معرفی-و-بررسی-انواع-پارکینگ

معرفی و بررسی انواع پارکینگ

2.7/5 - (7 امتیاز)

با زیاد شدن خودروها و متراکم شدن شهرها نیاز به محلی برای پارک خودروها زیاد شده است. در این متن قصد معرفی و بررسی انواع پارکینگ ها را داریم. پارکینگ های عمومی در انواع مختلفی ساخته می شوند که پارکینگ های سطحی و طبقاتی از انواع آن هاست. پارکینگ های طبقاتی دارای دو نوع بتنی و مکانیزه می باشد که نوع مکانیزه دارای انواع مختلفی است از جمله چرخ و فلکی، برجی و… پارکینگ های آپارتمانی و ویلایی نیز از انواع پارکینگ ها محسوب می شوند.

 

با پیشرفت جوامع و صنعتی شدن، چهار چرخ ها به تدریج جای چهارپایان را گرفتند و کم کم با تغییر ظاهر و سرعت و … تبدیل به خودروهای سواری شدند که امروزه می توان گفت نیاز هر خانواده ای محسوب می شود.

با بزرگ شدن شهرها و رشد جمعیت هم نیاز به خودرو در جوامع رو به افزایش است و هم نیاز به محلی برای پارک آنها. پارکینگ ها از این رو به وجود آمدند. البته پارکینگ  انواع مختلفی دارند که با توجه به زمان و مکان آن اشکال و کاربرد های متفاوتی دارند.

پیشرفت تکنولوژی نه تنها بر پیشرفته شدن خودروها اثر گذر بوده است بلکه در پیشرفت شدن پارکینگ ها نیز موثر بوده و امروزه شاهد به وجود آمدن پارکینگ های مختلف و به روزی هستیم که نیاز به محل پارک تعداد زیادی از خودرو ها را در محل کوچکی تامین می کند. در ادامه به معرفی انواع پارکینگ ماشین خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با انواع پارکینگ ها

حتما تا کنون برای شما پیش آمده که برای خرید، تفریح یا رفتن به رستوران با خودروی خود به محلی جدید رفته اید، اولین چیزی که چشمان شما در این هنگام دنبال آن می گردید محلی برای پارک کردن است. اما یا خودروهای دیگر زودتر از شما آن جا پارک شده اند و یا یک تابلوی پارک ممنوع و حمل با جرثقیل در کنار جای خالی کنار خیابان نصب شده است.

در این مواقع یک پارکینگ عمومی می تواند به داد شما برسد. پارکینگ های عمومی که محل وسیعی را برای پارک خودروها آماده کرده اند در اکثر اوقات در مراکز شهر و کنار فروشگاه ها یافت می شود. پارکینگ های عمومی انواع و اقسام متفاوتی دارند که در ادامه به انواع پارکینگ عمومی و انواع پارکینگ منزل خواهیم پرداخت.

 

معرفی انواع پارکینگ ماشین

اما در بخش بعدی از قسمت معرفی انواع پارکینگ قصد داریم نوع دیگری از پارکینگ ها را به شما معرفی کنیم. آپارتمان نشینی و آپارتمان های سر به فلک کشیده در حال تسخیر شهرها هستند. جمعیت زیادی در این آپارتمان ها زندگی می کنند که اغلب دارای یک یا تعدادی خودروی شخصی هستند. اگر تمام این خودروها در خیابان پارک شود دیگر محلی برای تردد در خیابان ها باقی نمی ماند.

از این رو پارکینگ های آپارتمانی این مشکل را حل کرده اند. انواع پارکینگ های ساختمانی در ادامه شرح داده خواهد شد تا شما متوجه تنوع این پارکینگ ها شوید. برخی از پارکینگ ها نیز پارکینگ شخصی محسوب می شوند که با پارکینگ منازل متفاوت است. معمولا این پارکینگ ها جهت درآمد زایی و یا استفاده ی شخصی یک کارخانه و یا یک مرکز دولتی استفاده می شوند.

 

انواع پارکینگ های شهری

با مهاجرت مردم از روستاها به سمت شهر ها و توسعه ی روز افزون شهرها، نیاز به پارکینگ بیش از پیش در شهرها احساس می شود از این رو قصد داریم انواع پارکینگ های شهری را به شما توضیح دهیم. یکی از انواع پارکینگ های شهری پارکینگ سطحی می باشد. در این نوع پارکینگ معمولا یک فضای گسترده روی سطح زمین در نظر گرفته می شود که خودروها در این فضا پارک می شوند.

این نوع پارکینگ معمولا دارای نگهبانی جهت کنترل امنیت پارکینگ می باشد. اغلب این پارکینگ ها دارای هزینه بوده و از مشتریان هزینه ای بابت ورود به پارکینگ به میزان مشخصی گرفته می شود. به عنوان مثال برای چهار ساعت اولیه ی پارک x هزار تومان و به ازاء هر ساعت اضافه مبلغ اضافه ای دریافت می شود.

 

پارکینگ های طبقاتی

یکی از انواع پارکینگ های شهری، پارکینگ مکانیزه طبقاتی است. در مراکز شهر و مناطقی که زمین بزرگ کمیاب و گران است چاره ای به جز استفاده از تکنیک چند طبقه ساختن زمین ها و پارکینگ ها نداریم. پارکینگ های طبقاتی دارای طبقه های متعدد هستند که به شکل های مختلف ساخته و قابل استفاده می شوند.

این پارکینگ ها برای مراکزی مانند مراکز فروش، سالن های همایش، سینما و تئاتر، مراکز تجاری و در کل مراکزی که با استقبال زیادی از مردم مواجه می شود و زمین بزرگی برای پارک ماشین های مشتریان ندارد و ناچار به استفاده از پارکینگ های طبقاتی می شود.

 

انواع پارکینگ طبقاتی

همان طور که گفته شد پارکینگ های طبقاتی معمولا برای استفاده های شخصی ساخته شده اند پس برای استفاده از این نوع پارکینگ ها باید هزینه پرداخت کرد. البته دولت ها نیز گاها اقدام به ساخت این نوع پارکینگ ها در مراکز پر تجمع میکنند تا شهروندان برای پارک خودروی خود مشکلی نداشته باشد که این نوع پارکینگ های دولتی نیز از صاحبان خودروها هزینه ای را دریافت می کنند. پارکینگ های طبقاتی دارای دو نوع مکانیزه و بتنی می باشند که در ادامه به شرح انواع پارکینگ طبقاتی خواهیم پرداخت.

 

پارکینگ طبقاتی مکانیزه

در این نوع پارکینگ پارک بدون دخالت انسان و با استفاده از مکانیسم های الکترومکانیکی یا هیدرولیکی انجام می شود. این نوع پارکینگ طبقاتی فضای کمی را اشغال می کند و به این دلیل قابل استفاده در نزدیک ترین فاصله از مرکز مورد نظر قابل احداث است. اشغال کم فضا توسط این نوع پارکینگ ها آن ها را تبدیل به گزینه ی محبوب سازندگان پارکینگ تبدیل کرده است.

حال به بررسی انواع پارکینگ مکانیزه می پردازیم. اما پارکینگ مکانیزه نیز دارای انواعی می باشند که پارکینگ روتاری یکی از این انواع است.این نوع از پارکینگ ها از مدل چرخ و فلک ها الگو برداری کرده اند و خودروها را در مدار بیضی شکل به بالا و پایین انتقال می دهند. در این نوع پارکینگ شما با اشغال فضای پارک دو خودرو می توانید تا حدود ۱۶ خودرو را پارک کنید. این نوع پارکینگ یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین نوع پارکینگ می باشد. برای کسب اطلاع از قیمت پارکینگ مکانیزه می توانید با کارشناسان اسمارت پارکینگ در ارتباط باشید.

 

پارکینگ برجی

این نوع از پارکینگ های طبقاتی مزایای بسیار زیادی دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای انواع پارکینگ ها در مراکز پر تردد و شلوغ باشد. در این نوع پارکینگ از پارکینگ های شهری فضای بسیار کمتری برای تعداد بیشتری خودرو اشغال می شود. مکانیسم کارکرد این نوع پارکینگ به این صورت می باشد که یک وسیله مانند آسانسور خودروها را به طبقات بالا منتقل می کند و در هر طبقه ای که خالی باشد توقف کرده و ماشین به محل پارک منتقل می شود.

 

پارکینگ طبقاتی بتنی

این نوع پارکینگ مزایای پارکینگ های طبقاتی مکانیزه را ندارد و تمامی مراحل پارک توسط راننده انجام می شود. این نوع پارکینگ طبقاتی فضای بیشتری را اشغال می کند و مانند ساختمان های بتنی از بتن ساخته شده و چندین طبقه بر روی هم ایجاد می شود. بسیاری از ما تا کنون از این نوع پارکینگ ها استفاده کرده ایم که نشان دهنده ی رایج بودن این نوع پارکینگ می باشد. هزینه ی ساخت بالا، اشغال فضای زیاد و هزینه ی نگهداری از معایب این نوع پارکینگ می باشد.

انواع پارکینگ مسکونی

اما مراکز تجاری و تفریحی تنها مراکزی نیستند که نیاز به پارکینگ دارند. امروزه خانه ها نیز نیازمند پارکینگ می باشند. با افزایش روز افزون خودروها انواع پارکینگ مسکونی به وجود آمده تا نیاز صاحبان خودرو را برطرف سازد.

صاحبان خانه های ویلایی نیز برای حفظ امنیت خودروی خود نیازمند ایجاد پارکینگ می باشند. از این رو انواع پارکینگ خانه ویلایی و نیز انواع پارکینگ حیاط به وجود آمده تا پاسخگوی این نیاز باشد. این نوع پارکینگ ها ظاهر ساده ای دارند و معمولا با ایجاد سایه بان در داخل حیاط خانه ها به وجود می آیند.

البته ممکن است برخی از خانه های ویلایی که متراژ گسترده ای دارند و نیز خودروهای زیادی دارند نیاز به پارکینگ بزرگ تری داشته باشند که میتوانند قسمتی از ساختمان خود را به این امر تخصیص بدهند.

 

انواع پارکینگ های آپارتمانی

اما به بررسی انواع پارکینگ های آپارتمانی بپردازیم. پارکینگ های آپارتمان ها با توجه به تعداد طبقات و واحد های آپارتمان می تواند انواع مختلفی داشته باشد. به طور مثال آپارتمان های کوچک و که تعداد طبقات آن ها کمتر از ۵ می باشد معمولا طبقه ی همکف را به آپارتمان اختصاص می دهند که ظرفیت ۲-۳ خودرو را دارا می باشد.

اما آپارتمان های دارای طبقات زیاد نیاز به فضای بیشتری برای این کار دارند. در مجتمع های مسکونی این نیاز بیشتر شده و سازندگان ساختمان اقدام به ایجاد پارکینگ طبقاتی از نوع بتنی در داخل ساختمان می کنند. پارکینگ های آپارتمانی نیز انواعی دارند که به عنوان مثال می توان به پارکینگ اختصاصی و یا پارکینگ مشاع اشاره کرد. پارکینگ مزاحم نیز نوع دیگری از این پارکینگ هاست.

 

پارکینگ مزاحم چیست؟

شاید برای شما جالب و یا محل سوال باشد که پارکینگ مزاحم چگونه پارکینگی است. در آپارتمان ها معمولا فضای پارک در نظر گرفته شده قادر به پاسخگویی به تمامی خودروهای ساختمان نیست و ممکن است به یکی از افراد ساختمان محل پارک در پارکینگ تعلق نگیرد.

در این هنگام ممکن است مقداری فضای خالی در پارکینگ وجود داشته باشد که شما قادر به پارک خودروی خود در آن جا باشید اما آن فضا جزو پارکینگ محسوب نشده است. در این مواقع شما می توانید با صحبت و هماهنگی با ساکنین آپارتمان خودروی خود را در آن بخش پارک کنید.

پارک خودرو در محل پارکینگ مزاحم معمولا برای خروج خودروهای قرار گرفته در پارکینگ مزاحمت ایجاد می کند از این رو به آن پارکینگ مزاحم گفته می شود. انواع پارکینگ خودرو بسیار متنوع می باشند اما پارکینگ های معرفی شده جزو پارکینگ های اصلی محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست