پارکینگ مکانیزه چالش پارکینگ شهر تهران

نشست تخصصی چالش تأمین پارکینگ در شهر تهران برگزار شد

5/5 - (1 امتیاز)

نشست تخصصی چالش تأمین پارکینگ در شهر تهران با تمرکز بر تأمین پارکینگ در بافت فرسوده شهری برگزار شد
این نشست با حضور دکتر نژاد بهرام ، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، دکتر حاجی علی اکبری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مهندس متقی، سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران؛ دکتر موسوی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و عضو کمیته تخصصی تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران؛ مهندس رضوی، عضو هیأت رئیسه انجمن کارفرمایی پارکینگ های مکانیزه و صادر کننده ملی سال ۹۷؛  آقای فقیهی، رئیس اتحادیه دارندگان توقفگاه و پارکینگ برگزار شد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ریاست پانل و نخستین سخنران، هدف از برگزاری این نشست را واکاوی تمامی مسائل مرتبط با مشکلات خاصی که برای سکونت در سطح شهر تهران به وجود آمده و دستیابی به راهکارهای مشخص در راستای بهبود وضعیت زیستی به ویژه در بافت های فرسوده عنوان کرد.
دکتر نژاد بهرام با اشاره به ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در سطح شهر تهران که دارای سه ویژگی نفوذناپذیری، عدم استحکام و ریزدانگی هستند و ۱۰ هزار هکتار بافت ناپایدار که در مجموع حجم بسیار گسترده ای از شهر تهران را در برگرفته اند، یادآور شد: محدودیت در خدمات ۷ گانه شهری، محدودیت در بهره گیری از ظرفیت های زیست مناسب و زیست پذیری مطلوب برای ساکنان، محدودیت پارکینگ و غیره از جمله مسائل و مشکلات موجود و مترتب در بافت های فرسوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزوده شدن سالانه ۵۰۰ هزار خودرو به شهر، خاطرنشان کرد: مجموعه شورای شهر، مدیریت شهری و تمامی دست اندرکاران حوزه مسائل شهری به دنبال راهکار بلند مدت شهر بدون خودرو و کم خودرو هستند اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، استفاده بیش از ۲ خودرو در برخی از واحدهای مسکونی است که طبیعتاً پارکینگ های بیشتری را هم نیاز دارد.
رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه موضوع پارکینگ های محله ای در دستور کار بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران قرار گرفته است، تصریح کرد: در گام اول ۵۵ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شد که زمین را از طریق سازمان های وابسته به شهرداری از جمله سازمان نوسازی شهر تهران تأمین کنیم و بخش خصوصی با ایجاد پارکینگ های محله ای در قالب اقدامات مشارکتی با شهرداری، مسیر بهبود پیدا کردن وضعیت نامتناسب و اغتشاش و کسری پارکینگ در سطح شهر تهران و معابر را برطرف کند.

وی متذکر شد: ساکنین بافت فرسوده پارکینگ های هزینه بر را برنمی تابند. در این میان باید منافع سازنده و سودآوری او هم باید در نظر گرفته شود.
ودر ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط و منافع استفاده کنندگان و سرمایه گذاران، به روش های مختلف تأمین پارکینگ در بافت های فرسوده اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی های جدید در ساخت پارکینگ، تبدیل فضاهای زیر سطحی به پارکینگ، استفاده از پارکینگ برج های بزرگ که ساعات کاری خاصی دارند و غیره از جمله روش هایی است که بخش خصوصی می تواند روی آنها تمرکز کند و با ارائه پیشنهادات کارآمد در این گفتگوی مشترک ما را در ارتقاء فضای زیست شهری و ارتقاء ارزش سکونت در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری یاری رساند.

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این نشست تخصصی با اشاره به معضلات و مشکلات کمبود پارکینگ و توقفگاه های عمومی در سطح شهر تهران، یادآور شد: استفاده از خودروهای شخصی به دلیل فقدان زیرساخت های مورد نیاز و لازم در حمل و نقل عمومی و فقدان حداقل زیرساخت های لازم برای توقف خوردروها، به شیوه ای متدوال و مرسوم برای جابجایی در شهر تهران مبدل شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: مجموع سیاست هایی که در سال های گذشته به منظور تشویق ایجاد پارکینگ عمومی در قسمت های مختلف شهر و به ویژه در مرکز شهر اعمال شده، بیشتر از اینکه بتواند جای پارک ایجاد کند، به دلیل تعریف کاربری های همجوار، تقاضای سفر ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این خصوص افزود: شرایط بعد از نوسازی، مسئله کمبود پارکینگ را در بافت های فرسوده حاد تر می سازد، چرا که مجموعه ای از سیاست ها برای نوسازی مسکن در طی یک دهه گذشته برای این بافت ها تعریف شده که منجر به اقبال عمومی شده تا مردم بصورت انفرادی و تجمیعی پلاک ها را نوسازی کنند و درنتیجه شاهد جریان ۴۰ درصدی نوسازی در طی ده سال گذشته بوده ایم.

علی اکبری با بیان این که بیشترین میزان نزاع هایی که بصورت رسمی ثبت شده و یا حتی در مواردی منجر به قتل شده است، نزاع بر سر جای پارک بوده، تصریح کرد: تأمین کسری پارکینگ و جبران بخشی از این معضل از چند سال گذشته در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری قرار گرفته و می توان اذعان کرد که حدود ۴ الی ۵ سال است که سیاست مشخصی در این حوزه وجود دارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هدف از برگزاری این نشست را تحلیل و واکاوی سیاست های موجود و ارائه پیشنهادات و راهکارهای کارآمد در این حوزه دانست و اظهار داشت: شهرداری تهران بخشی از زمین های خود را در اختیار تأمین فضاهای پارکینگ قرار داده است که بخشی از آن توسط سازمان نوسازی شهر تهران راهبری می شود و شهرداری های مناطق مختلف نیز اعلام آمادگی کرده اند که نقاطی را به این مهم اختصاص دهند.

مهندس رضوی عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی پارکینگ مکانیزه: همانند سایر نقاط دنیا ،شرکت های فعال این حوزه SME ها هستند که متشکل از نخبگان دانشگاهی و صنعتگران موفق بوده اند که در ابتدا با همکار خارجی شروع به کار نموده اند و سپس نسبت هب انتقال تکنولوژی به داخل کشور اقدام نموده اند و در برخی موارد همکار خارجی به شریک و سهام دار شرکت های داخلی مبدل گشته است و اغلب محصولات آعضاء انجکن تحت لیسانس شرکت های خارجی تولید می شود و کیفیت ساخت به حدی رسیده است که موفق به صادرات محصولات هم شده ایم.

عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی پارکینگ مکانیزه خاطرنشان کرد: آماده یک جهش و ماموریت بزرگ در این صنعت هستیم و  حجم کسر پارکینگ کلانشهر ها از جمله شهر تهران هیچ گونه تناسبی با تولید پارکینگ ندارد به گونه‌ای که کارخانه ای که می تواند در سال ۳۰۰۰ واحد پارکینگ مکانیزه تولید کند در طول ۱۰ سال گذشته تنها ۲۵۰۰ واحد تولید کرده است.

وی گفت: پارکینگ های ایجاد شده در پروژه های بزرگ با ظرفیت های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد نباید ما را گمراه کند چرا که این ظرفیت ها فقط پاسخگوی نیاز خود مال ها و مجتمع های تجاری هستند و نیاز پارکینگی شهر را بر طرف نمی کنند.

رضوی ادامه داد: در طول ۱۵ سال گذشته نگرشی در مدیران ترافیکی شهر حاکم شد که ایجاد پارکینگ موجب افزایش خودرو محوری در شهر می شود و جاذب سفر است و با این نگاه در شورای شهر سوم بودجه ساخت پارکینگ حذف شد.

وی ادامه داد: ولی باید این را هم در نظر بگیریم که امروزه در موضوع پارکینگ در مبدا هم دچار مشکل هستیم و خودرو ها علی الخصوص در بافت های فرسوده ، در گذرهای باریک پارک می کنند و در شهری که زیرساخت های حمل و نقل عمومی ندارد عدم ساخت پارکینگ منجر به کاهش عرض مفید معابر و افزایش ترافیک شهر خواهد شد چرا که هر خودرو در طول سال به طور متوسط ۲۰ برابر زمانی که در سال حرکت داشته است متوقف می باشد.

رضوی تاکید کرد: پارکینگ می تواند اقتصادی باشد و سرمایه گذار هم وجود دارد اما بحث این هست که چرا تا کنون ورود نکرده اند؟ و این تنها به دلیل سیاست های شهرداری است که سد بزرگی بین عرضه و تقاضای پارکینگ به وجود آورده است.

عضو انجمن صنفی پارکینگ مکانیزه خاطرنشان کرد: مذاکراتی با سازمان ثبت انجام گرفته است و سازمان با اینگونه پارکینگ ها مخالفتی ندارد و می توانند جهت صدور سند حدود اربعه را از پارکینگ حذف کنند و برای پارکینگ سند صادر کنند که پیش نیاز آن صدور پایان کار از سوی شهرداری ها است .

وی در پایان گفت: در خصوص پارکینگ های تعهدی شهر تهران که تعداد زیادی از  آنها ………. اعلام می کنم سرمایه گذاران آمادگی دارند در صورت هدایت مالکین دارای تعهد پارکینگ به خرید پارکینگ از سرمایه گذاران، سرمایه گذار با تملک زمین و ایجاد پارکینگ در شعاع مصوب شورای شهر اقدام نماید.

مهندس متقی مدیر عامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران:

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران: متولی و مجری مصوبات جهت ساخت پارکینگ ها سازمان عمرانی مناطق تعریف شده است اما لازم به توضیح است که پارکینگ  با توجه به نرخ گذاری های پایین و هزینه های بهره برداری بالا به هیچ عنوان برای شهرداری درآمد زا نیست و پارکینگ با نرخ های موجود در شهر تهران در آمدزا و خودکفا نمی تواند بشود چراکه همین امروز برای شهرداری ساخت یک واحد پارکینگ بدون احتساب زمین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت دارد  و می توان گفت بازگشت سرمایه آن حدود ۳۰ سال خواهد بود.

دکتر نژاد بهرام: اتفاق خیلی خوبیست که تکنولوژی های جدید وارد کشور شده و بومی سازی هم شده اما در توسعه پارکینگ ها  ما باید هم استفاده کنندگان و هم سرمایه گذاران حوزه پارکینگ را بشناسیم. علی الخصوص در بافت فرسوده باید پارکینگ هایی را ایجاد کنیم که مدل اقتصادی آن به صورتی باشد که هزینه های بهره برداری آن قبلا دیده شده باشد.

همینطور با اصلاح ضوابط شهرسازی و افزایش ارتفاع مجاز سقف پارکینگ ها از ۲ متر به ۴ متر باید امکان ایجاد پارکینگ کافی در داخل پروژه‌ها را فراهم کنیم تا خودرو های اضافی از داخل کوچه و معابر ما جمع آوری شود

علی اکبری : چون تهران زیرساخت لازم و مناسب حمل و نقل عمومی را ندارد که مانند برخی شهرهای دنیا بتوان ادعا کرد با ۵۰۰ قدم  یا پنج دقیقه پیاده روی شهروند به ایستگاه حمل و نقل عمومی برسد لاجرم یکی از مهمترین شیوه های جابجایی در تهران خودروهای شخصی است از طرف دیگر زیرساخت‌های لازم برای توقف خودرو را هم نداریم، و مجموعه سیاست هایی که در سال های گذشته برای تشویق ایجاد پارکینگ عمومی داشته‌ایم موفق نبوده و کاربری های جنبی آن بیش از اینکه جای پارک ایجاد کند  تقاضای سفر ایجاد کرده است و این معضل در بافت فرسوده شرایط حاد تر و ویژه تری پیدا میکند چرا که حداقل از سال ۱۳۹۰ با توجه به اینکه سیاست ۵۰ درصد تامین پارکینگ را اجرا کرده ایم می توانیم انتظار داشته باشیم که ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای که ساخته شده اند فاقد پارکینگ طبقاتی هستند و از طرف دیگر حدود ۶ هزار پروانه صادر شده داریم که بعد از گذشت  فرصت ۱۸ ماهه هنوز نتوانسته اند پارکینگ تامین کنند  و  عملاً به کسر پارکینگ شهر و علی  الخصوص بافت فرسوده اضافه شده اند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست