزه اجرای سیستم برق اضطراری ضروری می باشد.
  •  در سیستم بالابر خودرو ها باید سیستم انتقال خودروی حریق زده به مکان امن باشد.

ضوابط پارکینگ های مکانیزه پازلی

ضوابط-پارکینگ-های-مکانیزه-پازلی

  • پارکینگ های مکانیزه پازلی فضای پارکینگ یک خودرو رابه دو خودور افزایش می دهد.
  •  پارکینگ های رمپ و پلکان هایی که از طرف آتش نشانی مورد تایید است و مجوز داده می شود حداکثر تعداد طبقات مجازآن دو طبقه است.
  •  سیستم های ایمنی پارکینگ های مکانیزه باید از دو لایه حفاظتی برخوردار باشد که اگر یک لایه کار نکرد لایه دوم ایمنی مجموعه را حفظ کند.
  •  در محل قرار گیری خودرو ها باید سیستم اطفاء حریق خودکار آب طراحی و نصب گردد و حداقل دو اسپرینکلر در نظر گرفته شود.
  •  خاموش کننده دستی مناسب مانند پودر و گاز با ظرفیت ۶ کیلو گرم به ازای هر دو خودور حداقل یک خاموش کننده باید در محل پارکینگ باشد

ضوابط پارکینگ های مکانیزه تجاری

ضوابط-پارکینگ-های-مکانیزه-تجاریدر ساخت پارکینگ تجاری باید به ضوابطی که در اجرا و طراحی توسط شهرداری نوشته شده است دقت کرد. فضای داخلی پارکینگ، باید طبق اصول ضوابط پارکینگ تجاری ساخته شود.ادارات و بیمارستان ها و سازمان های که مراجعین زیادی دارند باید سی درصد ،پارکینگ اضافی در همون ساختمان یا نزدیکی آن ساختمان ایجاد نمایند.

نحوه چیدمان داخلی پارکینگ باید به گونه ای باشد تردد برای افراد ناتوان و معلول مشکلی پیش نیاید.برای افراد معلول عرض پارکینگ سه و نیم متری نیاز است طول باید حداق ۵ متر و رتفاع ۳متر باشد. تعداد پارکینگ مورد نیاز تجاری باید طبق ضوابط تعداد پارکینگ تجاری برای هر صد متر مربع سه پارکینگ و برای پارکینگ های اداری به دو پارکینگ کاهش می یابد.

 

سخن آخر 

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه‌اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه ، پارکینگ طبقاتی در کشور ایران ارائه می‌دهد. این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های تجهیزات لازم برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است. در صورت تمایل به نصب و راه‌اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه، تنها کافی است برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست