ضوابط-پارکینگ-طبقاتی

ضوابط پارکینگ طبقاتی

3.6/5 - (26 امتیاز)

آیا برای ساخت پارکینگ با ضوابط پارکینگ آشنا هستید؟ پارکینگ‌های طبقاتی و پارکینگ روتاری یکی از نیازهای ضروری و غیرقابل انکار در ساختمان‌ سازی است. برای ساخت این پارکینگ‌ ها باید از ضوابط پارکینگ‌ها استفاده نمود که شامل قوانین و مقرراتی هستند که توسط شهرداری ها و مراکز مدیریت شهری به منظور کنترل فضای پارکینگ و چالش ها تعیین می شوند. در ادامه با ضوابط پارکینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

 طبق تعریف کلی، پارکینگ محل توقف و نگهداری خودروها برای مدت ‌های غیر قابل ‌پیش‌ بینی است که این پارکینگ‌ ها به صورت باز یا بسته، ساده یا مکانیزه، طراحی می شوند اما امروزه به دلیل تراکم بیش از حد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ مثل تهران، طراحی و تولید انواع مختلف پارکینگ‌های طبقاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته و حائز اهمیت است.

تعداد خودروهایی که در این پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد، نحوه قرار گرفتن آن‌ها، نحوه احداث این پارکینگ‌ها، همه و همه در ضوابط طرح‌های توسعه شهری طبق عنوان ضوابط پارکینگ طبقاتی عنوان می‌شود‌. پارکینگ‌های طبقاتی انواع مختلفی مانند پارکینگ‌های طبقاتی مسکونی‌، پارکینگ طبقاتی برای فروشگاه‌ها، و پارکینگ های طبقاتی برای محل‌های شلوغ و پرتردد وجود دارند.

پارکینگ‌ مکانیزه طبقاتی مزایای زیادی دارد، برای مثال در این پارکینگ بیشترین میزان بهره‌وری از فضا خالی می شود، یعنی در کمترین مکان بیشترین فضا برای ساخت جای پارک را ایجاد می نمایند. این پارکینگ‌ها دسترسی آسان را برای هم‌ وطنان ایجاد می‌نمایند تا براحتی و بدون هیچ‌ گونه دردسری به ماشین پارک شده خودشان دسترسی پیدا کند.

این پارکینگ‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند و باعث می‌شوند که شمایی که ماشین خود را در این پارکینگ‌ها پارک کرده اید بدون هیچ‌گونه نگرانی بابت دزدیده شدن اشیاء ماشین خود و یا حتی برخورد ماشین‌های دیگر به ماشینتان و تصادف جلوگیری نمایید و با خیال راحت ماشین خود را در این مناطق پاک نمایید. همچنین این پارکینگ‌ها ماشین شما را از انواع مختلف عوامل آب ‌و هوایی مانند باران، برف، طوفان، و آفتاب محافظت می‌کند.

ساخت پارکینگ‌های طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، و شهرداران و مهندسان و کارکنان ایمنی سعی می‌کنند که با حساسیت بسیار بالایی نسبت به ساخت این پارکینگ ماشین ها اقدام نمایند.

ایمنی در این نوع پارکینگ‌ها حرف اول را می‌زند‌ پس برای داشتن ایمنی در ساخت این پارکینگ‌ها سازندگان باید توجه کامل را نسبت به شرایط ساخت، مکان ساخت، پی‌ریزی محیط مورد نیاز، ارتفاع مورد نیاز، و همچنین فضای خالی در اطراف پارکینگ تهران به منظور جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره دقت نمایند.

به این منظور شهرداری‌ها ضوابطی را برای پارکینگ‌های طبقاتی وضع نمودن نموده‌اند که سازندگان پارکینگ با استفاده از این ضوابط پارکینگ طبقاتی بتوانند پارکینگ ‌هایی هرچه ایمن‌تر برای مشتریان خود آماده نمایند. ما در ادامه برخی از این ضوابط پارکینگ ها را باهم بررسی می‌کنیم امیدواریم که این ضوابط و قوانین مورد استفاده شما قرار گیرند.

اصول و ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

موضوع مهم درباره‌ی طراحی پارکینگ طبقاتی، در نظر داشتن ضوابط پارکینگ و نکات مربوط به آن است؛ چرا که برای ساخت و طراحی پارکینگ طبقاتی استاندارد و ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی باید حتما این نکات در نظر گرفته شوند. در این قسمت به بررسی ضوابط پارکینگ پشت سر هم و طبقاتی و قوانینی که شهرداری‌ها برای طراحی و ساخت پارکینگ‌ها وضع می‌کنند، پرداخته می‌شود.

در قوانین و قواعد مربوط به ساخت پارکینگ‌ها که توسط وزات مسکن و راه و شهرسازی ارائه می شوند و شهرداری ها مجریه آن هستند، ابعاد و اندازه‌هایی تعیین شده‌اند که ساختمان‌سازان در هنگام طراحی و ساخت پارکینگ طبقاتی مناسب در سطح شهرها، باید حتما این قواعد را در نظر داشته باشند و به نوعی توجه به قواعد شهرداری برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی، امری الزامی برای تمام معماران در هنگام ساخت و ساز است.

از جمله قوانین مهم تعیین شده توسط وزات مسکن و راه و شهرسازی برای ساخت پارکینگ‎های طبقاتی این است که حداقل مساحتی که زمین مورد نظر برای ساخت پارکینگ باید داشته باشد، برابر با ۱۵۰۰ متر مربع می‎باشد.

تمام پارکینگ‎های طبقاتی طراحی شده در سطح شهر، متعلق به شهرداری می‎باشد و افراد عادی نمی‎توانند از این پارکینگ‎ها استفاده‎ی شخصی ببرند. در یک مجتمع مسکونی برای هر واحدی که متراژ آن کمتر از ۱۵۰ متر است، باید یک فضا برای پارک خودرو طراحی شود.

حداکثر تعداد طبقات هر یک از پارکینگ‎های طبقاتی ساخته شده در سطح شهر وقتی پارکینگ روی زمین ساخته می‎شود برابر با ۶ طبقه است و درصورت ساخته شدن پارکینگ روی زیر زمین، تعداد طبقات برابر با ۳ است. برای ساخت هر یک از طبقات پارکینگ‎های طبقاتی، باید حداقل سطح ۵ در ۵٫۲ متر مربع در نظر گرفته شود.

 

برخی ضوابط پارکینگ ها برای ساخت

پارکینگ‌های عمومی از لحاظ ابعاد اندازه و ساخت طوری طراحی می‌شوند که برای عموم مردم و انواع مختلف ماشین‌ها مناسب باشند و معمولاً از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ساخت این پارکینگ ها معمولاً در خیابان ‌های شلوغ، حرم‌ها، انواع زیارت‌گاه‌ها، مکان‌های تفریحی، و پاساژها انجام می‌شود‌. معمولاً در ساخت این پارکینگ‌ها از ضوابط پارکینگ ها استفاده میشوند که این قوانین کاملاً با توجه به نوع مکانی که پارکینگ را در این می‌سازیم، وضع می‌شود.

 پارکینگ‌های خصوصی: همان‌طور که از اسم این نوع پارکینگ‌ها مشخص است تحت تملک افراد خاصی هستند و فقط این افراد اجازه استفاده از این پارکینگ‌ها را دارند، به طور معمول این پارکینگ‌ها برای ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته می شود که افرادی که در این ساختمان‌ها زندگی نمی‌کنند اجازه استفاده از این پارکینگ‌ها را ندارند. همچنین ضوابط پارکینگ های خصوصی با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است.

ضوابط مهم  در ساخت پارکینگ های طبقاتی؛ قوانین مربوط به پارکینگ عمومی

  • درب پارکینگ های خصوصی باید ارتفاعی بالاتر از دویست و ده سانتی‌متر داشته باشد.
  • در پارکینگ‌های عمومی باید فضای مورد نیاز به معلولین قرار داده شود، که معمولاً این میزان حدود دو درصد از فضای انتخاب‌شده برای پارکینگ است و باید در نزدیکی ورودی و خروجی پارکینگ احداث شود.
  • درصورتی ‌که این نوع پارکینگ ‌ها دارای ستون باشند قوانین خاصی برای چگونگی ساخت این ستون‌ها و محل پارک خودروها وجود دارد و باید آن‌ها را کامل در نظر گرفت، برای مثال ستون‌ها باید کاملاً دارای علامت‌های هشدار دهنده باشند تا از برخورد ماشین ها با آن‌ها جلوگیری شود و ایمنی رانندگان و ماشین ها حفظ شود.
  • بر اساس ضوابط پارکینگ ها، برای تمامی پارکینگ‌های طبقاتی الزامی است که خروجی اضطراری و همچنین دسترسی کاملاً آسان و مستقیم برای پارکینگ‌ها در تمامی طبقات وجود داشته باشد.
  • در صورت این ‌که ساختمان دارای آسانسور باشد هم ‌زمان باید پله نیز در تمامی طبقات برای دسترسی به پارکینگ تعبیه شود.
  • همچنین درب ورودی پارکینگ عمومی طبقاتی باید در محل تعبیه شود که تا حد امکان نیاز به قطع درختان محله نداشته باشیم.
  • در صورت ساخت پارکینگ در طبقات زیرزمین وزیر ساختمان مساحت این بخش از محیط جزء تراکم مورد نیاز ساختمان محاسبه نمی‌شود.
  • درب ورودی و همچنین درب خروجی در پارکینگ‌های عمومی باید به صورت کاملاً جداگانه از هم تعبیه شوند.
  • ارتفاع درب ورودی برای پارکینگ‌های عمومی باید حداقل دویست و چهل سانتی ‌متر باشد.
  • در پارکینگ‌ های عمومی، عرض ورودی پارکینگ باید حداقل سه متر و حداکثر شش متر باشد.
  • برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی حداقل زمین مورد نیاز باید متراژی حدود هزار و پانصد متر مربع داشته باشد، اگر این زمین متراژ کمتر از هزار و پانصد متر مربع داشته باشد عوامل مختلفی مانند شکل هندسی زمین، شدت نیاز منطقه، و پیشنهاد مشارکت کننده عوامل دخیل در صادر کردن مجوز ساخت این نوع پارکینگ‌ها خواهد بود.
  • برای احداث بیشتر از شش طبقه برای پارکینگ‌های عمومی (بر روی طبقه همکف) و فضاهای دیگر مانند فضاهای تجاری، اداری، تفریحی، و غیره با رعایت کلیه ضوابط پارکینگ‌ها و مقررات شهرسازی تامین صددرصد پارکینگ‌ها در زیر زمین برای این‌گونه ساختمان‌ها صادر می شود.
  • پارکینگ‌های عمومی که در سطح شهر احداث شده‌اند تماماً و صد درصد تحت تعلق شهرداری تهران بوده‌اند و بهره‌برداری از آن‌ها نیز توسط شهرداری تهران صورت خواهد پذیرفت  و هیچ شخص یا ارگانی اجازه استفاده شخصی از این نوع پارکینگ‌ها را ندارد.
  • در ساختمان‌های اداری و تجاری مخصوص جامعه معلولین برای حدود هر یکصد متر مربع موجود در سطح طبقات ساختمان یک واحد پارکینگ در نظر گرفته می شود و ساخته می‌شود.
  • طبق ضوابط پارکینگ ها، درصورتی‌که یک ساختمان توانایی تبدیل به فضایی مسکونی تجاری و یا اداری را داشته باشد، مابه‌التفاوت ساخت پارکینگ‌ها برای این ساختمان ها باید تامین شود و در صورتی که از لحاظ قانونی توانایی دریافت عوارض پارکینگ را داشته باشیم عوارض این پارکینگ‌ها دریافت می شود.
  • برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی نقشه‌های مختلف مانند نقشه‌های محاسباتی، نقشه‌های طرح سیستم تهویه، نقشه‌های اطفاء حریق و همچنین روشنایی ساختمان نیز باید به تایید سازمان اداره کل فنی شهرداری برسد و بعد مجوز ساخت پارکینگ عمومی صادر شود.
  • نقشه معماری ساختمان باید قبل از صدور پروانه به تایید سازمان ترافیک رسیده باشد.
  • تعیین محل مورد نیاز برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی برای کلیه ساختمان‌ها و کلیه استفاده‌ها مانند استفاده‌های تجاری، اداری، و یا مسکونی با پیشنهاد سازمان قوانین ترافیک و همچنین شورای طرح می‌رسد و بعد اجازه ساخت پارکینگ داده می شود.
  • به منظور جلوگیری از ترافیک و بار سنگین ماشین‌ های سواری که به دلیل احداث پارکینگ‌ها در فضاهای تجاری، اداری، تفریحی بیمارستانی، و غیره به وجود آمده است، این‌گونه فضاها باید با رعایت ضوابط پارکینگ‌ها که تحت نظر کمیته خاص هر منطقه و شرایط خاص آن منطقه است انجام گیرد.
  • باید توجه شود که برای ساخت پارکینگ‌های تجاری اداری و تفریحی تعداد طبقات پارکینگ‌ ها حداکثر شش طبقه از سطح خیابان و سه طبقه زیر زمین است.
  • طبقات همکف و زیرزمین می توانند از صددرصد فضای ساختمان استفاده نمایند البته با پیش‌ بینی تهویه مناسب و استفاده از دستگاه های تهویه بسیار قوی.
  • طبق ضوابط پارکینگ ها، پیش بینی و ساخت راه پله‌ها برای ایجاد ارتباطات بین طبقه‌ها الزامی است و اگر تعداد طبقه ها بیشتر از چهار طبقه باشد نصب آسانسور برای این ‌گونه ساختمان‌ها و دسترسی به همه طبقات پارکینگ الزامی است.

 

قوانین پارکینگ آپارتمان

برخی از صاحبان واحد های مسکونی به علت داشتن وسایل زیاد و نداشتن انباری و فضای کافی برای قرار دادن آن ها، از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می کنند اما لازم است طبق قوانین پارکینگ عمومی باید بدانید این کار غیر قانونی است و مالکان واحد های دیگر در آپارتمان حق پیگیری و اعتراض دارند.

 

ضوابط عرض در پارکینگ مسکونی

ضوابط پارکینگ مسکونی و ابعاد استاندارد پارکینگ برای یک ماشین در چند شرایط بررسی می شود:

۱٫ هر خودرو باید دو و نیم متر عرض داشته باشد.

۲٫ ابعاد استاندارد پارکینگ برای دو ماشین:

  • اگر در دو سمت پارکینگ دیوار باشد، باید عرض پنج در نظر گرفته شود.
  • اگر در یک سمت پارکینگ دیوار و در سمت دیگر ستون باشد، باید عرض ۴٫۷۵ لحاظ شود.

۳٫ عرض ابعاد پارکینگ برای سه ماشین باید ۵ سانتی متر لحاظ شود.

  • اگر در دو سمت ماشین دیوار یا ستون وجود داشته باشد، ابعاد آن حداقل باید پنج در سه باشد.
  • اگر فضایی بین دو ستون به صورت داخل به داخل وجود داشت، می توان دو پارکینگ را نصب کرد.

 

 ضوابط ارتفاع پارکینگ ها

بررسی ارتفاع های پارکینگ های کوچک، بزرگ، متوسط و پارکینگ های خصوصی و عمومی به شرح زیر است:

  • ارتفاع پارکینگ های کوچک: حداقل ۲٫۲۰ متر
  • ارتفاع پارکینگ های متوسط و بزرگ: حداقل ۲٫۴۰ متر
  • ارتفاع پارکینگ های خصوصی: حداقل ۲٫۱۰ متر
  • ارتفاع پارکینگ های عمومی: حداقل ۲٫۴۰ سانتی متر

علاوه بر موارد گفته شده باید ب فضای پارکینگ برای هر ماشین نیز توجه شود.

ضوابط درب پارکینگ

توقف ماشین های موجود در پارکینگ باید به گونه ای باشد که هیچ مزاحمتی برای درب پارکینگ، انباری ها و یا فضای تاسیساتی نداشته باشد.

حداقل عرض برای توقف خودرو

فاصله

برای دسترسی به راهرو، پله، راه و آسانسور …

۸۰ سانتی متر

دسترسی به انباری

۵۰ سانتی متر

ورودی و شیب راهه در پارکینگ های بزرگ

۶ متر

ورودی و شیب راهه در پارکینگ های کوچک و متوسط

۳ متر

 

 ضوابط پارکینگ در پهنه سکونت

  • داشتن و ساختن یک واحد پارکینگ مزاحم به شکل یک به یک، مانعی ندارد. البته به شرطی که متعلق به یک واحد باشد و مزاحمتی برای سایرین واحد ها ایجاد نکند.
  • ایجاد پارکینگ باید به شکلی باشد که استفاده از آسانسور یا تردد برای افراد ناتوان جسمی به سهولت انجام گیرد.
  • در راضی و املاک، داشتن ورودی جدا برای دسترسی به پارکینگ و یا برای دسترسی پیاده به ساختمان با بر ۶ متر و بیشتر الزامی است.

ابعاد پارکینگ عمومی و آپارتمان

 طبق مقررات ملی ساختمان و قانون و ضوابط پارکینگ عمومی، ابعاد پارکینگ ماشین به شرح زیر است:

  • برای احداث یک پارکینگ: حداقل دهانه ۲٫۵ متر
  • برای احداث دو پارکینگ در کنار هم: حداقل دهانه ۴٫۵ متر
  • برای احداث سه پارکینگ در کنار هم: حداقل دهانه ۷ متر
  • طول مورد نیاز برای احداث پارکینگ: ۵ متر
  • حداقل فضای یک پارکینگ: ۵ در ۲٫۵

نکته: به ازای اضافه شدن یک پارکینگ ۲ متر به فضای آن اضافه می شود.

  • عرض مورد نیاز برای احداث پارکینگ: حداقل ۳٫۵ متر

نکته: اگر پارکینگ بین دو دیوار قرار گیرد، به عرض ها ۵۰ سانتی متر اضافه می شود.

  • مساحت مورد نیاز (طول و عرض پارکینگ) قابل پارک برای احداث یک واحد پارکینگ: ۴۰ متر مربع
  • حداقل عرض رمپ برای دسترسی به پارکینگ مسکونی: ۲٫۵ متر
  • حداقل عرض رمپ برای دسترسی به پارکینگ تجاری: ۳٫۵ متر
  • ارتفاع برای احداث پارکینگ: حداقل ۲٫۴۰ متر حداکثر ۳ متر
  • ارتفاع درب برای پارکینگ: ۳ متر
  • عرض درب برای پارکینگ: بر اساس نوع پارکینگ، چگونگی باز شدن در، رمپ ورودی بین ۲۸۰ الی ۴۵۰ سانتی متر قابل تغییر است.

ضوابط پارکینگ ها با شیب تند و ملایم 

 در بسیاری از پارکینگ‌ها ورودی و خروجی این پارکینگ‌ها دارای شیب‌های ملایم و یا تندی هستند تا به توقفگاه پارکینگ برسند، برای ساخت این نوع شیب‌ها نیز توضیحاتی در ضوابط پارکینگ ها وجود دارد که به شرح زیر است:

  • برای مسیر قبل از رسیدن خودرو به شیب باید راهی طراحی شود که حداقل سه متر طول داشته باشد تا راننده بتواند تشخیص دهد که در حال رسیدن به شیب است.
  • عرض درب ورودی پارکینگ‌ها درصورتی‌که این نوع پارکینگ‌ها شیب‌دار باشند باید در صورت منحنی بودن سه و نیم متر عرض، و در صورت مستقیم بودن سه متر عرض داشته باشند.
  • طبق ضوابط پارکینگ در مقررات ملی ساختمان برای ساخت، برای این‌که ماشین‌ها در این شیب راهه ها براحتی بچرخند و دور بزنند باید شعاع داخلی حداقل سه متر برای این شیب راه ها در نظر گرفته شود.
  • همچنین کف این شیب راه ها نیز باید از مصالح و مواد کاملاً غیر لغزنده تشکیل شده باشند.
  • همچنین برای محل توقفگاه خودروها نیز قوانین خاصی در نظر گرفته شده است برای مثال ابعاد مکان درنظرگرفته‌شده برای پارک هر خودرو باید اندازه حدود شیش در دویست و شصت باشد.
  • برای مانور ماشین‌های مختلف و خروج ماشین‌ها از پارک نیز باید فاصله‌ای به اندازه حدود سه و نیم متر تا توقفگاه و پارکینگ بعدی فضا در نظر گرفته شود.
  • اگر در کنار محل توقفگاه دیوار قرار گرفته باشد می توانیم فضای پارکینگ را به صورت شش متر در دو متر در نظر بگیریم.
  • برای این‌که ماشین‌ها براحتی از پارک خارج شوند پشت هر ماشین باید فضایی به اندازه پنج متر در نظر بگیریم.
  • بر اساس ضوابط پارگینگ ها، توقفگاه خودروها باید به صورتی باشد که هیچ گونه مزاحمتی برای استفاده از انباری‌ها سرویس‌های دیگر و یا دیگر فضاهای تعبیه‌شده در پارکینگ نداشته باشد. برای دریافت قیمت اسمارت پارکینگ با مشاورین ما در تماس باشید.

شرکت گسترش تجهیزات دانا

شهرداری موظف است که اعتبارات مربوط به بودجه این نوع پارکینگ های طبقاتی را به صورت گزارش شش ماهه لحاظ کند ابتدا باید سازمان قوانین ترافیک و شورای طرح ترافیک محل مورد نیاز را برای احداث پارکینگ های طبقاتی تهران و دیگر شهرها، برای کلیه ساختمان ها اعم از مسکونی تجاری و اداری را تعیین کند برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و بار سنگین خودروهای سواری این گونه پارکینگ ها باید باید تحت نظر کمیته خاص هر منطقه و شرایط خاص آن قرار بگیرد

نکته دیگر بر طبق ضوابط این است که برای احداث پارکینگ ها ۶ طبقه باید از سطح خیابان یا سه طبقه زیر زمین برای احداث پارکینگ های اداری تجاری و تفریحی فاصله باشد. مطابق با ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ طبقاتی برای ایجاد ارتباط بین طبقه ها ساخت راه پله الزامی است و در صورتی که طبقات پارکینگ بیش از ۴ طبقه باشد نصب آسانسور جز الزامات محسوب می شود.

در این مقاله به معرفی ضوابط پارکینگ های طبقاتی پرداخته شد، تمام افرادی یا شرکت هایی که قصد احداث پارکینگ طبقاتی تهران را دارند، باید کلیه بندهای مربوط به ضوابط پارکینگ طبقاتی را بدانند و آن ها را رعایت کنند. اگر هر کدام از شما خوانندگان محترم از اسمارت پارکینگ سوالی در خصوص خرید پارکینگ طبقاتی و رمپ پارکینگ طبقاتی دارید، می توانید در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

سوالات متداول در رابطه با ضوابط پارکینگ های طبقاتی

ضوابط پارکینگ طبقاتی در خصوص احداث سرویس بهداشتی چیست؟

به ازای هر ۱۰۰۰ متر مربع از پارکینگ طبقاتی بایستی ۲ واحد سرویس بهداشتی با زیربنایی حداکثر ۵ متر وجود داشته باشد

آیا می توان در محل پارکینگ طبقاتی می توان از دفتر اداری یا نگهبانی تعبیه کرد

بله احداث دفتر اداری و نگهبانی مجاز است و سطح آن می تواند برابر با جذر مساحت زیربنای پارکینگ باشد.

حداقل زمین مورد نیاز برای ساخت پارکینگ های طبقانی چقدر است؟

حدود ۱۵۰۰ متر مربع

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • شهاب
    2024-01-16 15:33

    ایا وجود دستگاه تهویه ، از ضوابط پارکینگ های طبقاتی میباشد ؟

    پاسخ
  • شایان
    2024-01-16 15:33

    ایا ساخت سرویس بهداشتی از ضوابط پارکینگ های طبقاتی میباشد ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست