پارکینگ-هوشمند-خودرو

مروری بر پارکینگ‌های هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء

5/5 - (1 امتیاز)


اینترنت اشیاء نقشی حیاتی در اتوماسیون و اتصال دستگاه‌‌های فیزیکی به همدیگر به منظور فراهم آوردن زندگی بهتر و آسان‌تر برای انسان، دارد. با استفاده از حس‌گرها، عمل‌گرها و نرم‌افزارهای مختلف می‌توان اشیاء را به هم متصل کرده و اطلاعات را از جایی به جای دیگر انتقال داد. امروزه دولت‌ها به سمت هوشمندسازی شهرها رفته‌اند. به این منظور می‌بایست کارهای مختلفی از جمله در زمینه پارکنیگ‌های هوشمند صورت گیرد. می‌توان از پارکینگ هوشمند به عنوان یک نیاز اصلی در هر شهری که دارای سیستم قطار شهری (مترو) است نام برد. اینترنت اشیاء این قابلیت را به شخص می‌دهد که با گوشی موبایل خود یک جای پارک رزرو کرده و به این ترتیب دیگر به دنبال جایی برای پارک نگردد. در این مقاله، روش‌های گوناگونی که در زمینه پارک هوشمند خودرو اجرایی شده مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت مقایسه‌ای بین این روش‌ها انجام گرفته است.


مقدمه
جمعیت شهرنشین به دلیل مهاجرت افراد از روستاها به منظور رسیدن به استانداردهای بالاتری از زندگی روز به روز افزایش می‌یابد. بزرگ‌ترین مسئله‌ای که افراد شهرنشین با آن مواجه هستند پارک کردن خودروی خود در جایی امن و بی‌خطر است. شناسایی جای پارک خودرو توسط راننده قبل از رسیدن به محل مورد نظر مزایای متعددی دارد. ساخت پارکینگ هوشمند‌ای که در آن راننده بتواند قبل از رسیدن به محل، مکانی برای پارک خودروی خود برای زمانی مشخص رزرو کرده و در مرحله بعد هزینه آن را پرداخت کند، با اینترنت اشیاء امکان‌پذیر است. با انجام این کار، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز اتفاق می‌افتد. همچنین امنیت ذهنی راننده به جهت این‌که جای پارک خود را از قبل رزرو کرده و دیگر نیازی ندارد که دنبال یک مکان مناسب برای پارک خودروی خود بگردد افزایش می‌یابد. هدف اصلی یک پارکینگ هوشمند، شناسایی مکانی برای پارک خودرو بدون هر گونه دخالت انسانی است.

پارکینگ مکانیزه
شکل ۱: نمایش شماتیک اینترنت اشیاء ]۱[
 
سوخت فسیلی، تجدید ناپذیر بوده و بشر روز به روز به زمان پایان آن نزدیک‌تر می‌شود. از این رو خودروهایی که با الکتریسیته کار می‌کنند رو به افزایش است. هم اکنون در برخی کشورها از این دست خودروها استفاده می‌شود که به زودی در سطح جهانی گسترش خواهند یافت. به منظور شارژ این گونه خودروها باید ایستگاه‌هایی در مکان‌های مختلف وجود داشته باشند که در آن‌ها بتوان خودرو را شارژ کرد. بنابراین، می‌توان مفهوم پارکینگ هوشمند را با ایستگاه شارژ ادغام کرد. به این صورت که وقتی خودرو در حالت پارک قرار دارد به طور همزمان عمل شارژ هم انجام گیرد.
معماری پارکینگ هوشمند
1. رزرو آنلاین جای پارک
برای رزرو اینترنتی جای پارک، راننده ابتدا باید مطمئن شود آیا برای مدت زمان مورد نظر خود جای پارک در دسترس وجود دارد یا خیر. به این منظور، سیستم، پایگاه داده خود را چک کرده و پارکینگ‌های موجود را نمایش می‌دهد. به محض این‌که کاربر مکانی را انتخاب کند به صفحه پرداخت منتقل می‌شود. زمانی که پرداخت انجام شود، بارکد مربوط به آن کاربر تولید شده و پایگاه داده به‌روز می‌شود. فلوچارت مربوط به رزرو آنلاین در شکل ۲ نمایش داده شده است.
2. ورود به سیستم

بارکد تولید شده به منظور ورود به محل پارکینگ است و بدون داشتن آن، درهای ورودی باز نمی‌شوند. زمانی که مکان‌های پارک خالی وجود داشته باشد این سیستم پارکینگ قابلیت رزرو آفلاین را نیز دارد. در این حالت، هزینه باید به صورت دستی در ورودی پارکینگ پرداخته شود. سپس، مکان‌های خالی روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در ورودی پارکینگ، یک دستگاه اسکنر بارکد و یک موتور دی‌سی به منظور باز کردن درب ورودی وجود دارد. فلوچارت مربوط به سیستم ورودی در شکل ۳ نمایش داده شده است.

پارکینگ مکانیزه
     شکل ۲: فلوچارت پارکینگ هوشمند (۲)
 پاریکنگ مکانیزه
شکل ۳: فلوچارت مربوط به ورودی پارکینگ


3. جدول مقایسه
مشخصات سخت‌افزارهای مختلف که در مقالات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است در جدول ۱ نشان داده شده است.
جدول ۱: سخت‌افزارهای مورد استفاده در پارکینگ هوشمند
پارکینگ مکانیزه

پارکینگ مکانیزه

جدول ۲: مقایسه مقالات پیرامون موضوع پارکینگ هوشمند


پارکینگ مکانیزه
 

پارکینگ مکانیزه
شکل ۴: سیستم پارکینگ هوشمند پیشرفته
 
4. چالش‌های پیش رو در پارکینگ هوشمند
·        به منظور ساخت پارکینگ هوشمند می‌بایست زیرساخت‌ها بهبود یابند زیرا زیرساخت‌های موجود پاسخ‌گو نیستند.
·        تجهیزات و دستگاه‌های مربوط به اینترنت اشیاء به دلیل مصرف برق بالا، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را افزایش می‌دهند.
·        سیستم پارکینگ هوشمند را نمی‌توان با یک فناوری مدیریت کرد بلکه می‌بایست مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های مختلف با هم ادغام شوند.
·        اگر به هر دلیلی سیستم از کار بیفتد، رانندگان به منظور پیدا کردن جای پارک به مشکلات متعدد برخورد می‌کنند.
·        به علت گران قیمت بودن تجهیزات نصب شده، احتمال سرقت آن‌ها بسیار بالاست.
·        در حالتی که شخصی در مکانی مشخص پارک کرده و به هنگام پایان یافتن زمان پارک، در خارج کردن خودرو کمی تاخیر داشته باشد و فرد دیگری همان جای پارک را رزرو کرده باشد، تا زمانی که فرد اول نرفته باشد فرد دوم نمی‌تواند خودروی خود را در آن مکان پارک کند.
 
5. نتیجه‌گیری
اخیرا پارکینگ‌های هوشمند‌ی که بر پایه اینترنت اشیاء کار می‌کنند به صورت روزافزون مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته‌اند. اگر استفاده از این نوع پارکینگ‌ها گسترش یابد بسیاری از مشکلاتی که مردم در زمان جستجوی محلی برای پارک در کنار منزل یا محل کار خود با آن‌ها مواجه می‌شوند را رفع می‌کند. از جمله مهم‌ترین این مشکلات درگیر‌های ذهنی و صرف انرژی است. افراد می‌توانند انرژی خود را به جای اینکه تنها صرف فکر کردن  برای پیدا شدن جای پارک کنند، صرف امور دیگر کنند. کاربر می‌تواند در هر زمان و مکانی که بخواهد تنها با استفاده از گوشی موبایل خود جای پارک رزرو کند. به علاوه، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

مراجع:

پارکینگ مکانیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست