ضوابط پارکینگ طبقاتی

امروز پارکینگ‌های طبقاتی یکی از نیازهای ضروری و غیرقابل انکار در ساختمان‌ سازی است. به دلیل تراکم بسیار بالای ماشین‌ها و انسان‌ها در جوامع شهری، نبود پارکینگ درست مانند کابوس میماند. برای ساخت این پارکینگ‌ ها باید از ضوابط پارکینگ‌ها استفاده نمود که در ادامه به بررسی این ضوابط خواهیم پرداخت.

 ضوابط پارکینگ چیست؟

امروز با افزایش جمعیت انسان‌ها، تعداد کسانی که دارای ماشین‌های شخصی هستند، بسیار بالا رفته است تراکم جمعیت در شهرها و افزایش ماشین‌ها باعث مشکلات زیادی اعم از کمبود جای پارک و پارکینگ شده است. طبق تعریف کلی، پارکینگ محل توقف و نگهداری خودروها برای مدت ‌های غیر قابل ‌پیش‌ بینی است که این پارکینگ‌ ها به صورت باز یا بسته، ساده یا مکانیزه، طراحی می شوند اما امروزه به دلیل تراکم بیش از حد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ مثل تهران، طراحی و تولید انواع مختلف پارکینگ‌های طبقاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته و حائز اهمیت است.

تعداد خودروهایی که در این پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد، نحوه قرار گرفتن آن‌ها، نحوه احداث این پارکینگ‌ها، همه و همه در ضوابط طرح‌های توسعه شهری طبق عنوان ضوابط پارکینگ طبقاتی عنوان می‌شود‌. پارکینگ‌های طبقاتی انواع مختلفی مانند پارکینگ‌های طبقاتی مسکونی‌، پارکینگ طبقاتی برای فروشگاه‌ها، و پارکینگ های طبقاتی برای محل‌های شلوغ و پرتردد وجود دارند.

پارکینگ‌های طبقاتی مزایای زیادی دارند، برای مثال در این پارکینگ بیشترین میزان بهره‌وری از فضا خالی می شود، یعنی در کمترین مکان بیشترین فضا برای ساخت جای پارک را ایجاد می نمایند. این پارکینگ‌ها دسترسی آسان را برای هم‌ وطنان ایجاد می‌نمایند تا براحتی و بدون هیچ‌ گونه دردسری به ماشین پارک شده خودشان دسترسی پیدا کند. این پارکینگ‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند و باعث می‌شوند که شمایی که ماشین خود را در این پارکینگ‌ها پارک کرده اید بدون هیچ‌گونه نگرانی بابت دزدیده شدن اشیاء ماشین خود و یا حتی برخورد ماشین‌های دیگر به ماشینتان و تصادف جلوگیری نمایید و با خیال راحت ماشین خود را در این مناطق پاک نمایید. همچنین این پارکینگ‌ها ماشین شما را از انواع مختلف عوامل آب ‌و هوایی مانند باران، برف، طوفان، و آفتاب محافظت می‌کند.

ساخت پارکینگ‌های طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، و شهرداران و مهندسان و کارکنان ایمنی سعی می‌کنند که با حساسیت بسیار بالایی نسبت به ساخت این پارکینگ‌ها اقدام نمایند. ایمنی در این نوع پارکینگ‌ها حرف اول را می‌زند‌ پس برای داشتن ایمنی در ساخت این پارکینگ‌ها سازندگان باید توجه کامل را نسبت به شرایط ساخت، مکان ساخت، پی‌ریزی محیط مورد نیاز، ارتفاع مورد نیاز، و همچنین فضای خالی در اطراف پارکینگ به منظور جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره دقت نمایند. به این منظور شهرداری‌ها ضوابطی را برای پارکینگ‌های طبقاتی وضع نمودن نموده‌اند که سازندگان پارکینگ با استفاده از این ضوابط پارکینگ های طبقاتی بتوانند پارکینگ ‌هایی هرچه ایمن‌تر برای مشتریان خود آماده نمایند. ما در ادامه برخی از این ضوابط پارکینگ ها را باهم بررسی می‌کنیم امیدواریم که این ضوابط و قوانین مورد استفاده شما قرار گیرند.

 

برخی ضوابط پارکینگ ها برای ساخت

پارکینگ‌های عمومی از لحاظ ابعاد اندازه و ساخت طوری طراحی می‌شوند که برای عموم مردم و انواع مختلف ماشین‌ها مناسب باشند و معمولاً از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ساخت این پارکینگ ها معمولاً در خیابان ‌های شلوغ، حرم‌ها، انواع زیارت‌گاه‌ها، مکان‌های تفریحی، و پاساژها انجام می‌شود‌. معمولاً در ساخت این پارکینگ‌ها از ضوابط پارکینگ ها استفاده میشوند که این قوانین کاملاً با توجه به نوع مکانی که پارکینگ را در این می‌سازیم، وضع می‌شود.

 پارکینگ‌های خصوصی: همان‌طور که از اسم این نوع پارکینگ‌ها مشخص است تحت تملک افراد خاصی هستند و فقط این افراد اجازه استفاده از این پارکینگ‌ها را دارند، به طور معمول این پارکینگ‌ها برای ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته می شود که افرادی که در این ساختمان‌ها زندگی نمی‌کنند اجازه استفاده از این پارکینگ‌ها را ندارند. همچنین ضوابط پارکینگ های خصوصی با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است.

 ضوابط پارکینگ ها عبارتند از:

  • درب پارکینگ های خصوصی باید ارتفاعی بالاتر از دویست و ده سانتی‌متر داشته باشد.
  • در پارکینگ‌های عمومی باید فضای مورد نیاز به معلولین قرار داده شود، که معمولاً این میزان حدود دو درصد از فضای انتخاب‌شده برای پارکینگ است و باید در نزدیکی ورودی و خروجی پارکینگ احداث شود.
  • درصورتی ‌که این نوع پارکینگ ‌ها دارای ستون باشند قوانین خاصی برای چگونگی ساخت این ستون‌ها و محل پارک خودروها وجود دارد و باید آن‌ها را کامل در نظر گرفت، برای مثال ستون‌ها باید کاملاً دارای علامت‌های هشدار دهنده باشند تا از برخورد ماشین ها با آن‌ها جلوگیری شود و ایمنی رانندگان و ماشین ها حفظ شود.
  • بر اساس ضوابط پارکینگ ها، برای تمامی پارکینگ‌های طبقاتی الزامی است که خروجی اضطراری و همچنین دسترسی کاملاً آسان و مستقیم برای پارکینگ‌ها در تمامی طبقات وجود داشته باشد.
  • در صورت این ‌که ساختمان دارای آسانسور باشد هم ‌زمان باید پله نیز در تمامی طبقات برای دسترسی به پارکینگ تعبیه شود.
  • همچنین درب ورودی پارکینگ عمومی باید در محل تعبیه شود که تا حد امکان نیاز به قطع درختان محله نداشته باشیم.
  • در صورت ساخت پارکینگ در طبقات زیرزمین وزیر ساختمان مساحت این بخش از محیط جزء تراکم مورد نیاز ساختمان محاسبه نمی‌شود.
  • درب ورودی و همچنین درب خروجی در پارکینگ‌های عمومی باید به صورت کاملاً جداگانه از هم تعبیه شوند.
  • ارتفاع درب ورودی برای پارکینگ‌های عمومی باید حداقل دویست و چهل سانتی ‌متر باشد.
  • در پارکینگ‌ های عمومی، عرض ورودی پارکینگ باید حداقل سه متر و حداکثر شش متر باشد.

ضوابط پارکینگ ها با شیب تند و ملایم 

 در بسیاری از پارکینگ‌ها ورودی و خروجی این پارکینگ‌ها دارای شیب‌های ملایم و یا تندی هستند تا به توقفگاه پارکینگ برسند، برای ساخت این نوع شیب‌ها نیز توضیحاتی در ضوابط پارکینگ ها وجود دارد که به شرح زیر است:

  • برای مسیر قبل از رسیدن خودرو به شیب باید راهی طراحی شود که حداقل سه متر طول داشته باشد تا راننده بتواند تشخیص دهد که در حال رسیدن به شیب است.
  • عرض درب ورودی پارکینگ‌ها درصورتی‌که این نوع پارکینگ‌ها شیب‌دار باشند باید در صورت منحنی بودن سه و نیم متر عرض، و در صورت مستقیم بودن سه متر عرض داشته باشند.
  • طبق ضوابط پارکینگ ها برای ساخت، برای این‌که ماشین‌ها در این شیب راهه ها براحتی بچرخند و دور بزنند باید شعاع داخلی حداقل سه متر برای این شیب راه ها در نظر گرفته شود.
  • همچنین کف این شیب راه ها نیز باید از مصالح و مواد کاملاً غیر لغزنده تشکیل شده باشند.
  • همچنین برای محل توقفگاه خودروها نیز قوانین خاصی در نظر گرفته شده است برای مثال ابعاد مکان درنظرگرفته‌شده برای پارک هر خودرو باید اندازه حدود شیش در دویست و شصت باشد.
  • برای مانور ماشین‌های مختلف و خروج ماشین‌ها از پارک نیز باید فاصله‌ای به اندازه حدود سه و نیم متر تا توقفگاه و پارکینگ بعدی فضا در نظر گرفته شود.
  • اگر در کنار محل توقفگاه دیوار قرار گرفته باشد می توانیم فضای پارکینگ را به صورت شش متر در دو متر در نظر بگیریم.
  • برای این‌که ماشین‌ها براحتی از پارک خارج شوند پشت هر ماشین باید فضایی به اندازه پنج متر در نظر بگیریم.
  • بر اساس ضوابط پارگینگ ها، توقفگاه خودروها باید به صورتی باشد که هیچ گونه مزاحمتی برای استفاده از انباری‌ها سرویس‌های دیگر و یا دیگر فضاهای تعبیه‌شده در پارکینگ نداشته باشد.

  

ضوابط مهم دیگر در ساخت پارکینگ های طبقاتی

  • برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی حداقل زمین مورد نیاز باید متراژی حدود هزار و پانصد متر مربع داشته باشد، اگر این زمین متراژ کمتر از هزار و پانصد متر مربع داشته باشد عوامل مختلفی مانند شکل هندسی زمین، شدت نیاز منطقه، و پیشنهاد مشارکت کننده عوامل دخیل در صادر کردن مجوز ساخت این نوع پارکینگ‌ها خواهد بود.
  • برای احداث بیشتر از شش طبقه برای پارکینگ‌های عمومی (بر روی طبقه همکف) و فضاهای دیگر مانند فضاهای تجاری، اداری، تفریحی، و غیره با رعایت کلیه ضوابط پارکینگ‌ها و مقررات شهرسازی تامین صددرصد پارکینگ‌ها در زیر زمین برای این‌گونه ساختمان‌ها صادر می شود.
  • پارکینگ‌های عمومی که در سطح شهر احداث شده‌اند تماماً و صد درصد تحت تعلق شهرداری تهران بوده‌اند و بهره‌برداری از آن‌ها نیز توسط شهرداری تهران صورت خواهد پذیرفت  و هیچ شخص یا ارگانی اجازه استفاده شخصی از این نوع پارکینگ‌ها را ندارد.
  • در ساختمان‌های اداری و تجاری مخصوص جامعه معلولین برای حدود هر یکصد متر مربع موجود در سطح طبقات ساختمان یک واحد پارکینگ در نظر گرفته می شود و ساخته می‌شود.
  • طبق ضوابط پارکینگ ها، درصورتی‌که یک ساختمان توانایی تبدیل به فضایی مسکونی تجاری و یا اداری را داشته باشد، مابه‌التفاوت ساخت پارکینگ‌ها برای این ساختمان ها باید تامین شود و در صورتی که از لحاظ قانونی توانایی دریافت عوارض پارکینگ را داشته باشیم عوارض این پارکینگ‌ها دریافت می شود.
  • برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی نقشه‌های مختلف مانند نقشه‌های محاسباتی، نقشه‌های طرح سیستم تهویه، نقشه‌های اطفاء حریق و همچنین روشنایی ساختمان نیز باید به تایید سازمان اداره کل فنی شهرداری برسد و بعد مجوز ساخت صادر شود.
  • نقشه معماری ساختمان باید قبل از صدور پروانه به تایید سازمان ترافیک رسیده باشد.
  • تعیین محل مورد نیاز برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی برای کلیه ساختمان‌ها و کلیه استفاده‌ها مانند استفاده‌های تجاری، اداری، و یا مسکونی با پیشنهاد سازمان قوانین ترافیک و همچنین شورای طرح می‌رسد و بعد اجازه ساخت پارکینگ داده می شود.
  • به منظور جلوگیری از ترافیک و بار سنگین ماشین‌ های سواری که به دلیل احداث پارکینگ‌ها در فضاهای تجاری، اداری، تفریحی بیمارستانی، و غیره به وجود آمده است، این‌گونه فضاها باید با رعایت ضوابط پارکینگ‌ها که تحت نظر کمیته خاص هر منطقه و شرایط خاص آن منطقه است انجام گیرد.
  • باید توجه شود که برای ساخت پارکینگ‌های تجاری اداری و تفریحی تعداد طبقات پارکینگ‌ ها حداکثر شش طبقه از سطح خیابان و سه طبقه زیر زمین است.
  • طبقات همکف و زیرزمین می توانند از صددرصد فضای ساختمان استفاده نمایند البته با پیش‌ بینی تهویه مناسب و استفاده از دستگاه های تهویه بسیار قوی.
  • طبق ضوابط پارکینگ ها، پیش بینی و ساخت راه پله‌ها برای ایجاد ارتباطات بین طبقه‌ها الزامی است و اگر تعداد طبقه ها بیشتر از چهار طبقه باشد نصب آسانسور برای این ‌گونه ساختمان‌ها و دسترسی به همه طبقات پارکینگ الزامی است.

 

ضوابط پارکینگ مکانیزه

ضوابط پارکینگ های مکانیزه طبقاتی نیز همانند دیگر پارکینگ های طبقاتی می باشد. که در واقع طبق قوانین و ضوابط پارکینگ در شهرسازی ها مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *