مشخصات-کلی-انواع-پارکینگ-مکانیزه

مشخصات کلی انواع پارکینگ مکانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

در سال‌های اخیر با توجه به میزان ترافیک و افزایش تعداد خودروها وجود پارکینگهای مکانیزه اهمیت زیادی پیدا کرده‌است و شناخت مشخصات پارکینگ مکانیزه به سرمایه گذاران کمک خواهد کرد تا با امکان سنجی مناسب, بتوانند نسبت به ساخت و راه‌اندازی این مکانهای مهم و ضروری در سطح شهرها اقدام نمایند.  

با افزایش تعداد خودرو در سطح شهر و سنگین‌تر شدن ترافیک ضرورت ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل می‌گردد. اما دانستن مشخصات پارکینگ مکانیزه باعث می‌شود تا استفاده‌کنندگان از این پارکینگ‌ها و همچنین سرمایه‌گذارانی که قصد ایجاد و توسعه چنین پارکینگ‌هایی را دارند, بتوانند اطلاعات لازم در مورد آن را بدست بیاورند. آن چه در زیر می‌خوانیم مشخصات انواع پارکینگ مکانیزه را به ما نشان خواهد داد.

امروزه در کشورهای مختلف با سطوح گوناگون فناوری , انواع مختلفی از پارکینگ‌های مکانیزه را استفاده می‌کنند. در این بخش سعی خواهد شد تا با ذکر مشخصات پارکینگ مکانیزه در انواع مختلف, کاربران را با اطلاعات اولیه در مورد این پارکینگ‌ها آشنا نماییم. بررسی قیمت پارکینگ مکانیزه و همچنین بررسی مشخصات پارکینگ های مکانیزه و انواع آنها از نظر ساختار و طراحی، می توانند متفاوت باشند.

 

مشخصات فنی انواع پارکینگ مکانیزه  

۱- پارکینگ مکانیزه خودکار  : از جمله مشخصات کلی پارکینگ مکانیزه AGV آن است که در این سیستم خودرو روی ماژول‌های پالت مانندی که قرار می‌گیرند که دارای سیستم‌های حرکتی هستند و در دو جهت طولی و عرضی ( به پهلو)  و همچنین به صورت درجا, امکان جابجایی دارند.

۲- پارکینگ جرثقیلی یا Crane : با برخوردار بودن این سیستم از جرتقیل‌های قدرتمندی که هم به صورت افقی و هم عمودی امکان جابجایی را دارد, خودرو را با سرعت به سمت محل استقرار برده و در آن جایگذاری می‌کند.

۳- پارکینگ جدولی یا Puzzle: که با توجه به شکل خاص آن جورچین نیز نامیده می‌شوند. این نوع از پارکینگ‌ها از متراکم ترین نوع پارکینگ‌های مکانیزه محسوب می‌شوند و با بکارگیری ۹۵ درصد زمین مربوطه, در مواردی که مساحت کف پارکینگ کوچک است فضا را به صورت بهینه استفاده می‌کنند

۴- پارکینگ شاتل: این سیستم معمولا با اتاق‌های ورودی و خروجی متعدد و بالابرهایی با سرعت زیاد طراحی می‌شود. خودروها پس از ورود به استوانه مرکزی شاتل به صورت تکی یا چندتایی به سمت بالای استوانه حرکت و جایگذاری می‌شوند. تعداد خودروهای هر اتاق می‌تواند تا حداکثر سه خودرو مکان یابی شوند. لوکس بودن از مشخصات پارکینگ مکانیزه نوع شاتل است.

۵- پارکینگ استوانه‌ای : این سیستم‌ها معمولا در زیر زمین مستقر می‌شوند و برای شرایطی که خاک محل استقرار سست باشد مناسب هستند. این ویژگی به استفاده بهینه از زمین نیز کمک می‌کند, زیرا می‌توان آنرا در مکان‌هایی که از سطح رویی سقف پارکینگ برای موارد دیگری نظیر مراکز فروش یک طبقه, زمین بازی و امثال آن بهره گرفت.

۶- پارکینگ برجی: این نوع پارکینگ‌ها نسبت به سایر سیستم‌های پارکینگ مکانیزه ظرفیت کمتری دارند ولی با توجه به عمودی بودن محل استقرار خودروها زمین کمتری نیاز دارد و برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه تر است.

۷- پارکینگ چرخ و فلکی : به دلیل نوع طراحی پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی(چرخشی) و عملکرد سقوط خودرو وجود ندارد،  جهت کسب اطلاع از قیمت پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی با ما تماس بگیرید.

تحقیقات نشان داده‌است در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میزان استفاده از پارکینگهای مکانیزه ۴۲ درصد رشد داشته‌اند.

بررسی دیگر مشخصات فنی پارکینگ مکانیزه  

بخشهای اصلی مشخصات پارکینگ مکانیزه را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

شانه یا انگشتان که در زیر لاستیک خودرو قرار می‌‎گیرند.

تسمه های نقاله یا غلطک‌ها برای جابجایی خودرو به صورت افقی و سطحی استفاده می‌شوند

بازوها: که برای جابجایی عمودی خودرو به کار می‌روند.

پالت: اتاقک یا صفحه کارتی شکل است, که امکان جابجایی خودرو را در بخشهای مختلف پارکینگ فراهم می‌کند.

ابعاد و مشخصات پارکینگ مکانیزه از بعد فنی در هر یک از مدلهای مختلف بسته به تعداد و ظرفیت خودروهای قابل پذیرش متفاوت خواهد بود ولی بطور میانگین ابعاد کابین حمل خودرو به صورت زیر است:

محصولات اسمارت پارکینگ در بیش از ۳۲ کشور دنیا در حال استفاده می باشد و شرکت تجهیزات دانا به عنوان نماینده خاورمیانه شرکت SMART PARKING، پارکینگ های مکانیزه را به کشور های عراق، قطر و عمان صادر نموده و پشتیبانی می نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست