نحوه-محاسبه-عوارض-حذف-و-کسری-پارکینگ

نحوه محاسبه عوارض حذف و کسری پارکینگ

3.5/5 - (2 امتیاز)

داشتن یک پارکینگ مناسب و جا باز در خانه برای پارک خودرو خواست هر شخص مالک است. در شرایطی که مالک در زمان صدور پروانه‌ی ساخت خانه امکان تامین و ساخت پارکینگ با فضای کافی برای ملک خود را نداشته باشد و مجبور به ساخت یک ملک جدید و بکارگیری آن به عنوان پارکینگ شود، در این حالت کسری پارکینگ رخ داده است.

 

کسری پارکینگ چیست؟

آپارتمان نشینی در دنیای امروز بسیار رواج پیدا کرده و فرهنگ آپارتمان‌ نشینی از گذشته‌ی دور در کشور جا افتاده است. علاوه بر زندگی در آپارتمان، بسیاری از شرکت‌ها و مراکز شغلی نیز در مجتمع‌های بزرگ و آپارتمان‌ها به وجود آمده‌اند. همانطور که قبلا در رابطه با معرفی و بررسی انواع پارکینگ صحبت کرده ایم در این قسمت می خواهیم در رابطه با نحوه محاسبه کسری پارکینگ صحبت کنیم.

یکی از مولفه‌های اصلی برای هر آپارتمان، داشتن یک پارکینگ محلات مناسب و پهناور می‌باشد به نحوی که بتواند جای پارک خودروی هر فردی که در آن مجتمع سکونت دارد را بدهد. علاوه بر آن‌همه‌ی ما تمایل داریم که در هنگام صبح و رفتن به محل کار، خودروی خود را در مکانی امن و مناسب پارک کرده و از امنیت خودرو اطمینان خاطر داشته باشیم.

پس مولفه‌ی اصلی که در هنگام ساخت یک مجتمع باید در نظر گرفته شود، تامین یک پارکینگ مناسب برای آن مجتمع یا آپارتمان می‌باشد. یکی از مسائلی که در هنگام ساختمان‌سازی ممکن است با آن مواجه شویم، موضوع حذف و نحوه محاسبه عوارض کسری پارکینگ است.

حال در اینجا باید به این سوال پاسخ داد که کسری پارکینگ چیست؟ اگر مالک اصلی پس از ساخت مجتمع مسکونی و یا تجاری و صدور پروانه‌ی ساخت نتواند اجازه‌ی ساخت یک پارکینگ متناسب با مجتمع ساخته شده را دریافت کند، در این حالت کسری پارکینگ رخ داده و مالک باید به فکر ساخت یک پارکینگ مکانیزه روتاری وابسته و به بیان دیگر یک مکان جدید به عنوان پارکینگ باشد. در این حالت می‌گوییم کسری پارکینگ رخ داده است.

ضوابط کسری پارکینگ

ضوابط و قوانین گوناگونی در باب کسری پارکینگ وجود دارد که افراد در هنگام مواجهه با این مسئله، باید این ضوابط را در نظر داشته باشند. ضوابط کسری پارکینگ زمانی در نظر گرفته می‌شوند که ساختمان‌ و مجتمع مربوطه در یک خیابان پر رفت و آمد سریع السیر به عرض ۴۵ متر یا بیشتر قرار گرفته باشد و امکان دست یافتن به پارکینگ یا محل پارک اتومبیل را نداشته باشد.

همچنین اگر که مجتمع مورد نظر در فاصله‌ای به اندازه‌ی ۱۰۰ متر از تقاطع خیابانی به عرض ۴۵ متر یا بیشتر قرار گرفته باشد و به همین دلیل امکان دسترسی به محل پارک اتومبیل وجود نداشته باشد، باید قوانین کسری پارکینگ را در نظر گرفت.

 

 قوانین کسری پارکینگ

همچنین اگر که مجتمع مورد نظر در مکانی قرار گرفته باشد که برای ورود خودروها و پارک کردن آن‌ها مجبور به قطع درخت‌های کهن شویم، و یا این که مجتمع در کوچه‌های باریک که امکان عبور و مرور اتومبیل‌ها وجود ندارد ساخته شده باشد، یا به علت ساخت مجتمع در محلی با شیب زیاد و در نهایت اگر ساختمان به شکلی ساخته شده باشد که نتوان برای آن پارکینگ ساخت، در این صورت در نظر داشتن ضوابط تامین پارکینگ و ضوابط  کسری پارکینگ مهم خواهد بود. در ادامه به بررسی اطلاعات دیگر درباره‌ی کسری پارکینگ می‌پردازیم.

 

تبصره‌های موجود درباره‌ی نحوه محاسبه‌ کسری پارکینگ

از جمله دیگر مسائل مهمی که باید به بررسی آن بپردازیم، نحوه محاسبه‌ کسری پارکینگ است‌. برای انجام محاسبات لازم باید به مواردی از جمله نوع ساختمان مورد نظر توجه شود؛ اگر شرایط احداث پارکینگ برای مجتمع‌های گوناگون وجود نداشته باشد، برای هر واحد تجاری یا مسکونی یک پارکینگ ۲۵ متری محاسبه می‌شود. در باب این موضوع تبصره‌هایی وجود دارد که حتما باید ذکر شود‌.

قوانین مربوط به حذف و یا کسر پارکینگ برای مجتمع‌هایی که در زمین‌هایی با شیب زیاد ساخته شده‌اند، باید توسط شورای اصلی شهر سازی استان مربوطه تعیین شوند. همچنین در ساختمان‌های تجاری و صنعتی، با ساخت انواع پارکینگ طبقاتی و غیره اندازه‌ی پارکینگ مورد نیاز با توجه به دستور شورای شهرسازی استان تعیین و ساخته می‌شود.

 

محاسبه عوارض کسری پارکینگ تهران

لازم به ذکر است که شهرداری عوارض کسری پارکینگ دریافت شده در موارد مختلف را باید جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر به کار ببرد. مجتمع‌های مسکونی و تجاری مختلف که برای هر واحد آن‌ها به شکل مجزا یک پارکینگ در نظر گرفته شده است، مشمول پرداخت عوارض مربوط به کسری پارکینگ نخواهند بود.

عوارض مربوط به این پروسه باید در زمان صدور پروانه‌ی ساختمانی و بر طبق قوانین و شرایط موجود در این باب محاسبه و پرداخته شود. همچنین برای مساحت مازادی که ناشی از ساخت انبارها می‌باشد، باید به ازاء هر ۵۰ متر یک پارکینگ در نظر گرفته شود.

 

نحوه محاسبه کسری پارکینگ تهران برای انواع مجتمع‌ها

یکی دیگر از نکات مهم در این باره، میزان عوارض کسری پارکینگ می‌باشد. برای محاسبه‌ی این عوارض از فرمول T=M*P*S استفاده می‌شود که برای آن M برابر با ضریب قیمت منطقه‌ای، S برابر با مساحت کسری  و P برابر با قیمت منطقه‌ای می‌باشد. برای هر متر مربع از پارکینگ‌های کسر یا حذف شده‌ در معابر تجاری و اداری، عوارض محاسبه شده برابر با p100 می‌باشد.

همچنین به ازای هر متر مربع از پارکینگ‌های کسر شده در مجتمع‌های تجاری و اداری، عوارض کسری پارکینگ برابر با p45 می‌باشد. برای هر متر مربع از پارکینگ‌های حذف یا کسر شده‌ی پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی، عوارض پرداختی برابر با p20 می‌باشد. لازم به ذکر است که، حداقل مقدار p برای مجتمع‌های تجاری و اداری برابر با ۱۲ هزار ریال می‌باشد.

اگر میزان کسر پارکینگ بیشتر از یک واحد باشد، عوارض پرداختی آن تا سقف یک واحد به اندازه‌ی P50 و مازاد بر یک واحد به اندازه‌ی P70 محاسبه می‌شود. در موارد مختلف به علت عدم اجازه‌ی شهرداری برای ساخت پارکینگ، عوارض پرداختی شامل تخفیف خواهد شد؛ برای مثال در تراکم‌های کم مبلغ پرداختی برای عوارض شامل ۹۵ درصد تخفیف خواهد شد. در تراکم متوسط و زیاد ۵۰ درصد تخفیف و در مناطق تجاری و خدماتی نیز ۵۰ درصد تخفیف اعمال خواهد شد.

 

جریمه کسری پارکینگ

پروسه‌ کسری برای پارکینگ علاوه بر داشتن قوانین و مصوبات زیاد، در صورت عدم توجه اشخاص ممکن است باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری شده و جرایمی را با خود به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که جریمه کسری پارکینگ مسکونی و همچنین کسری پارکینگ تجاری می‌تواند تحت شرایطی متفاوت بوده و نوع این مجتمع‌ها در میزان جریمه تاثیرگذار باشد.

پیش از این درباره‌ی عوارض و جریمه‌ی مربوط به کسری برای پارکینگ بحث کردیم. حال در اینجا ممکن است یک سوال پیش بیاید که مبلغ دریافت شده از مردم برای جریمه‌ کسری پارکینگ، در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جریمه‌هایی که از طرف شهرداری یا شورای اصلی شهرسازی از متخلفان دریافت می‌شود،

برای ساخت پارکینگ‌ها و طرح ریزی در جهت جلوگیری از ازدیاد خودروها در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی پروسه‌ی مربوط به کسری یا حذف پارکینگ‌ها و جریمه‌ی متخلفان، راهکاری برای نظم دادن به شهر و جلوگیری از شلوغی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست