پارکینگ-مزاحم-چیست؟

پارکینگ مزاحم چیست؟

3/5 - (5 امتیاز)

با افزایش روزافزون جمعیت، و بهره گیری از وسایل نقلیه و جلوگیری از اسیب  به این وسایل بهتر است پارکینگی داشته باشید. شاید این سوال پیش بیاید که پارکینگ مزاحم چیست آیا ساختمانی که برای خرید انتخاب کردید پارکینگ مزاحم داره و این دغدغه را دارید که ایا داشتن آن منطقی است یا خیر؟ همچنین ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه هزینه ای برای آن باید پرادخت کنید ؟

پارکینگ مزاحم چیست؟

شهرداری برای بعضی از پارکینگ‌های مسکونی، پارکینگ‌های مزاحم تعیین می‌کند؛ اگر که دو خودرو در یک محل پشت سر هم پارک شوند و برای این که بخواهیم یکی از خودروها را از محل پارک درآوریم باید خودروی دیگر را جابه‌جل کنیم، در چنین حالتی پارکینگ مزاحم به وجود می‌آید.

در واقع احداث پارکینگ‌های مسکونی باید به شکلی باشد که، رفت و آمد و عبور و مرور خودروهای ساکنان ساختمان‌ها بدون هیچ گونه ایجاد مزاحمت و مشکلی صورت گیرد و افراد در هنگام پارک کردن خودروی خود با مانع خاصی مواجه نشوند.

بررسی ۳ نکته مهم درباره پارکینگ های مزاحم

۱- در بعضی موارد پارکینگ‌های مزاحمی که به ساکنان یک ساختمان اختصاص داده می‌شود، در سند ملک یا اجاره‌نامه ثبت می‌شوند و هزینه‌ای که برای این پارکینگ‌ها باید پرداخت شود به نسبت پارکینگ‌های اختصاصی پایین‌تر خواهد بود.

۲- بهتر است که افراد قبل از خرید یا اجاره‌ی یک واحد مسکونی، اطلاعات لازم را درباره‌ی پارکینگ آن به دست آورده و از مزاحم بودن یا نبودنپارکینگ اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت ممکن است که با سکونت در ساختمان مورد نظر دچار مشکلاتی متعدد شوند؛ مثلا این که صبح زود وقتی قصد رفتن به محل کار را دارند، با یک خودروی پارک شده پشت سر خودروی خود مواجه شوند و نیاز باشد که هر بار برای جابه‌جایی مالک خودروی مورد نظر را خبر کنند.

۳- در واقع پارکینگ‌های مزاحم، پارکینگ‌های اضافی برای ساختمان‌هایی هستند که محدودیت‌هایی در تعداد جای پارک برای ساکنان ساختمان دارند؛ برای ایجاد این پارکینگ‌ها لازم است که فضای کافی در ساختمان مورد نظر وجود داشته باشد.

ضوابط و قواعد پارکینگ مزاحم

سؤال اینجاست که قانون پارکینگ مزاحم چیست؟ ضوابط پارکینگ  مزاحم تعیین می‌کند که چگونگی استفاده از این پارکینگ‌ها، باید توسط ساکنان ساختمان‌ها تعیین شود تا بعدها در استفاده از این پارکینگ‌ها مشکل خاصی بین اهالی ساختمان مورد نظر پیش نیاید. به عبارت دیگر پارکینگ‌های مزاحم به ساکنانی از ساختمان اختصاص می‌یابند، که توسط سایر اهالی انتخاب شده باشند و به عبارتی کاندید اصلی برای استفاده از این پارکینگ‌ها باشند.

در ادامه به بررسی شرایط ضوابط پارکینگ مزاحم می پردازیم:

در بعضی مواقع پارکینگ‌های مزاحم به ساکنانی اختصاص می‌یابد که قدرت مالی کافی برای خرید یک پارکینگ اختصاصی را ندارند و یا می‌خواهند در طی یک مدت زمان کوتاه مثلا پاسی از شب، خودروی خود را در محل پارکینگ‌های مزاحم پارک کنند، البته در بعضی از موارد هم جای پارکینگ به نحوی است که امکان اختصاص پارکینگ مزاحم وجود دارد.

در بعضی موارد نیز پارکینگ‌های مزاحم را به افرادی اختصاص می‌دهند که آخرین واحد مسکونی از ساختمان مربوط را اجاره یا خریداری کرده‌اند و سند آخر را برای خود ثبت کرده‌اند.

در این سند ذکر شده که افراد مالک پارکینگ‌های مزاحم باید خودروی خود را به اندازه‌ی فضایی که مالکان پارکینگ‌های اختصاصی برای جابه‌جایی خودروی خود نیاز دارند، جابه‌جا کنند. به‌طور کلی افراد صاحب پارکینگ‌های مزاحم، باید هماهنگی‌های لازم برای استفاده از این پارکینگ‌ها را با دیگر ساکنان ساختمان انجام دهند و موارد لازم درباره‌ی استفاده از این پارکینگ‌ها را در هنگام سند زدن پارکینگ ذکر کنند تا بعدها مشکل خاصی بین آن‌ها پیش نیاید

نحوه حذف پارکینگ مزاحم

برای حذف انواع پارکینگ های مزاحم، می‌توان به طرق مختلف عمل کرد؛ در صورت این که پارکینگ‌های مزاحم در ساختمان‌ها به صورت شکل یک محدوده‌ی جدا نشدنی از ساختمان باشند:

 باید به اداره‌ی ثبت اسناد شهر مورد نظر و یا شهرداری مراجعه کرده و اقدامات لازم جهت حذف این نوع پارکینگ را انجام داد و در این صورت اقداماتی که لازم است انجام شود.

با توجه به قوانین اولیه‌ی مربوط به احداث پارکینگ‌های مسکونی صورت می‌گیرند. در حالتی که پارکینگ‌های مزاحم طبق خواست ساکنان یک ساختمان احداث شده باشند و درباره‌ی وجود این نوع پارکینگ‌ها در ساختمان‌ها نکته‌ای در سند مالکیت ذکر نشده باشد، اهالی ساختمان با توافق یکدیگر می‌توانند با مراجعه به مراکز قانونی مربوطه اقدامات لازم برای حذف پارکینگ‌های مزاحم را انجام دهند.

تفاوت پارکینگ مشاع با پارکینگ مزاحم

مشاع در یک ساختمان به معنای آن است که تمامی افراد یک اپارتمان می توانند از فضای آن قسمت استفاده کنند و در سند هیچ یک از افراد قرار ندارد. برخی از این مکان ها مانند راهرو، پشت بام و حیاط می باشد.

با این حال باید دانست که برای پارکینگ مشاع و متعلق به یک فرد نیست و تمامی افراد یک ساختمان می توانند از آن استفاده کنند. اما پارکینگ مزاحم می تواند در سند درج شده باشد و برای فرد مشخص باشد.

خرید پارکینگ مزاحم

، بهترین کاری که می توانید انجام دهید پرهیز از خرید آپارتمان دارای پارکینگ مزاحم است. داشتن پارکینگ یک نعمت محسوب می‌شود اما این دلیل نمیشه که پارکینگ‌های مزاحم یک امتیاز برای ساختمان محسوب شوند. پس اگر قصد خرید آپارتمان را دارید، ترجیحاً از داشتن پارکینگ اختصاصی یا مشاع مطمئن شوید و  پارکینگ های مزاحم تهیه نکنید.

سوالات پر تکرار در رابطه با پارکینگ مزاحم

آیا داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد؟

درسته داشتن پارکینگ بهتر از به دنبال جای پارک در کوچه و خیابان گشتن می باشدر و خودروی شما دارای امنیت بیشتری است؛ اما  شما گرفتار جابه‌جا کردن چندباره خودرو خود طی روز خواهید شد.

اگر واحد پارکینگ شما مزاحم باشدباید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خروج و ورود به پارکینگ را داشته باشند باید خودروی خود را جابجا کنید این اتفاق در هر ساعت و شاید چندین بار در روز امکان است رخ دهد که نیاز به صبر و حوصله بسیاری می باشد.

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم

بهتر است از معامله آپارتمانی با واحد پارکینگ مزاحم بگذرید تا گرفتاری نشوید. اما اگر با مالک پارکینگ مزاحم در گیر شدید بهتر است در مرحله اول با وساطت مدیرساختمان به توافق برسید.

طبق قانون هیچ واحدی نمی تواند خودرو خود را به گونه‌ای پارک نماید که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن پارکینگ، خودرو خود را در ساختمان پارک کند شما می‌توانید از او شکایت کنید.

همچنین حتی با  داشتن پارکینگ مزاحم قید شده در سند واحد مالک موظف است در هر ساعت ماشین خود را جا به جا نمایددر غیراینصورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت نمایند.

آیا پارکینگ مزاحم در سند قید میشود؟

از آنجایی که برای خرید پارکینگ مشاع باید مبلغی پرداخت کنید حتما مالکیت پارکینگ مزاحم در سند ثبت می شود.

آیا خرید پارکینگ مزاحم امری منطقی است؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید پرهیز از خرید آپارتمان دارای پارکینگ مزاحم است. داشتن پارکینگ یک نعمت محسوب می‌شود اما این دلیل نمیشه که پارکینگ‌های مزاحم یک امتیاز برای ساختمان محسوب شوند. پس اگر قصد خرید آپارتمان را دارید، به علت مشکل زا بودن پارکینگ مزاحم قبل از خرید درباره  این مسئله با فروشنده صحبت کنید و یا ترجیحاً از داشتن پارکینگ اختصاصی مطمئن شوید و پارکینگ های مزاحم تهیه نکنید.

ابطال پارکینگ مزاحم

اگر پس از مدتی زندگی در آپارتمان با پارکینگ مزاحم، نتوانستید با شرایط سازگار شوید و فکر ابطال پارکینگ مزاحم در سر شما افتاد، در قدم اول با مدیر ساختمان صحبت کنید وبه توافق برسید. در غیر این صورت  طبق قوانین پارکینگ مزاحم عمل کنید.

قیمت پارکینگ مزاحم

به طور کلی قیمت پارکینگ مزاحم نسبت به قیمت انواع دیگر پارکینگ‌ها پایین‌تر بوده و هزینه‌ی کم‌تری برای داشتن این نوع پارکینگ‌ باید پرداخته شود. علت آن نیز وجود مشکلات و شرایط پارکینگ مزاحم در آپارتمان‌هاست؛ به عبارتی ممکن است مشکلاتی بر سر استفاده از این پارکینگ‌ها در بین ساکنان ساختمان‌ها به وجود بیاید.

اما قیمت پارکینگ‌ ها به شرایط آنها و تعداد پارکینگ آنها بستگی دارد. در حقیقت مشخص کردن یک قیمت ثابت  امکان پذیر نیست و تنوع در مدل‌های مختلف پارکینگ باعث ایجاد تنوع در قیمت‌ها می‌شود. معمولا ساختمانهایی که دارای تعداد پارکینگ به تعداد واحدهای مسکونی می باشند، دارای قیمت پارکینگ کمتری می باشند و قیمت پارکینگ این ساختمان‌ها نصف می باشد.

بعضی از مواقع تعداد پارکینگ‌ها با تعداد واحدهای آپارتمان یکسان نیست و در ساختمان چند پارکینگ اختصاصی و یا چند واحد پارکینگ مشاع در نظر گرفته شده است، در این ساختمانها پارکینگ‌های اختصاصی دارای قیمت بالاتری می باشند.پارکینگ های مشاع به علت دردسرهایی که دراند از قیمت کمتری برخوردارند. اما موردی که باعث ایجاد تفاوت قیمت پارکینگ مزاحم با قیمت پارکینگ‌های معمولی می‌شود،  جابه جا کردن وسیله نقلیه در هر ساعت از روز می باشد.

شرکت گسترش تجهیزات دانا

مجموعه‌ی گسترش تجهیزات دانا با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و برتر جهان، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌ی نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌ مکانیزه در کشور ایران ارائه می‌دهد. این شرکت بزرگ، به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های تجهیزات برای احداث پارکینگ‌ مکانیزه در خاورمیانه شناخته می‌شود و پروژه‌هایی متعدد نیز در این زمینه ارائه داده است.

در صورت تمایل به نصب و راه اندازی انواع پارکینگ‌های مکانیزه و پارکینگ طبقاتی تنها کافیست از طریق کارشناسان فروش، مشاوره لازم را دریافت نمایید.. همچنین این مجموعه اطلاعات لازم را درباره‌ی استفاده از انواع پارکینگ‌های مزاحم در ساختمان‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهد و نکات لازم برای استفاده از پارکینگ‌های مزاحم را به افراد متذکر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست