پارکینگ-های-خیابانی-هوشمند

آینده پارکینگ های خیابانی هوشمند

5/5 - (1 امتیاز)

 با افزایش روز افزون خودروها و کاهش محل پارک در خیابان ها پارکینگ های هوشمند خیابانی می توانند کمک رسان باشند. در این نوع از پارکینگ ها که انواع متعددی دارند تکنولوژی به کمک انسان آمده و در مقوله ی پارک کردن به انسان یاری می رساند. پیدا کردن محل پارک و  رزرو آن، پرداخت آنلاین هزینه ی پارکینگ، استفاده از ربات های آسانسوری برای پارک تعداد زیادی خودرو در فضای کم و .. انواعی از این پارکینگ های هوشمند هستند.

 

پارکینگ ‌های هوشمند خیابانی

نبود جای پارک یکی از معضل های شهرهای امروزی به ویژه کلان شهرها می باشد. با پیشرفت تکنولوژی پارکینگ ها نیز به سمت هوشمند شدن می روند و می توان گفت آینده پارکینگ های خیابانی هوشمند می تواند معضل ترافیک را تا حدودی برطرف سازد.

در یکی از تحقیق های انجام شده مشخص شد که در تهران روزانه بیش از یک میلیون خودرو ۱۵ الی ۳۵ دقیقه از وقت خود را صرف پیدا کردن جای پارک می کنند. این مسئله نشان دهنده ی این است که کمبود پارکینگ مسئله ی جدی در کلان شهر ها تلقی میشود.

برای رفع مشکل کمبود پارکینگ راهکارهای متعددی پیش روی دولت ها قرار دارد از جمله عریض کردن خیابان ها، ایجاد پارکینگ های بزرگ و به تعداد زیاد و در دسترس مردم. اما تمامی این راه کارها نیاز به هزینه کرد زیادی از سمت دولت ها می باشد. پارکینگ های خیابانی هوشمند می توانند به سادگی این مشکل را برطرف کنند. پارکینگ های خیابانی هوشمند نیاز به فضای کمتری دارند و به علاوه نیاز به حراست زیاد، تهویه و… نیز ندارند.

 

بررسی آینده پارکینگ های خیابانی هوشمند

همه میدانیم که با این سرعت پیشرفت تکنولوژی صحبت کردن درباره ی آینده کمی دشوار است اما می توان در باره ی آینده پارکینگ های خیابانی هوشمند مطالبی را پیش بینی کرد.

پارکینگ های هوشمند خیابانی در آینده ویژگی ها و انواع متعددی دارند و از پارکینگ های تماما هوشمند گرفته تا پارکینگ های معمولی که با تکنولوژی همراه شده اند تقسیم می شوند. یکی از این تکنولوژی ها پرداخت آنلاین هزینه ی پارکینگ است که دیگر نیازی به پرداخت اسکناس های کاغذی ندارد و شما میتوانید از کارت بانکی و یا کیف پول الکترونیکی خود هزینه ی پارک خود را پرداخت کنید

یکی دیگر از ویژگی های پارکینگ هوشمند، سامانه ی معرفی پارکینگ های خالی می باشد. در این سامانه شما به راحتی می توانید فضاهای پارک خالی را پیدا کرده و با رزرو آن، خیال خود را بابت پارکینگ راحت کنید. ویژگی های دیگر پارکینگ هوشمند خیابانی، دوربینهای پلاک خوان و … می باشد که نیاز به استفاده از حراست و نیروی انسانی را برطرف می سازد.

انواع پارکینگ خیابانی هوشمند

پارکینگ های هوشمند دارای انواع متعددی هستند که تکنولوژی به کار رفته در آن ها با یکدیگر متفاوتند. یکی از انواع پارکینگ های هوشمند پارکینگ های طبقاتی هوشمند هستند. در این نوع از پارکینگ خیابانی هوشمند دیگر نیاز به ایجاد فضای گسترده برای پارک خودروها نیست. حتی دیگر نیاز نیست  راننده ی خودرو به  دنبال فضای خالی برای پارک خودروی خود در فضای پارکینگ باشد.

تنها کافیست راننده خودروی خود را در یکی از جاها خالی تعبیه شده برای این کار به درستی پارک کند و سپس از ماشین پیاده شود. در ادامه سیستم پارکینگ هوشمند خودروی شما را به طبقاتی و فضاهایی که جای پارک خالی دارند مانند آسانسور منتقل می کنند.

یکی دیگر از انواع پارکینگ ، پارکینگ های معمولی هستند که به سیستم های هوشمند مجهز شده اند. این نوع پارکینگ ها در ساختار تفاوت خاصی با سایر پارکینگ های بتنی و طبقاتی ندارند. تنها وجه تمایز این پارکینگ ها مجهز بودن به سیستم های هوشمند است.

هنگامی که شما با خودروی خود وارد فضای این پارکینگ می شوید، پلاک خودروی شما توسط دوربین های هوشمند ثبت و در حافظه ی سیستم ذخیره میشود. پس از ورود به فضای پارکینگ دیگر نیاز به گشتن به دنبال فضای خالی ندارید بلکه چراغ های هوشمند نصب شده که توسط دوربین ها فضاهای خالی پارکینگ را رصد می کنند، با سبز و قرمز بودن، خالی یا پر بودن فضاهای پارکینگ را مشخص می کنند.

پارکینگ هوشمند خیابانی از نوع طبقاتی

یکی دیگر از وجوه تمایز پارکینگ طبقاتی  این است که شما هنگام برگشت هم دیگر نیاز به گشتن به دنبال خودروی خود ندارید بلکه شما می توانید توسط سیستم های نصب شده و تنها با ورود شماره پلاک و یا کد اختصاصی پارک که در هنگام ورود به شما تعلق گرفته است می توانید محل پارک خودروی خود را مشاهده کند و به راحتی خودروی خود را پیدا کنید.

اما یکی از پیشرفته ترین انواع پارکینگ خیابانی هوشمند مدلی است که به تازگی در حال توسعه است. در این مدل از پارکینگ خیابانی هوشمند سیستم های هوشمند با اتصال به شبکه ی اینترنت، مدل هوشمندی را برای پیدا کردن محل پارک به وجود آورده اند.

در این نوع پارکینگ خیابانی هوشمند ، تکنولوژی های متعددی به کار گرفته شده از جمله دوربین  های هوشمند، اپلیکیشن های به روز، سرورهای گسترده و… . در این نوع پارکینگ هوشمند نیازی به ایجاد فضای ویژه ای برای پارکینگ نیست و فضای مورد استفاده همان فضای کنار خیابان ها می باشد. شما برای پارک خودروی خود در خیابان ها ممکن است دقایق زیادی به دنبال محلی برای پارک خودروی خود بگردید.

در این نوع از پارکینگ هوشمند در هر خیابانی دوربین های پیشرفته ای تعبیه شده که خیابان را رصد می کند و فضاهای خالی برای پارک را به سرور مرکزی ارسال می کند. کافیست شما در تلفن همراه هوشمند خود اپلیکیشن های مربوطه را نصب کنید تا در هنگام نیاز به پارک در حاشیه ی خیابان، فضاهای خالی برای شما نمایش داده شود. به همین راحتی شما قبل از رسیدن به مقصد می توانید محلی برای پارک خودروی خود بیابید.

پارکینگ‌های خیابانی

استفاده از فضای خیابان ها برای پارک خودروها شاید در نگاه اول تبعات زیادی مانند ایجاد محدودیت در ترافیک و ایجاد مزاحمت برای خانه ها و فروشگاه ها و… داشته باشد اما مسئله ایست گریز ناپذیر و به جای فرار از این مسئله بایستی در فکر ایجاد سیستم های هوشمندی جهت کنترل این پارکینگ ها و نیز وضع قوانین و مقرراتی برای سامان دادن به بی نظمی ها و جلوگیری از ترافیک سنگین بود.

ضوابط پارکینگ خیابانی هوشمند

در برخی خیابان ها به هیچ وجه نباید اجازه ی پارک به خودروها داده شود و این امر در پارکینگ خیابانی هوشمند نیز باید لحاظ شود. همان طور که اشاره شد با ایجاد سیستم پارکینگ هوشمند خیابانی شما میتوانید به وسیله ی اپلیکیشن هایی  در تلفن همراه خود، فضاهای خالی برای پارک خودرو را پیدا کنید. بدین وسیله می توان مناطقی که پارک در آن ها ممنوع است و یا مناطقی که صرفا در ساعات خاصی اجازه ی پارک به خودروها داده می شود را برای رانندگان نمایش داد تا بدین وسیله از پارک در مکان های پارک ممنوع جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست