پارکینگ های مکانیزه

امروزه شهرهای بزرگ جهان با توجه به وسعت ، افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین و فضاهای شهری و حرکت بیشتر به سمت زندگی ماشینی و تکنولوژیک عملا شاهد بروز مشکلات و معضلات خاصی شده اند که ماحصل زندگی در شهرهای بزرگ و پر رفت آمد می باشد.

امروزه شهرهای بزرگ جهان با توجه به وسعت ، افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین و فضاهای شهری و حرکت بیشتر به سمت زندگی ماشینی و تکنولوژیک عملا شاهد بروز مشکلات و معضلات خاصی شده اند که ماحصل زندگی در شهرهای بزرگ و پر رفت آمد می باشد. یکی از بارزترین مشکلات امروزه شهرهای بزرگ یافتن مکان مناسب جهت پارک خودروها بوده که با کمک تکنولوژی و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی حل این مشکل را توسط سیستم های پارکینگ مکانیزه طبقاتی آسان تر نموده است. پارکینگ مکانیزه ترکیبی از ماشین آلات مکانیکی ، الکترونیکی و دیجیتال می باشد که وظیفه آن چیدمان حداکثری خودروها در کمترین فضای ممکن و بدون نیاز به نیروی انسانی است. از #پارکینگ_مکانیزه طبقاتی می توان جهت فضاهایی که امکان ساخت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به روش رمپ و لوپ وجود ندارد استفاده نموده و نسبت به پارک حداکثری خودرو و نیز استفاده از فضا ، صرفه جویی های اقتصادی و کاهش میزان آلودگی های صوتی و زیست محیطی نهایت بهره برداری را برد. اولین پارکینگ مکانیزه در جهان در سال ۱۹۰۵ میلادی در امریکا مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۲۰ به اروپا وارد شد ، اصول اولیه این نوع پارکینگ ها به صورت قفسه بندی بود که خودرو ها توسط آسانسور به طبقات مورد نظر منتقل شده و توسط اپراتور در محل پارک خود قرار می گرفتند ، این سیستم ها به علت کندی در تحویل گیری و تحویل دهی خودرو دارای مشکلات زیادی بود ، ولی با وجود این مشکلات تا سال ۱۹۶۰ حدود ۵۰ پروژه پارکینگ مکانیزه طبقاتی در نقاط مختلف جهان اجرا شد. از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی انها بوجود و با ورود سیستم های کامپیوتری به عرصه صنعت شاهد رویداد تحولات زیادی در سیستم پارکینگ مکانیزه طبقاتی بودیم که عملا رشد ملموسی را در ارتقای کیفیت ، سرعت و عملکرد آنها می توان احساس نمود. سرآمد کشور های سازنده این نوع سیستم ها آمریکا ، آلمان و سپس از آنها ژاپن می باشد. البته در سال های اخیر کشورهای ایتالیا ، اسپانیا،کره جنوبی و چین نیز وارد این حوزه رقابتی شده اند. تا سال ۲۰۱۲ درآمریکا بیش از ۲ میلیون در ژاپن حدود ۵/۱ میلیون ، در اروپا حدود ۱ میلیونو در کره جنوبی حدود ۴۰۰هزار واحد پارکینگ مکانیزه طبقاتی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سوابق پارکینگ مکانیزه در ایران
این سیستم ها در ایران ابتدا در سال ۱۳۷۰ شمسی با آسانسور های خودرو بر در بین طبقات شروع و با پارکینگ‌های چرخ و فلکی ادامه پیدا کرد که به دلیل سهولت استفاده و بهره گیری از سیستم plc مورد استقبال قرار گرفته و تعدادی از آنها در سطح شهرهای تهران، مشهد، رشت، اصقهان و شیراز در حال استفاده می باشند و بزرگترین آن با ظرفیت ۱۸۰ واحد پارکینگ در منطقه ۱۹ تهران راه اندازی گردید. پس از آن استفاده از سیستم پارکینگ مکانیزه برجی در تهران جنب سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران(خیابان ایرانشهر) در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت ۱۶۸ خودرو به صورت پایلوت ساخته و مورد بهره برداری قرارگرفت و هم اکنون نیز در حال بهره برداری می باشد. در انتخاب پارکینگ مکانیزه پارامترهایی مانند ظرفیت پارکینگ ، ابعاد زمین و شکل هندسی و موقعیت آن ، مسیرهای دسترسی ، حساسیت مدت زمان پارک و بازیابی خودرو، هزینه های سرمایه گذاری ، دسترسی سریع به قطعات یدکی و هزینه های تعمیرات و نگهداری ازجمله پارامترهای اصلی تعیین کننده محسوب می گردند.
مزایای پارکینگ مکانیزه
·         قابل نصب در زیرزمین و همکف و یا ترکیبی
·         کوتاه بودن مدت زمان نصب
·         سطح اشغال کم زمین جهت فضای هر واحد پارک
·         هدایت خودرو، بدون راننده با استفاده از سیستم هوشمند به جایگاه مورد نظر
·         افزایش سرعت ورود و خروج خودرو
·         افزایش تعداد طبقات پارکینگ بدون در نظر گرفتن توانایی خودرو و راننده
·         کاهش مصرف سوخت وانرژی
·         کاهش ترافیک
·         استفاده ازحداقل نیروی انسانی در راهبرد سیستم

انواع پارکینگ مکانیزه  
      پارکینگ مکانیزه خانگی
این نوع پارکینگ‌ها جهت منازل مسکونی، ویلا، شرکتها و …. مخصوصا کاربرانی که نیاز به پارک دو خودرو (و بیشتر) دارند و فضای کافی را در اختیار ندارند توصیه می‌گردد. بیشترین استفاده جهت: کاربران خانگی در حیاط منزل و ادارات
برخی از مزایا پارکینگ خانگی

·         نصب و راه اندازی ساده
·         قابلیت جابجایی سریع و آسان
·         افزایش فضای پارک تا دو برابر و بیشتر
·         دارای سیستم نیرو محرکه هیدرولیکی با عملکرد بسیار نرم و روان
·         میزان صدای بسیار کم و قابل استفاده در روی زمین و زیر زمین
·         پایین بودن استهلاک نیرو محرکه و هزینه نگهداری
·         نیروی برق مورد نیاز بصورت تک فاز یا سه فاز
·         قابلیت بازیابی خودرو در زمان قطع برق

پارکینگ مکانیزه روتاری
این نوع پارکینگ ها جهت استفاده در مجتمع های مسکونی – اداری – تجاری و عمومی مناسب می باشد. در جاهایی که تعداد بیشتری پارکینگ مورد درخواست باشد، می توان از چند دستگاه در کنار هم بصورت یک مجموعه استفاده نمود، مثلا جهت ادارات هتل ها – بانکها و مجموعه های عمومی مخصوصا در مرکز شهر ( CBD ) که زمین کم و ارزش اقتصادی آن زیاد می باشد. فضای اشغال شده توسط این سیستم بسیار کم و تقریبا معادل دو ماشین بوده و امکان پارک ۱۶ ماشین را فراهم می سازد.
برخی از مزایا پارکینگ روتاری
·         سطح اشغال کم حدود ۳۲ متر مربع با قابلیت تامین ۱۶ عدد پارکینگ
·         نصب و راه اندازی در زمان کوتاه
·         عدم نیاز به سیستم تهویه
·         قابلیت جابجایی پارکینگ از محل نصب شده به مکانی دیگر
·         قابلیت بکارگیری در دمای کاری بین ۴۵- درجه سانتی گراد الى ۴۰+ درجه سانتی گراد
·         کاربری آسان (مد بهره برداری دستی، اتوماتیک و یا با استفاده از کارت اختصاصی)
·         قابلیت استفاده سیستم در محیط های باز و بسته
·         قابلیت بکارگیری در مکان های مختلف با فضای ورودی محدود

  پارکینگ مکانیزه پازلی
این نوع پارکینگ ها جهت استفاده در مجموعه های مسکونی – اداری – تجاری و عمومی و در طبقات همکف با زیر زمین که ارتفاع آن حدودا ۴ متر و بیشتر است مناسب می باشند. پارکینگ های پازلی در زمانی که مسیر دسترسی کافی و ظرفیت پارکینگ متوسط باشد با توجه پایین بودن هزینه نسبت به انواع پارکینگ های مکانیزه و همچنین موارد کاربرد متنوع (روی زمین، زیر زمین و …) مناسب ترین انتخاب می باشد و در جاهایی که ظرفیت بالای پارکینگ مورد نیاز می باشد می توان از تعدادی از این نوع پارکینگ به طور مستقل و با حداکثر ۶ طبقه، در کنار هم استفاده نمود.
مزایای پارکینگ مکانیزه پازلی
·         پایین بودن صف انتظار اتومبیل جهت پارک به علت بالا بودن تعداد ورودیها
·         بالا بودن سرعت پارک و بازیابی خودرو
·         پایین بودن زمان تخلیه کامل پارکینگ در مواقع اضطراری
·         عدم مصرف نیروی برق هنگام پایین آمدن و در نتیجه کاهش مصرف انرژی
·         دارای سیستم ضد سقوط خودرو به دلیل طراحی مناسب پلتفرم ها
·         پایین بودن مدت زمان ساخت تجهیزات و مدت زمان نصب و راه اندازی
·         پایین بودن استهلاک نیرو محرکه و هزینه نگهداری

 
پارکینگ مکانیزه برجی
یکی دیگر از انواع پارکینگ طبقاتی مکانیزه، پارکینگ برجی می باشد. پارکینگ برجی یکی از گرانترین مدل پارکینگ طبقاتی مکانیزه می باشد.
پارکینگ برجی که می تواند دایره ای (معروف به سیلندری) یا مستطیلی باشد از یک آسانسور مرکزی تشکیل شده است و طرفین آن را پالت هایی تشکیل داده اند که جای خودروها هستند.  زمانی که ماشین از طبقه همکف بر روی این آسانسور قرار می گیرد و با توجه به مکان اعلام شده به ربات این آسانسور ماشین را به طبقات مثبت یا منفی می برد. به ارتفاع و طبقه مذکور که رسید ربات ماشین را در مکان پارک به چپ یا راست و حتی جلو یا عقب هدایت می کند. کمترین فضای مورد نیاز برای این مدل پارکینگ یک فضایی پنجاه متری  با ابعاد ۷٫۵ در ۷٫۵ می باشد. که می توان در این فضا تا ۵۰ جای پارک تامین نمود. بیشترین ارتفاع پارکینگ برجی ۶۰ متر می باشد که می تواند در طبقات منفی و مثبت ایجاد گردد.
مزایای پارکینگ مکانیزه برجی

·         امکان ایجاد ۵۰ جای پارک در ۵۰ متر مربع
·         امکان اختصاصی کردن هر جای پارک
·         امکان ترکیبی کار کردن برای ماشین های شاسی بلند و سواری
·         سرعت بالا و سرو صدای کم
·         عدم نیاز به اپراتور
·         امکان استفاده از فضای مثبت ومنفی طبقات


مزایای استفاده از پارکینگ مکانیزه در پروژه
·         کاهش هزینه خاک برداری
·         افزایش مساحت تجاری در زیر زمین
·         استفاده از فضای زیر رمپ در همکف جهت تجاری
·         استفاده از وید مرکزی رمپ جهت دسترسی های عمودی
·         کاهش تعداد آسانسور ها
·         ایجاد مطلوبیت فضای با استفاده از مساحت های ایجاد شده جهت تجاری زیر زمین
·         بهره برداری از پارکینگها همزمان با تکمیل واحدهای تجاری
ابعاد و مسائل مهم زیست محیطی احداث پارکینگ مکانیزه
همانطور که مشخص است در سیستم های مکانیزه خودرو به صورت خاموش در گیت های ورودی تحویل گرفته می شود که نتیجتاً باعث کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن میزان آلایندگی خواهد بود ولی در سیستم های رمپی خودرو تا زمان توقف در محل پارک مشخص ، روشن می ماند که این موضوع باعث ایجاد آلودگی محیط پارکینگ و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. البته در پارکینگ مکانیزه طبقاتی با ظرفیت بالا نیاز به افرادی در طبقات مختلف جهت راهنمایی رانندگان خواهیم داشت که معمولا این افراد بیشتر در خطر آلاینده ها قرار دارند.
منابع انسانی و هزینه های سربار و اشتغال زایی
در سیستم‌‌های مکانیزه عملا نیروهای انسانی مورد استفاده در سطوح مختلف طبقه بندی شده و هرچند نسبت به سیستم های رمپی تعداد کمتری را بکار خواهیم گرفت لیکن افرادی که در این مجموعه ها استخدام می شوند همگی دارای سطح علمی قابل قبولی خواهند بود و هر یک به نوبه خود نیازمند طی دوره های آموزشی و مهارتی برای حفظ تعادل و مکانیزم سیستم خواهند بود و عملا افراد متخصص تر و کاردان تری را باید مورد استفاده قرار داد. پیش بینی نیاز احداث پارکینگ مکانیزه طبقاتی در شهر تهران و سایر شهرهای پر تراکم و پر ترافیک سیاحتی و زیارتی و مهم کشور آنچه به وضوح می توان شاهد بود، استقبالیست که مدیریت کلان حمل و نقل و ترافیک شهر های بزرگ از این سیستم‌ها خواهند نمود چرا که عملا با گرانی و رکود موجود در بازار مسکن و نیز صرفه اقتصادی استفاده از چنین پارکینگ‌هایی و سرعت تاسیس و بهره برداری و کاهش چشمگیر میزان آلایندگی‌های‌صوتی و زیست‌محیطی چنین پارکینگ‌هایی و نیز سرعت در ارائه خدمات خودرویی در پایانه‌های پر ترافیک شهرهای بزرگ و نیز مکان هایی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در کشور نیازمند استفاده از چنین سیستم‌هایی خواهند بود و عملا برای احداث باید از قبل با چنین تکنولوژی هایی اشنایی لازم را پیدا نموده تا بتوانند این پارکینگ ها را نیز مورد ارزیابی و انتخاب قرار دهند ، لذا پیش بینی می شود به محض اجرایی شدن و مورد بهره برداری قرار گرفتن چنین سیستمهایی در کشور با سیل تقاضا برای احداث انها مواجه باشیم که خود می تواند برای مدریتی که نخستین بار چنین اقدامی را نهایی می نماید برگ زرینی در افتخار آفرینی در عرصه صنعت حمل و نقل کشور باشد..
قیمت پارکینگ مکانیزه
قیمت پارکینگ مکانیزه به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، پارامترهایی مانند ابعاد پارکینگ مکانیزه ، نوع پارکینگ ( روتاری، دوتایی ، زیرزمینی، پازلی و … )، تعداد جای پارک موجود در پارکینگ، تجهیزات مورد استفاده در پارکینگ مکانیزه ، سیستم هوشمند مورد استفاده در پارکینگ مکانیزه ، موقعیت جغرافیایی پارکینگ و … . تمامی این عوامل در قیمت اسمارت پارکینگ تاثیر گذار خواهند بود.
ضوابط پارکینگ های طبقاتی
–         حداقل مساحت زمین های قابل احداث جهت پارکینگ های طبقاتی و چند منظوره ۱۵۰۰ متر مربع می باشد و چنانچه زمین از ۱۵۰۰ متر مربع کمتر باشد شکل هندسی زمین ، نیاز منطقه و پیشنهاد مشارکت کننده ( که در کمیته ی خاص هر منطقه مورد بررسی قرار گرفته است) ملاک عمل خواهد بود.
–         احداث حداکثر شش طبقه پارکینگ عمومی (بر روی همکف) و سایر فضاهای تجاری ، اداری و غیره مازاد بر فضای پارکینگ های طبقاتی با تامین صد در صد پارکینگ های مورد نیاز در زیر زمین با رعایت کلیه ی ضوابطفنی و مقررات شهرسازی انجام پذیرد .
–         به منظور جلوگیری از افزایش حجم بار ترافیکی ناشی از احداث فضای تجاری، اداری و غیره ، مقتضی است احداث اینگونه فضاها با رعایت نظر کمیته ی خاص هر منطقه و رعایت شرایط زیر انجام پذیرد :
الف – احداث فضاهای تجاری حداکثر در ۲ طبقه ( همکف و زیر زمین اول )
ب – احداث فضاهای اداری ، تالار ، رستوران ، فرهنگی و ورزشی حداکثر در یک طبقه ( طبقه آخر )
–         پارکینگ های عمومی احداث شده تماما متعلق به شهرداری بوده و بهره برداری از آنها نیز توسط شهرداری صورت خواهد پذیرفت.
ضوابط و مقررات احداث بنای پارکینگ های عمومی در طبقات به شرح زیر به تصویب رسید
۱٫       نوع اسکلت ساختمان : بتن آرمه
۲٫       ارتفاع مفید طبقات حداکثر ۴۰/۲ متر و حداقل ۲۰/۲ متر
۳٫       تعداد طبقات حداکثر شش طبقه از سطح خیابان و حداقل سه طبقه روی زیر زمین
۴٫       طبقات همکف و زیر زیمن میتوانند در صد در صد زمین با پیش بینی تهویه ی کامل احداث شود .
۵٫       سطح زیربنای طبقات فوقانی ضمن رعایت سه متر فاصله از مجاورین در حد ۶۰% طول پلاک قابل احداث است و پیش آمدگی بیش از ۶۰% طول پلاک تحت زاویه ی ۴۵ درجه بلامانع و در مواردی که مجاورین بیش از ۶۰%طول پلاک احداث شده باشند پیش آمدگی تحت زاویه ی ۴۵ درجه از حد ساختمان موجود مجاور می باشد .
۶٫       عرض رمپ ورودی و خروجی که به طور جداگانه عمل کند می بایستی هر یک برابر ۵/۳ متر و شعاع گردش رمپ حداقل ۷ متر و در صورتی که رمپ جهت ورود و خروج یکی عمل کند عرض رمپ ۷ متر و شعاع گردش آن حداقل ۵/۸ متر باشد و شعاع قوس های عمودی در ابتدا و انتهای رمپ می بایستی حداقل ۴۲ متر باشد .
۷٫       سطح لازم جهت هر واحد پارکینگ می بایستی ۵/۲ × ۵ متر مربع و حداقل عرض مسیر دسترسی برای پارک با زاویه ی ۹۰ درجه میبایستی ۵/۶ متر و برای زاویه ی ۶۰ درجه ۲۰/۵ و برای زاویه ی ۴۵ درجه ۵/۳ متر در نظر گرفته شود .
۸٫       شیب رمپ ها از همکف به اول حداکثر ۱۵ درصد و در طبقات و زیر زمین حداکثر ۱۲ درصد . ضمنا شروع رمپ ها در همکف باید حداقل به طول ۱۰ متر در سطح حرکت کند ( فضای آزاد برای ورود به پارکینگ و خروج از آن)
۹٫       اطراف طبقات از همکف به بالا باید با دست انداز بتنی به ارتفاع ۲۰/۱ متر محصور و مازاد ارتفاع آن تا زیر سقف باید باز باشد .
۱۰٫   پیش بینی راه پله برای افراد الزامی است و چنانچه تعداد طبقات بیش از ۴ طبقه باشد نصب آسانسور نیز برای افراد الزامی است .
۱۱٫   احداث دفتر اداری و نگهبانی مجاز بوده و سطح آن میتواند حداکثر برابر جذر مساحت زیر بنای پارکینگ باشد و احداث سرویس بهداشتی به ازای ۱۰۰۰ مترمربع ۲ واحد توالت و دستشویی با زیر بنای حداکثر ۵ متر مربع برای هر واحد الزامی است .
۱۲٫   نقشه های معماری قبل از صدور پروانه باید به تایید سازمان ترافیک رسانیده شوند.
۱۳٫   نقشه های محاسباتی و سیستم تهویه ، اطفای حریق و روشنایی می بایستی به تایید اداره ی کل فنی شهرداری برسد.
۱۴٫   حداقل مساحت زمین جهت احداث پارکینگ در طبقات ۱۵۰۰ متر مربع می باشد .
۱۵٫   تعیین محل احداث پارکینگ در کلیه ی کاربری ها اعم از تجاری ، اداری و مسکونی با پیشنهاد سازمان ترافیک و تصویب شورای طرح و بررسی می باشد .
۱۶٫   دریافت عوارض پارکینگ برای املاکی که ۳/۲ (دو سوم) پارکینگ مورد نیاز آنها تامین شده است لیکن به علت مشکلات و محدودیت های فنی امکان تامین باقی مانده ی پارکینگ حداکثر تا ۳/۱ (یک سوم) را ندارد . عوارض دریافت شده جهت احداث معادل همان تعداد پارکینگ در نزدیک ترین فاصله به صورت طبقاتی در بافت های فرسوده مصرف خواهد شد.
۱۷٫   ساخت پارکینگ های موضوع این بند در این مناطق توسط شهرداری الزامی است و شهرداری موظف است اعتبارات مربوطه را در سرفصل و ردیف های جداگانه ای در بودجه لحاظ کند و گزارش آن را هر شش ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.
۱۸٫   حد نصاب ششصد متر مربع موضوع تبصره ی ۵ بخشنامه به شماره ی ۳۴/۳/۱/۳۹۰۰ مورخ ۱۷/۰۲/۱۳۶۹ ، ابلاغی از سوی وزارت کشور حذف و به ازای هر واحد پارکینگ مورد تقاضای مسقف تامین شده بیست متر مربع منظور نشود.
در موراد زیر امکان تامین پارکینگ وجود نداشته و شهرداری عوارض پارکینگ مورد نیاز را دریافت میکند 
۱٫       ساختمان در بر خیابان های سریع السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته باشد.
۲٫       ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهن باشد که اجازه ی قطع یا جابجایی آنها را شهرداری نداده باشد .
۳٫       ساختمان در بر کوچه هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد (حتی پس از رعایت برهای اصلاحی)
۴٫       ساختمان در بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ مقدور نباشد (مانند گذرهای پله ای)
۵٫       وضع و فرم زمین به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات پارکینگ احداث کرد.
۶٫       عرض دسترسی ملک به گذر کمتر از ۳ متر باشد.
۷٫        تشخیص شیب زیادخیابان برای عدم امکان تامین پارکینگ با توجه به مقطع اجرایی آن با وضع موجود .
تشخیص موارد بند ۳ و ۵ فوق الذکر در صلاحیت شورای معماری منطقه است

۸٫       با توجه به مفاد بند ب صورتجلسه ی شماره ی یک شورای معاونین شهرسازی و معماری مناطق در مورد تامین پارکینگ در ساختمان های فرسوده و یا بافت فرسوده با دریافت طبقه ی تشویقی فقط کسری یک سوم پارکینگ مورد نیاز آن طبقه با رند شدن مثبت اعشار احتمالی قابل قبول و قابل دریافت عوارض می باشد.
۹٫       در محاسبه ی تامین پارکینگ در صورتی که عدد اعشاری وجود داشته باشد به عدد صحیح بعدی اصلاح میشود .
۱۰٫   عواض پارکینگ به مساجد و اماکن مقدسه تعلق نمیگیرد.
۱۱٫   در صورتی که تبدیل مکانی به مسکونی ، اداری ، تجاری و غیره امکان پذیر باشد مابه التفاوت پارکینگ باید تامین شود و یا در صورتی که قانونا بتوان عوارض پارکینگ دریافت کرد عوارض آن دریافت شود .
۱۲٫   اختیار کمیسیون داخلی مناطق تا یک واحد کسری پارکینگ نسبت به پروانه ی صادره می باشد در غیر این صورت به کمیسیون ماده ی ۱۰۰ ارسال می شود .
 
معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت احداث پارکینگ مکانیزه
کد آیسیک پارکینگ مکانیزه  : ۲۸۱۱۵۱۲۳۶۹
معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت احداث پارکینگ مکانیزه
تعرفه یا به عبارت دیگری (TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد. تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش‌های خاصی از قبیل اداره گمرک، آمار، حمل و نقل، بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پارکینگ مکانیزه  : ۷۳۰۸۹۰۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *