پارکینگ-پارکینگ هوشمند- شهر هوشمند-smartparking-smart city-پارکنیگ مکانیزه

کاربرد تکنولوژی جهت سهولت در پارک خودرو در شهر های هوشمند آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی و تأثیر به کارگیری تکنولوژی در سهولت پارک خودرو است که در دو شهر هنگ کنگ و سنگاپور انجام شده است. در حقیقت هدف مقاله مذکور، دو مورد زیر می باشد :

  1. استفاده از پارکینگ های مکانیزه
  2. استفاده از سیستم های هوشمند مدیریت اطلاعات

طبق تحقیقات بین المللی انجام شده، سالانه میزان فروش خودرو ۴ درصد اضافه می شود و بر مبنای پیش بینی های صورت گرفته، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد. بنا براین سیاست گذاری کم کردن پارکینگ جهت توسعه حمل و نقل عمومی، با میزان رشد صاحبان اتومبیل در تضاد است.

اینجاست که باید از تکنولوژی در جهت کم کردن میزان فضای اشغالی بهره برد تا بتوان آلودگی ناشی از تردد اضافه برای پیدا کردن پارکینگ را نیز کم کرد .

ضمن اینکه باید جهت راحتی و افزایش بهره وری، از سیستم های آی تیبیس استفاده نمود. در حقیقت در مرحله اول فضای مورد نیاز پارکینگ طبقاتی توسط پارکینگ های مکانیزه باید تعبیه شود و در مرحله دوم، داده‌های در لحظه برای رانندگان تهیه و ارائه شود که بتوانند از جای خالی‌های موجود به صورت کارآمد استفاده نمایند.

پارکینگهای مکانیزه عمودی در کشور های ژاپن و کره بسیار رایج بوده‌اند و در حال حاضر نیز سیستم های هوشمند پرداخت د رحال توسعه می باشد.

از آنجا که درصد صاحبان خودرو در شهرهای بزرگ در حال رشد است، معضل پارکینگ منجر به مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، افزایش احتمال تصادف ،کاهش سرعت خدمات رسانی اورژانسی و … می باشد. بر مبنای تحقیقات انجام شده، تا ۵۰% از مشکل ترافیک ناشی از خودروهایی است که برای پیدا کردن جای پارک در حال گشت و گذار هستند. بسیار روشن است که اثر پارکینگ مستقیما بر روی موفقیت تجارت‌های دیگر نیز مانند مراکز خرید بزرگ نیز تأثیر خواهد گذاشت.

با بهره گیری از تکنولوژی و استفاده از مکانیزم‌های الکترومکانیکی و همچنین شبیه سازی‌های پیشرفته کامپیوتری، اپراتوری را در پارکینگ‌های مکانیزه یه حداقل می رساند. راه حل پارکینگ‌های هوشمند با بهره گیری ار سیستم اعلام ظرفیت خالی، مسیریابی سه بعدی و جایگذاری خودرو در پارکینگ که توسط سنسورهای متعدد بررسی می شوند، به کمک حل معضل آمده است.

بررسی اجمالی مارکت جهانی برای چنین سیستم هایی نشان می‌دهد که تنها ۸۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بوده است که حدود ۷۰% آن برای پارکینگ off street (پارکینگ های حاشیه ای) بوده است. طبق برآوردها این مبلغ سالانه بیش از ۱۰ درصد افزایش می یابد به طوریکه در سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

پارکینگ‌های مکانیزه چند طبقه که می توانند روی زمین یا زیر زمین اجرا شوند، در مقایسه با پارکینگ‌های طبقاتی به سبب کاهش رمپ‌ها، فضای مورد نیاز چرخش اتومبیل و باز شدن درب‌ها تا ۵۰% استفاده بهینه از فضا را به ارمغان می آورند.

همچنین در این سیستم‌ها نیاز به ارتفاع، تهویه و نورپردازی کمتری می باشد که منجر به کاهش ۱۰% هزینه‌ها خواهد شد.

منبع: مقاله بخش ساختمان و املاک و مستغلات، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، کوولون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست