انواع-پارکینگ های-طبقاتی

پارکینگ طبقاتی چیست و انواع پارکینگ طبقاتی

4.2/5 - (6 امتیاز)

پارکینگ طبقاتی به مکان ها و یا ساختمان هایی گفته می شود که در چندین طبقه برای پارک تعداد زیادی از خودروها طراحی شده است و دارای مدل های گونانی می باشد که ما در این مقاله به انواع پارکینگ طبقاتی و ویژگی های آن می پردازیم.

 

با افزایش و رشد جمعیت و همچنین بزرگتر شدن شهرها، روز به روز بر تعداد ماشین ها و خودروها افزوده می شود. زیاد بودن تعداد خودرو در سطح شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، مشکلات زیادی را به وجود آورده است. یکی از مهم ترین و مشکلات برای صاحبان خودرو و همچنین شهرداری و مسئولان مربوطه، جای پارک خودرو و عدم کافی بودن پارکینگ های ساختمان های تجاری و مسکونی برای ماشین های همه شهروندان می باشد. برای حل این مشکل اما راه حل عالی وجود دارد و آن هم، انواع پارکینگ طبقاتی می باشد.

 

پارکینگ طبقاتی چیست

پارکینگ مکانیزه طبقاتی همان طور که از اسم آن مشخص است، مکانی است که برای پارک تعداد عظیمی از خودرو ها طراحی و ساخته شده است. دارای طبقات زیادی نیز می باشد. این نوع پارکینگ ها در حقیقت، در بیشتر مواقع، ساختمان های کاملا مستقل و جدا می باشد که به شکل خاصی به منظور توقف خودرو ها ساخته شده است. در ادامه به نحوه ساخت، تکنولوژی های به کار رفته و انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع پارکینگ طبقاتی همچنین، همیشه به صورت یک ساختمان مستقل نمی باشد. در برخی موارد نیز طراحی پارکینگ طبقاتی در یک مرکز تجاری، مرکز تفریحی و یا ترمینال مسافربری انجام می شود. بدین شکل بخشی از این ساختمان ها به شمار می رود. به طور کلی عدم جای پارک کافی برای ماشین ها و همچنین گران بودن زمین به ویژه در مراکز شهر، موجب شده است تا ساخت و طراحی پارکینگ طبقاتی گسترش یابد. با پیشرفت تکنولوژی، انواع پارکینگ طبقاتی ساخته شده است.

 

آشنایی با انواع پارکینگ طبقاتی

نکته-مهم-در-استفاده-از-پارکینگ-مکانیزه-طبقاتی در متن بالا به کاربرد و دلیل احداث پارکینگ طبقاتی اشاره کرده ایم. حالا در اینجا می خواهیم در مورد انواع پارکینگ طبقاتی و تکنولوژِی های به کار رفته در ساخت آنها صحبت کنیم. ساخت پارکینگ های مکانیزه باید بر اساس ضوابط تامین پارکینگ انجام شود.

پارکینگ طبقاتی بتنی

پارکینگ طبقاتی بتنی، پارکینگ هایی هستند که در ساخت آن ها از رمپ استفاده می شود. رمپ به مسیرهای شیب دار بین دو طبقه گفته می شود. این نوع پارکینگ ها دارای سرعت ساخت بالایی می باشد. از آنجا که در پارکینگ بتنی از رمپ استفاده می شود، فضای و مکان زیادی را نیاز دارد. و بهره وری از مکان، در پارکینگ طبقاتی بتنی، حداقل می باشد. ویژگی دیگری که در مورد این نوع پارکینگ می توان اشاره کرد، پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری آن است و همچنین نیاز نیست که برای پارک ماشین ها از انرژِی یا برق استفاده کرد.

 

پارکینگ فلزی طبقاتی

در ساخت پارکینگ فلزی طبقاتی از سازه های فلزی استفاده می شود. بدین صورت که ستون های اصلی این نوع از پارکینگ ها، فلزی می باشد. اما برای کف و دیواره های آن، بتن به کار می رود. پارکینگ طبقاتی فلزی نسبت به پارکینگ بتنی از هزینه ساخت بالاتری برخوردار می باشد.

 

پارکینگ طبقاتی مکانیزه

پارکینگ طبقاتی مکانیزه نوعی دیگر از انواع پارکینگ طبقاتی می باشد، که دارای مکانیزم و ساخت متفاوتی با دیگر انواع پارکینگ ها است. پارکینگ مکانیزه به پارکینگ هایی گفته می شود که به گونه ای ساخته شده است که عمل جابه جایی خودرو ها به سادگی انجام می گردد و در عین حال در این نوع پارکینگ ها فضای حداقلی برای پارک خودروها کافی است. این پارکینگ ها فضای زیادی را برای پارک کردن ماشین ها نمی گیرند. برای آشنایی بیش تر، در ادامه به طور کامل تری به پارکینگ های مکانیزه، انواع آن و همچنین مزایای آن می پردازیم.

مزایا و ویژگی های انواع پارکینگ طبقاتی مکانیزه

 با توجه به اینکه پارکینگ های مکانیزه، فضای کمتری را می گیرند و حمل ماشین داخل آنها راحت تر صورت می گیرد؛ برای فضای شهری که با کمبود و گرانی ملک و زمین مواجه هستند، مناسب ترین انتخاب خواهد بود که از مهم ترین ویژگی این پارکینگ های طبقاطی به شمار می آید.

پارکینگ طبقاتی مکانیزه تا حد زیادی می تواند کمبود پارکینگ را در مکان های مختلف حل کند. زیرا این نوع پارکینگ ها، خود در انواع و مدل های گوناگونی ساخته می شود که در موارد متفاوتی می تواند به کار گرفته شود. از این رو در اینجا به انواع پارکینگ طبقاتی مکانیزه نیز اشاره کردیم تا از پارکینگ های مکانیزه اطلاعات کامل تری را داشته باشید.

 

انواع پارکینگ طبقاتی مکانیزه

پارکینگ مکانیزه برجی

این پارکینگ ها را می توان در جاهایی به کار برد که فضا خیلی محدود باشد. درکنار ان پارکینگ برجی مساحت کمی از زمین را می گیرد و در عین حال قابلیت پارک برای ماشین های زیادی را دارا می باشد. ساخت و نحوه عملکرد این پارکینگ به گونه ای است که توسط یک آسانسور خودروبر، جابه جایی ماشین ها انجام می گیرد. همچنین در پارکینگ مکانیزه برجی، یک ربات نیز تعبیه شده است. خودروها به کمک این آسانسور و ربات، بالا پایین می شوند و به بخش های خالی هدایت می گردند. پارکینگ مکانیزه برجی به نام تاور پارکینگ نیز شناخته می شوند. همچنین از این مدل پارکینگ ها برا پارکینگ محلات نیز میتوان استفاده کرد .  پارکینگ برجی مزیت های زیادی دارد که برخی از مزایا و ویژگی های تاور پارکینگ، به شرح زیر می باشد:

  • دارای ایمنی و امنیت بالا
  • امکان ساخت و اجرای آن در زیر زمین
  • امکان ایجاد و اجرای تبلیغات مختلف در نمای بیرونی پارکینگ برجی
  • عمر و دوام کاری طولانی
  • دارای لرزش و صدای کم
  • عدم نیاز به اپراتور
  • استفاده حداکثری از فضا برای پارک ماشین

 

پارکینگ مکانیزه گراند

این مدل از انواع پارکینگ طبقاتی کاملا رباتیک و هوشمند است. معمولا از پارکینگ گراند برای طبقات زیرین پارکینگ ها استفاده می شود. در مراکز تجاری که طبقات منفی به پارکینگ اختصاص داده شده است، به کارگیری پارکینگ مکانیزه گراند، می تواند بسیار عالی باشد.

 

پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی

پارکینگ چرخ و فلکی که به آن پارکینگ چرخشی نیز گفته می شود، نوعی دیگر از انواع پارکینگ طبقاتی می باشد که از قدیمی ترین پارکینگ های مکانیزه به شمار می رود. این مدل پارکینگ هم، فضا را به صورت بهینه استفاده می کند، بدین شکل که در جای پارک ۳ خودرو امکان پارک ۲۴ خودرو وجود دارد. جهت اطلاع از پارکینگ مکانیزه روتاری با ما تماس بگیرید.

 

پارکینگ مکانیزه پازلی

این هم مدل دیگری از دسته پارکینگ های هوشمند است. برای مکان های مختلفی می تواند استفاده شود .اما با این حال پارکینگ پازلی معمولا برای ساختمان های مسکونی استفاده می گردد. از آنجا که در سازه های مسکونی جا برای پارک خودرو ها بیشتر است، پارکینگ های پازلی مکانیزه می تواند انتخاب درستی باشد. در این پارکینگ ها به طور مثال؛ در فضایی که سه خودرو پارک می شود می توان، ۷ تا ۸ خودرو را پارک کرد.

 

پارکینگ مکانیزه دبل

ارزان ترین و ساده ترین مدل انواع پارکینگ طبقاتی مکانیزه مربوط می گردد به پارکینگ مکانیزه دبل .
این مدل همان طور که از نام آن مشخص است، امکان دو برابری پارک ماشین را فراهم می کند. یعنی در فضایی که برای پارک یک خودرو کافی است، با پارکینگ دبل می توان ۲ خودرو را پارک کرد.

 

هزینه ساخت پارکینگ طبقاتی

تا اینجا به انواع پارکینگ طبقاتی، نحوه ساخت و عملکرد آنها به طور خلاصه پرداختیم. حال اگر بخواهیم در مورد هزینه ساخت پارکینگ طبقاتی صحبت کنیم، نمی توانیم یک قیمت خاص را بگوییم، زیرا که هزینه ساخت پارکینگ به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. در درجه اول قیمت انواع پارکینگ طبقاتی به نوع آن بستگی دارد. بدون شک قیمت پارکینگ طبقاتی مکانیزه با پارکینگ بتنی تفاوت دارد. همچنین علاوه بر تفاوت در هزینه ساخت، پارکینگ ها در هزینه تعمیر و نگهداری نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

برای مثال هزینه پارکینگ بتنی نسبت به پارکینگ مکانیزه بیشتر است، اما در مقابل هزینه های نگهداری آن در مقایسه با پارکینگ  طبقاتی مکانیزه کمتر می باشد. یا اینکه در پارکینگ های مکانیزه فضای کمتری مورد استفاده قرار می گیرد، که همین امر موجب صرف هزینه کمتر برای زمین و مکان آن می شود. اما در پارکینگ های مکانیزه باید برای پارک خودرو انرژِی صرف شود که همین موضوع، هزینه را در بر خواهد داشت. معمولا پارکینگ های مکانیزه هزینه نگهداری بالاتری دارند، اما دیگر ویژگی های این پارکینگ ها، از جمله صرفه جویی در زمین این ایراد را پوشش داده است.

 

سخن آخر

همان طور که دیدید تنوع در پارکینگ های طبقاتی گسترده است . انواع پارکینگ طبقاتی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و از قیمت های متفاوتی نیز برخوردار هستند. به همین علت لازم است که بررسی های لازم در مورد مکان مورد نظر برای ایجاد پارکینگ به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سپس با توجه به میزان بودجه و عوامل دیگر، نوع مناسب پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شود. اما به طور کلی در حال حاضر استفاده از پارکینگ های هوشمند مکانیزه نسبت به دیگر انواع پارکینگ طبقاتی رایج تر شده است. زیرا این پارکینگ ها مزایای زیادی را دارا می باشند و برخی مدل های آن، در فضاهای کوچک نیز می تواند به کار برده شود.

برای ساخت و طراحی پارکینگ طبقاتی تهران و سایر شهرها در ایران و همچنین دریافت پلان پارکینگ طبقاتی و دریافت راهنمایی و مشاوره های لازم، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.  کارشناسان ما با بررسی موقعیت  مکانی ، میزان بودجه، نوع درخواست و سلیقه شما؛ بهترین و مناسب ترین طراحی پارکینگ را انجام می دهند. در نهایت عمل ساخت پارکینگ های طبقاتی به صورت کاملا استاندارد و مهندسی شده با مناسب ترین قیمت برایتان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست