بررسی-ظرفیت-پارکینگ-های-مکانیزه

بررسی ظرفیت پارکینگ های مکانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

ظرفیت پارکینگ های مکانیزه بسته به نوع طراحی پارکینگ و سرمایه گذاری می تواند کم یا زیاد باشد. اما در صورت مقایسه همسان بین ظرفیت پارکینگ مکانیزه با پارکینگ های رایج، پارکینگ های مکانیزه فضای کمتری اشغال می کنند. در ضمن در پارکینگ های مکانیزه معمولا خودرو بدون دخالت راننده پارک شده و در جای خود قرار می گیرد.

با توجه به گسترش امکانات و فضاهای شهری و افزایش تعداد خودروهای شخصی، ضرورت افزایش تعداد فضای پارکینگ ها بیش از قبل احساس می شود. با توجه به ارزش بالای زمین در کلان شهرها ، ساخت پارکینگ هایی در سطح وسیع یا پارکینگ های طبقاتی با رمپ های پهن جهت تردد دو ماشین در کنار هم مقرون به صرفه نیست و راه اندازی پارکینگ های مکانیزه مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

ظرفیت انواع پارکینگ های مکانیزه

پارکینگ های مکانیزه در انواع مختلفی طراحی می شوند که در زیر به بررسی کلی آنها می پردازیم : پارکینگ روتاری یا چرخ و فلکی که بسیار قدیمی ولی هنوز پر کاربرد هستند. در این پارکینگ ها که به شکل چرخ و فلک طراحی شده ماشین ها بر روی پالت های مخصوص بالا و پایین می شوند.

         پارکینگ های برجی که یک سازه با ظرفیت ۲ خودرو در هر طبقه می باشند که آسانسوری در وسط قرار گرفته و بعد از قرار دادن خودرو در آسانسور، ماشین به طبقه مورد نظر رفته و توسط ریل به باکس خود منتقل می شود.

         گراند پارکینگ شبیه پارکینگ های طبقاتی رایج می باشد که خودرو ها در کنار هم در چند طبقه چیدمان میشوند. با این تفاوت که فضای رمپ حذف شده و جابجایی ماشین ها توسط ربات انجام می شود.

         پارکینگ های جک دار و ریلی نیز در انواع مختلفی به نام های پازلی، دبل و دبل ریلی وجود دارند که مکانیزم آنها تقریبا مشابه بوده و تفاوت آنها در طراحی و اجرا بستگی به فضای پارکینگ دارد.

بررسی ظرفیت سایر پارکینگ های مکانیزه

همانطور که عنوان شد، ظرفیت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به تکنولوژی مورد استفاده در پارکینگ و نوع طراحی آن مربوط می شود. اما در زیر به بررسی ظرفیت پارکینگ های مکانیزه و کلیاتی از این موضوع می پردازیم :

        پارکینگ های دبل یا دوتایی همانطور که از اسم آنها مشخص است جهت پارک دو خودرو طراحی شده اند. این دو خودرو بر روی هم قرار می گیرند و اندازه جک بر اساس سایز خودرو پایینی قابل تغییر است

      پارکینگ های پازلی، ریل های افقی و جک های عمودی جهت جابجایی خودرو ها دارند و با جابجا کردن خودرو ها آنها را تحویل گرفته یا تحویل می دهند. ظرفیت آنها به صورت استاندارد بین ۳۰ تا ۳۵ خودرو می باشد اما در شرایطی که فضا اجازه دهد می توان آن را گسترش داد.

     پارکینگ روتاری یا چرخ و فلکی بین ۸ تا ۱۶ پارکینگ دارند ولی به دلیل اینکه فضای دو خودرو را بر روی زمین اشغال می کنند میتوان تعدادی از آنها را در کنار هم استفاده کرد.

  ظرفیت پارکینگ های برجی بستگی به تعداد طبقات آن دارد اما به دلیل مسائل ایمنی، بیشتر از ۳۵ طبقه توصیه نمی شود که در نهایت این پارکینگ ها ظرفیت هفتاد خودرو دارند در حالی که فضایی به اندازه سه خودرو بر روی زمین را اشغال می کنند.

          گراند پارکینگ ها مانند در فضای بزرگتری ساخته شده و ظرفیت آنها بین ۳۰ تا ۳۰۰۰ خودرو می باشد. اما به صورت میانگین ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ خودرو را دارند.

ظرفیت پارکینگ های مکانیزه غیر از پارکینگ های نوع گرند تقریبا ثابت و مشخص است و بسته به فضا و نوع جک ها به راحتی قابل محاسبه می باشد.

در مورد پارکینگ های گرند، فضای زمین در اختیار را بر اندازه استاندارد یک ماشین تقسیم کرده (طول ۵٫۲ عرض ۲٫۱ و ارتفاع ۱٫۶ تا ۲ متر برای ماشین های سواری و شاسی بلند) و تنها فضایی برای فاصله بین ریلها اختصاص می دهند.

تعداد به دست آمده را در تعداد طبقات مد نظر ضرب کرده تا ظرفیت نهایی پارکینگ مشخص شود. در کل در زمان بررسی ظرفیت پارکینگ های مکانیزه حتما باید پارامترهایی مانند مبلغ سرمایه گذاری و فضای موجود را در کنار یکدیگر مقایسه کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست