دلایل-احداث-پارکینگ-مکانیزه

دلایل احداث پارکینگ مکانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

کمبود فضای کافی برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی، مشکلات زیادی را به وجود آورده است. علاوه بر آن استفاده‌ی زیاد افراد از وسایل نقلیه در سطح شهرها نیز مشکلات را دو چندان کرده است. احداث پارکینگ مکانیزه در سطح شهرهای بزرگ، مشکل نبود جای پارک در این شهرها را به شکل چشم‌گیری حل و فصل کرده است.

افزایش میزان استفاده‌ی مردم از خودروها و وسایل نقلیه برای انجام کارهای روزانه‌ی خود و تردد در سطح شهرها، مشکلات زیادی را به دنبال داشته است؛ یکی از اساسی‌ترین مشکلات، کمبود فضای کافی برای پارک این خودروها است.

به نحوی که نبود جای پارک، مردم را به این وامی‌دارد که خودروهای خود را در کوچه‌ها و خیابان‌ها پارک کنند، که این مسئله خود مشکلات زیادی را به دنبال دارد. بسیاری از مسئولین به جای این که به فکر تامین این فضا باشند و برنامه‌هایی برای احداث پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی بریزند، اقدام به ساخت مراکز تجاری متعدد و بزرگ کرده و بر مشکلات عدم وجود جای پارک کافی می‌افزایند.

برای ساخت یک پارکینگ مناسب باید محلی را در نظر گرفت که علاوه بر نزدیک بودن به مقصد مورد نظر رانندگان، در هنگام پارک خودروها باعث به وجود آمدن ترافیک و شلوغی در سطح شهرها نشود.

طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی توسط شهرداری‌ها برای حل این مشکلات انجام شده است که یکی از این طرح‌ها، احداث پارکینگ های مکانیزه به تعداد مشخص در سطح شهرها می‌باشد؛ در واقع با احداث پارکینگ مکانیزه با استفاده از یک فضای کوچک و محدود، می‌توان جای پارک کافی برای تعداد زیادی خودرو را فراهم کرد. عدم وجود مکان مناسب جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و همچنین نیاز روز افزون مردم به جای پارک مناسب، از دلایل احداث پارکینگ مکانیزه بوده و اهمیت ساخت این پارکینگ‌ها در سطح شهرها را افزایش می‌دهد. با توجه به میزان کمبود پارکینگ در سطح شهر تهران امید است شهرداری همانند گذشته به این مسیر ادامه دهد و طرح های احداث پارکینگ عمومی با قدرت و بودجه مناسب پیگیری شود.

 

مزایای احداث پارکینگ مکانیزه

احداث پارکینگ‌ مکانیزه، مزایای زیادی را به دنبال دارد که غیرقابل انکار است؛ یکی از مشکلات اصلی که وجود دارد این است که تامین فضا و زمین کافی برای احداث پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی، هزینه‌های هنگفتی را به همراه خواهد داشت و به همین دلیل اکثرا مسئولین از برنامه‌ریزی برای ساخت این پارکینگ‌ها خودداری می‌کنند.

از مزایای پارکینگ مکانیزه این است که برای راه‌اندازی آن‌ها، نیازی به تامین یک فضای پهناور و بزرگ نیست و این پارکینگ‌ها را می‌توان در یک محدوده‌ با مساحت کوچک راه‌اندازی کرد. مزیت دیگری که احداث پارکینگ‌های مکانیزه دارد این است، که می‌توان ظرفیت آن را با صرف هزینه‌ای کم افزایش داده و کاربری از آن را بیشتر کرد.

علاوه بر آن با احداث این پارکینگ‌ها، پارک خودروها در معابر و کوچه‌ها کمتر شده و شلوغی و ازدحامی که این خودروها در سطح شهرها به وجود آوردند رفع خواهد شد و ظاهر بد و آشفته‌ی خیابان‌های پر از خودرو، جای خود را به یک شهر سازمان یافته و نظام‌مند خواهد داد. همچنین با رفع شلوغی‌های موجود در سطح شهرها، آرامش روانی عابرین پیاده و مردم نیز بیشتر می‌شود.

 

بهترین مکان احداث پارکینگ مکانیزه

نکته‌ی مهمی که در هنگام احداث پارکینگ‌های مکانیزه باید در نظر گرفت، انتخاب بهترین مکان برای احداث این پارکینگ‌هاست. این مکان باید به شکلی انتخاب شود که فاصله‌ای که بین محل پارک و مقصد رانندگان وجود دارد، مناسب باشد و این دو مکان در فواصل خیلی زیادی از هم قرار نگیرند.

اگر از لحاظ مهندسی و عمران بخواهیم بگوییم، بهترین مکان احداث پارکینگ مکانیزه در محل‌هایی همچون ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی، مترو و بطور کلی ایستگاه‌های اصلی و مرکزی و همچنین ترمینال‌ها و فرودگاه‌هاست.

مکان مناسب برای احداث پارکینگ مکانیزه باید به نحوی انتخاب شود که امکان تردد و رفت و آمد در آن وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر، مکان مورد نظر باید در دسترس کاربران باشد و مانعی در تردد در این مکان وجود نداشته باشد. فاصله‌ی زیادی بین مقصد کاربران و محل پارک نباشد و برای رسیدن به پارکینگ، به پیاده‌روی کمی نیاز باشد.از مزیت های احداث پارکینگ های مکانیزه آن است که حتی اگر قیمت زمین مورد نظر بالا باشد بدلیل اشغال فضای بسیار کم( در ابعاد جای پارک ۲ خودرو روی زمین میتوان ۱۶ خودرو پارک نمود) برای کارفرما صرفه اقتصادی دارد.

 

هزینه احداث پارکینگ مکانیزه

هزینه پارکینگ مکانیزه در انواع مختلف آن به شکل واحدی مشخص می‌شود؛ یعنی برای احداث یک پارکینگ مکانیزه به ازای هر پالت یا جای پارکی که برای این پارکینگ طراحی و نصب می‌شود، تعرفه‌ای مشخص می‌شود و با توجه به تعداد پالت‌ها یا همان محل پارک خودروها می‌توان هزینه‌ی کلی ساخت پارکینگ مکانیزه را تعیین کرد.

قیمت احداث پارکینگ مکانیزه در ایران، با توجه به ابعاد و نوع آن متفاوت می باشد. البته باید گفت که عواملی نیز وجود دارند که در هزینه‌ای که برای احداث پارکینگ مکانیزه پرداخته می‌شود،تاثیر می‌گذارند.

از جمله‌ی این عوامل، نوع پارکینگ است؛ برای مثال هزینه‌ای که برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه‌ی برجی پرداخته می‌شود با هزینه‌ پارکینگ‌ چرخ و فلکی متفاوت باشد. پس نوع پارکینگ و روش ساخت آن نیز در هزینه‌ی پرداختی برای احداث آن تاثیر می‌گذارد.

 

شرکت گسترش تجهیزات دانا

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه اندازی انواع پارکینگ مکانیزه در کشور ایران ارائه می‌دهد.

این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های تجهزیات لازم برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است. در صورت تمایل به نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه، تنها کافی است که مشاوره‎های لازم را از طریق برقراری ارتباط با تیم حرفه‌ای که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست