سوابق-و-تاریخچه-پارکینگ-مکانیزه

سوابق و تاریخچه پارکینگ مکانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

افزایش تردد خودروها و وسایل نقلیه در سطح شهرها باعث شده که نیاز به جای پارک افزایش پیدا کند. فضای شهرها برای احداث پارکینگ‌های متعدد کافی نیست. احداث پارکینگ‌های مکانیزه، مشکل کمبود فضای جای پارک را با فراهم آوردن تعداد جای پارک زیاد در یک فضای محدود حل کرده است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه پارکینگ مکانیزه را تحت بررسی قرار دهیم..

تاریخچه پارکینگ‌های مکانیزه

مشکل کمبود جای پارک همیشه از مسائل اصلی در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید. با افزایش جمعیت و همچنین میزان استفاده از وسایل نقلیه در سطح شهرها، مشکل کمبود جای پارک نیز جدی‌تر می‌شود.

با روی کار آمدن پارکینگ‌های مکانیزه در انواع مختلف، کمک چشمگیری به بهبود معضل جای پارک خودروها در شهرها کرده است. از طریق احداث این پارکینگ‌ها در یک فضای محدود، می‌توان جای پارک کافی را برای تعداد زیادی خودرو فراهم آورد.

 تاریخچه پارکینگ مکانیزه در جهان از سال ۱۹۰۵ میلادی آغاز شده و مبدا اصلی و اولیه‌ی این پارکینگ‌ها به کشور آمریکا باز‌می‌گردد. بعد از احداث اولین پارکینگ مکانیزه در کشور آمریکا و استفاده‌ی مفیدی که از آن شد، سرانجام احداث پارکینگ‌های مکانیزه در کشورهای اروپایی در سال ۱۹۲۰ میلادی انجام شد.

طراحی اولیه‌ی این پارکینگ‌ها به شکلی بود که برای پارک خودرو از یک آسانسور حمل کننده‌ی خودرو استفاده می‌شد و با جابه‌جا و بالا و پایین کردن خودروها و قرار دادن آن‌ها در جای مناسب، فرایند پارک خودرو انجام می‌شد.

به دلیل سرعت پایین سیستم نخستین این پارکینگ‌ها در پارک خودروها و کند بودن در تحویل‌ گرفتن و همچنین تحویل‌دهی خودروها، استفاده از آن‌ها با مشکلات زیادی همراه بود. با این حال وجود این مشکلات مانعی در استفاده از این پارکینگ‌ها در کشورهای مختلف جهان به وجود نیاورده و تعداد ۵۰ پارکینگ مکانیزه تا سال ۱۹۶۰ در سراسر نقاط جهان، احداث شد.

 

گسترش استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه در جهان

تاریخچه پارکینگ‌های مکانیزه، شامل روند گسترش استفاده از این پارکینگ‌ها در سطح جهان نیز می‌شود که تاریخ این واقعه به سال ۱۹۹۰ میلادی باز‌می‌گردد. در این سال با پیشرفت‌های گسترده‌ای که در تکنولوژی و صنعت رخ داد، شگردهای جدیدی برای احداث و راه‌اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه با سیستم‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر به وجود آمد و برای ساخت مدل‌های جدید این پارکینگ‌ها از سیستم‌های هوشمند و کامپیوتری استفاده شد که همین موضوع باعث شد تا عملکرد این پارکینگ‌ها بهتر شده و سرعت و کیفیت آن‌ها نیز تقویت شود.

نخستین کشورهایی که از این سیستم‌های هوشمند برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه استفاده کردند کشورهای آلمان، آمریکا و ژاپن هستند. امروزه کشورهایی همچون اسپانیا، کره جنوبی، ایتالیا و همچنین چین سبک‌هایی جدید از این پارکینگ‌های مکانیزه را با دارا بودن سیستم‌هایی پیشرفته بکار می‌گیرند.

استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه در سال‌های اخیر به حد زیادی رسیده و در کشورهای مختلفی همچون ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی تعداد بی‌شماری از این پارکینگ‌ها نصب و راه‌اندازی شده‌اند. پس از بررسی تاریخچه پارکینگ مکانیزه بهتر است که سوابق پارکینگ مکانیزه در ایران را تحت بررسی قرار دهیم.

 

سابقه پارکینگ مکانیزه در کشور ایران

۱٫سال ۱۳۷۰ اولین پارکینگ بدون پشتوانه اطلاعات فنی در این زمینه سیستم برجی بود که ناموفق بود.

۲٫ سال ۸۷ اولین سیستم روتاری در میدان الغدیر نصب شد.

۳٫ سال ۸۹ بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور با ظرفیت ۱۸۰جای پارک با سیستم روتاری تأمین شد.

۴٫ بعد از آن تا کنون با توجه به تجربه موفق و رضایت از سیستم روتاری بیش از ۲۰۰۰ پارکینگ در شهر های مختلف کشور راه اندازی شده.

۵٫ با توجه به تجربیات گذشته سیستم های دیگر هم در کشور اجرا شده است.

 

نکات مثبت استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه

تاریخچه پارکینگ مکانیزه، نظیر پارکینگ روتاری ، نکات مثبت و مزایای استفاده از این پارکینگ‌ها را برای ما مشخص می‌کند. از فواید جانبیه این پارکینگ‌ها، اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از افراد است.

از دیگر مزایای این پارکینگ‌ها این است که صاحبان خودروها دخالتی در پارک خودرو ندارند و پس از تحویل دادن خودروی خود به گیت‌های ورودی و خروجی این پارکینگ‌ها، کلیه عملیات مربوط به پارک کردن و یا از پارک درآوردن خودروها توسط سیستم‌ پارکینگ مکانیزه انجام می‌شود.

خودروها در این پارکینگ‌ها با امنیت بالایی پارک می‌شوند و آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود؛ چرا که بر خلاف پارکینگ‌های رمپی، در این پارکینگ‌ها امکان تردد افراد در بین طبقات پارکینگ وجود نخواهد داشت.

 

شرکت گسترش تجهیزات دانا

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا ( اسمارت پارکینگ ) با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه در کشور ایران ارائه می‌دهد.

این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های قطعات لازم برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست